Vario LF 2 plus – nowość z Czech
DP Ostrava jest bardzo aktywnym graczem na rynku tramwajowym i odgrywa ważną rolę w projekcie TW Team, którego dziełem jest rodzina tramwajów Vario LF. Rokrocznie podczas targów Czech Raildays są wystawiane nowości i choć w tym roku jedynym wystawionym tramwajem był ponownie przedstawiciel rodziny Vario, to jednak tym razem pojazd reprezentował nową generację tramwajów określanych jako Vario LF plus.
Rodzina Vario LF
O rodzinie tramwajów Vario LF pisaliśmy już dosyć szeroko na łamach InfoTram tutaj oraz tutaj. W zasadzie mogłoby się wydawać, że na ten temat zostało napisane wszystko. Jednak koncepcja tych pojazdów nadal jest rozwijana i do pojazdów jedno, dwu i trzyczłonowych ma w najbliższym czasie dołączyć jeszcze wariant czteroczłonowy, czyli Vario LF 4. W poniższej tabeli zostały zestawione dane techniczne całej rodziny Vario LF. Natomiast jako uzupełnienie poprzednich artykułów wypada nadmienić, że tramwaje te mają oprócz nowej aparatury trakcyjnej zamontowane nowoczesne silniki asynchroniczne TAM 1004 C/R prądu przemiennego o mocy 90 kW każdy, co daje tramwajowi znaczne przyspieszenie. Oprócz tego tramwaje są dostępne na rozstawy szyn 1000 mm, 1435 mm oraz 1524 mm, a aparatura trakcyjna umożliwia wykonanie na zasilanie 600 oraz 750 V DC.
Rodzina Vario LF dane techniczne
|
Vario LF
|
Vario LF 2
|
Vario LF 3
|
Vario LF 4
|
Ilość członów
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Długość
|
15,1 m
|
22,6 m
|
30,1 m
|
37,6 m
|
Szerokość
|
2,48 m
|
2,48 m
|
2,48 m
|
2,48 m
|
Wysokość
|
3,185 m
|
3,185 m
|
3,185 m
|
3,185 m
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Bo’(Bo’)Bo’
|
Bo’(Bo’)(Bo’)Bo’
|
Bo’(Bo’)(2’)(Bo’)Bo’
|
Moc
|
4×90 kW
|
6×90 kW
|
8×90 kW
|
8×90 kW
|
Wysokość podłogi strefa niska / wysoka
|
350 / 860 mm
|
350 / 860 mm
|
350 / 860 mm
|
350 / 860 mm
|
Udział niskiej podłogi
|
36 %
|
43 %
|
50 %
|
61 %
|
Ilość m. siedz.
|
32
|
44
|
61
|
82
|
Ilość m stojących (8 os. / m2)
|
116
|
188
|
250
|
308
|
Masa tramwaju pustego
|
21,2 t
|
30 t
|
41,65 t
|
50,55 t
|
Masa tramwaju pełnego
|
31,56 t
|
46,24 t
|
63,42 t
|
77,85 t
|
Prędkość maksymalna
|
65 km/h
|
65 km/h
|
65 km/h
|
65 km/h
|
Vario LF plus
Patrząc na te dane można odnieść wrażenie, że już nic się nie da z tą konstrukcją zrobić –jednak nic bardziej mylnego, czemu zaprzeczyła prezentacja tramwaju Vario LF 2 plus podczas Czech Raildays 2009. Niby z pozoru to nadal Vario, jednak im bardziej się przyglądamy, tym więcej szczegółów widać. Generalnie cała koncepcja pozostaje niezmieniona, nawet ogólny kształt pudła włącznie z przodem jest taki sam. Jednak tym razem jest to już tramwaj całkowicie nowy, ponieważ jego konstrukcja uniemożliwia wykorzystanie starych komponentów. Pierwotna rodzina Vario wykorzystywała oryginalne pudła i wózki z tramwajów T3 lub K2, jednak zastosowane w wersji plus zmiany eliminują wykorzystanie najdroższych elementów, czyli wózków. Bowiem dla tej rodziny tramwajów zaprojektowano nowe wózki, które umożliwiają obniżenie podłogi nad nimi, o czym wspomnimy jeszcze w dalszej części artykułu. Prototypowy Vario LF 2 plus odróżnia się z zewnątrz bardzo atrakcyjnym sposobem malowania, który przyciąga uwagę. Drugie na co najpierw zwrócimy uwagę, to drzwi wejściowe o nowym wyglądzie, choć ich napęd pozostał taki sam jak w wersji tradycyjnej. Gdy już ochłoniemy i dotrze do nas, że mamy do czynienia z nietypowym tramwajem zauważymy zupełnie nowe osłony wózków, o znacznie bardziej atrakcyjnej stylistyce. Ta pozytywna zmiana była wywołana przez nowe wózki, które mają teraz ramę na zewnątrz zestawów kołowych (wózki z T3 mają ją wewnątrz).
