Vossloh Tramlink – nowa oferta na rynku tramwajowym

infotram
15.03.2011 13:41
Już wkrótce na rynku niskopodłogowego taboru tramwajowego pojawi się nowa oferta, bowiem Vossolh jest coraz bliżej seryjnej produkcji tramwajów Tramlink.
Oferta w segmencie tramwajów jest obecnie niesamowicie rozbudowana, jednak mimo tego kolejne firmy próbują zawojować ten rynek. Jeszcze 15 lat temu oferta była bardzo ograniczona i obejmowała w większości duże koncerny, jednak w przeciągu ostatnich lat nastąpił nie tylko boom w zakresie budowy nowych systemów ale również wymiany taboru w już istniejących, czego efektem był niesamowity rozrost typów jak również konkurencji. Obecnie poszukując nowego taboru tramwajowego można dosłownie „przebierać”w ofertach, jednak mimo tego kolejni producenci opracowują swoje konstrukcje a jedną z nich jest firma Vossloh, a dokładniej hiszpański oddział firmy.
Tramwaj dwusysteowy w Alicante. Fot. Vossloh
Firma Vossloh jest bardzo dobrze znana jako producent systemów torowych, wyposażenia trakcyjnego ale przede wszystkim jako dostawca pełnej gamy lokomotyw spalinowych. Obecny Vossloh Espana SA ma swoje korzenie w 1897 roku, kiedy zostało założone przedsiębiorstwo Davis dosyć szybko przemianowane na Macosa. Od 1962 roku zakład rozpoczął współpracę z uznanymi europejskimi i amerykańskimi producentami lokomotyw, dzięki czemu znacznie rozbudowano ten obszar działalności, natomiast lokalnej produkcji sprzyjały odmienne szerokie tory. W takiej formie zakład działał do 1989 roku, kiedy został przejęty przez koncern Alstom, który zainwestował w nowy zakład, gdzie przeniesiono całkowitą produkcję. Niestety w wyniku problemów finansowych koncernu Alstom (wygenerowanych w sektorze energetycznym) w 2004 roku zakład został sprzedany firmie Vossloh, która w bardzo przemyślany sposób nie tylko utrzymała dotychczasową produkcję ale również rozwijała inne produkty. Do czasu przejęcia przez Alstom zakład produkował wyłącznie lokomotywy spalinowe, jednak już pod nowym zarządem ofertę rozszerzono produkcję o pojazdy metra. W 1992 roku zakład po raz pierwszy zetknął się z budową częściowo niskopodłogowych tramwajów. Były to składy serii 3800 dla FGV w Walencji, które oficjalnie zostały dostarczone w ramach kooperacji CAF i Siemens, jednak część składów została w całości zmontowana właśnie w obecnych zakładach Vossloh Espana. Po tej tymczasowej kooperacji na długie lata zaprzestano produkcji tramwajów aż do 2003 roku, kiedy wyprodukowano 9 tramwajów dwusystemowych dla Alicante. W 2009 roku za 4,4 miliona €sześć podobnych pojazdów zamówiło SFM z Majorki, natomiast niedawno wąskotorowa kolej FEVE zamówiła cztery zestawy dwutrakcyjne (750 V DC i napęd spalinowy), które mają wprowadzić tramwaje dwusystemowe do miasta Leon. To ostatnie zamówienie może zostać rozszerzone do łącznie 28 pojazdów z czego 8 w wersji elektrycznej 750 V / 1,5 kV DC. Posiadając odpowiednie doświadczenie Vossloh Espana planuje szersze wejście w segment tramwajów dwusystemowych.
Wizualizacja tramwaju Tramlink. Fot. Vossloh Tramlink układ wnętrza. Fot. Vossloh
Jednak tramwaje dwusystemowe to nadal działalność niszowa, natomiast duże zamówienia występują w segmencie tramwajów. Pod tym względem rynek hiszpański jest bardzo konkurencyjny, gdzie oprócz produkowanych w Hiszpanii tramwajów Alstom Citadis i CAF Urbos można znaleźć również importowane tramwaje Bombardiera. Jednak już za niedługo do tej listy mogą dołączyć pojazdy Vossloh Espana. Pojazdy o chwytliwej nazwie Tramlink zaliczają się do obecnie bardzo popularnej generacji tramwajów wieloczłonowych z krótkimi członami wózkowymi i nieco dłuższymi członami wiszącymi. Taka konstrukcja pozwala na oferowanie pojazdów o różnych długościach przy zachowaniu niskiej podłogi na całej długości przestrzeni pasażerskiej. Dzięki temu w ofercie znajdą się pojazdy od 21 do 57 metrów długości składające się z 3, 5, 7 lub nawet 9 członów. Dodatkowo tramwaje będą dostępne na dwa rozstawy szyn 1000 i 1435 mm, natomiast w zakresie szerokości do wyboru jest 2,3 m, 2,4 m i 2,65 m. Oczywiście tramwaje mogą zostać skonstruowane jako jedno lub dwukierunkowe, podobnie jak drzwi mogą być jedynie z jednej lub z dwóch stron. We wnętrzu podłoga znajduje się na wysokości 360 mm nad główką szyny, choć nad osiami została podniesiona do 450 mm nad główką szyny, jednak dzięki zastosowaniu łagodnych ramp pojazd jest uznawany za całkowicie niskopodłogowy, natomiast obniżenie podłogi w wejściach poprawia dostępność z poziomu ulicy. Pudła pojazdów zostały wykonane w formie stalowego szkieletu z poszyciem wykonanym z blach aluminiowych. Każda z osi jest napędzana za pomocą silnika elektrycznego o mocy 105 kW. Oczywiście układ wnętrza zależy od zamawiającego, stąd w tabeli występują w tym zakresie luki, natomiast podane dane dotyczą dwóch prototypowych tramwajów, które Vossloh produkuje w celu przetestowania konstrukcji. Są to pojazdy dwukierunkowe, dwustronne składające się z pięciu członów, natomiast ich testy odbędą się w Walencji od wiosny tego roku. Jednak nowa konstrukcja wywołała na tyle duże zainteresowanie, że cztery podobne składy już zamówiło miasto Leon, będące w trakcie budowy torowiska tramwajowego które będzie wykorzystywane przez tramwaje klasyczne i dwusystemowe.
Platforma Tramlink
Liczba członów
3
5
7
9
Długość (m)
21-27
28-35
37-44
46-57
Szerokość (m)
2,3;2,4;2,65
2,3;2,4;2,65
2,3;2,4;2,65
2,3;2,4;2,65
Wysokość (m)
3,45
3,45
3,45
3,45
Liczba miejsc siedzących / stojących
b/d
42 / 156
b/d
b/d
Moc
b/d
4 x 105 kW
b/d
b/d
Masa tramwaju / z pasażerami (t)
b/d
41,5 / 55
b/d
b/d
Prędkość maksymalna (km/h)
70
70
70
70
 
Na przykładzie Vossloh Espana widać bardzo wyraźnie jak duże znaczenie ma tradycja i ciągłe rozwijanie produkcji. Możliwości produkcyjne oraz kompetencje są czymś, czego w krótkim okresie czasu nie da się uzyskać, to coś, co starannie przez lata należy doskonalić. Zakład posiadający olbrzymie tradycje i kompetencje w zakresie lokomotyw spalinowych nadal bazuje na tej działalności, jednak pomimo tego prowadzone są działania w celu rozbudowy oferty, która pozwoliła na wprowadzenie do produkcji tramwajów dwusystemowych, a obecnie prowadzi do wprowadzenia tramwajów o modułowej konstrukcji.