Skoro już zauważyliśmy z zewnątrz, że mamy do czynienia z czymś nowym, więc nasze zaciekawienie może budzić jakie zmiany zostały poczynione wewnątrz. Prototypowy tramwaj odróżnia się dosyć znacząco wewnątrz od swojego pierwowzoru. Już na wstępie zauważymy, że wcześniejsze mało estetyczne pomarańczowe poręcze zostały zastąpione przez wersje z polerowanej stali nierdzewnej. Drugą zasadniczą zmianą jest nowy typ zastosowanych siedzeń, które oprócz znacznie nowocześniejszego wyglądu mają przyjemny czerwony kolor. Już same te zmiany dają pozytywny efekt, jednak to nie koniec. Dzięki zastosowaniu nowych wózków udało się obniżyć podłogę nad nimi aż o 21 cm, choć niestety tylko w przejściu, to mimo tego zastąpienie trzech stopni przez jeden wpływa bardzo pozytywnie na funkcjonalność. Dotąd bowiem pomiędzy częścią wysoką, a niską znajdowała się zabierająca dużo miejsca klatka schodowa, stanowiąca „wąskie gardło”przy wymianie pasażerów. Niestety rozwiązanie to ma również wadę w postaci utracenia płaskiej podłogi w efekcie czego typowy i praktyczny układ 2+1 nie da się odtworzyć. W związku z tym po lewej stronie patrząc w kierunku jazdy siedzenia są ustawione parami przodem do kierunku jazdy, natomiast po stronie prawej siedzenia ustawiono tyłem do ściany bocznej (bokiem do kierunku jazdy). Jest to rozwiązanie kompromisowe, które przynajmniej w warunkach targowych wydawało się spełniać w praktyce soje założenia. Siedzenia bokiem do kierunku jazdy ustawiono również nad środkowym wózkiem, który jest również silnikowym. Będąc przy silnikach warto nadmienić, że generacja „plus”ma otrzymywać słabsze o 10 kW silniki asynchroniczne prądu przemiennego TAM 1003 C/R.
Rodzina Vario LF plus dane techniczne
|
Vario LF
|
Vario LF 2
|
Vario LF 3
|
Vario LF 4
|
Ilość członów
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Długość
|
15,1 m
|
22,6 m
|
30,1 m
|
37,6 m
|
Szerokość
|
2,48 m
|
2,48 m
|
2,48 m
|
2,48 m
|
Wysokość
|
3,185 m
|
3,185 m
|
3,185 m
|
3,185 m
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Bo’(Bo’)Bo’
|
Bo’(Bo’)(Bo’)Bo’
|
Bo’(Bo’)(2’)(Bo’)Bo’
|
Moc
|
4×80 kW
|
6×80 kW
|
8×80 kW
|
8×80 kW
|
Wysokość podłogi strefa niska / wysoka
|
350 / 650 mm
|
350 / 650 mm
|
350 / 650 mm
|
350 / 650 mm
|
Udział niskiej podłogi
|
36 %
|
43 %
|
50 %
|
61 %
|
Ilość m. siedz.
|
32
|
50
|
61
|
82
|
Ilość m stojących (8 os. / m2)
|
116
|
182
|
250
|
308
|
Masa tramwaju pustego
|
21,2 t
|
30 t
|
41,65 t
|
50,55 t
|
Masa tramwaju pełnego
|
31,56 t
|
46,24 t
|
63,42 t
|
77,85 t
|
Prędkość maksymalna
|
65 km/h
|
65 km/h
|
65 km/h
|
65 km/h
|
Jak można zauważyć rodzina tramwajów Vario LF ewoluuje z roku na rok i za każdym razem jest to konstrukcja na wysokim poziomie technicznym. Po latach przeprowadzania gruntowych modernizacji obecnie uczyniono krok w kierunku budowy całkowicie nowych tramwajów. Dzięki temu DP Ostrava zaczyna się wybijać na drugiego w Czechach producenta nowych tramwajów. Tramwaje rodziny Vario LF na pewno należą do ciekawych propozycji, choć po stronie kosztowej modernizacje wychodziły dosyć drogo, to jednak musimy pamiętać, że z pojazdu bazowego niewiele zostawało. Pytaniem jest na ile modernizacje te są opłacalne i czy aby w Polsce nie warto by rozważyć podobnego programu modernizacyjnego najliczniejszej serii tramwajów, czyli 105Na poprzez zabudowę na wózkach poddanych modernizacji nowego pudła z częścią niskopodłogową.