Urodziny `Pestki`

infotram
01.02.2016 12:34

Przez godzinę przewozi 6 tysięcy osób, wykonując 777kursów w dzień oraz 24 w nocy i przejeżdżając w ciągu doby 5100 km. Pestka,pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej,obchodzi rocznicę uruchomienia – pierwszy tramwaj wyruszył nią 30 stycznia, aoficjalne otwarcie nastąpiło 1 lutego 1997 roku.

PSTma bogatą historię. Pierwsza koncepcja budowy linii szybkiego tramwaju wPoznaniu powstała już w… 1928 roku. Linia ta biegnąca torami kolejowymi wwykopie miała połączyć Luboń z Winiarami przechodząc wiaduktem nad ul.Poznańską.

Powojnie w 1945 roku powrócono do śmiałej koncepcji planując przebieg trasyalbo po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu. Trzeba byłojednak następnych dziesięcioleci, żeby projekt doczekał się realizacji.

Wplanie zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania z 1974 roku uznanoszybki tramwaj za najefektywniejsze ekonomicznie rozwiązanie komunikacyjne.Prace projektowe rozpoczęto jednak dopiero po czterech następnych latach.Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro ProjektówDróg i Mostów – Transprojekt. Koordynatorem prac projektowych był dr inż.Zygmunt Nowak. Etap przygotowawczy rozpoczął się w 1980, a dwa lata późniejruszyła budowa.

Wtrakcie budowy doszło do wielu modyfikacji trasy, zmieniała się też organizacjabudowy. W sumie budowa PST prowadzona była przez 86 podwykonawców! Z powoduciągłego braku pieniędzy roboty posuwały się do przodu bardzo powoli, po drodzenatrafiano też na nieoczekiwane przeszkody: na przykład niezwykły kabel pod ul.Okazało się, że to przewody teletechniczne łączące Berlin i Moskwę i żebyprzenieść kabel na specjalną kładkę, należało go najpierw przeciąć. I udało się- operacja trwała tylko kilka minut i nie zachwiała braterskimi sojuszami…

Pierwszytramwaj wyjechał na trasę PST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. Ponieważproducent Tatry” opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurswyruszył zakupiony w Niemczech, używany tramwaj typu GT-8. Za jego steramizasiadł Rafał Buda, który do tej pory pracuje w poznańskim MPK. Oficjalneotwarcie linii odbyło się dzień. Nazwę „Pestka” wybrali samimieszkańcy w plebiscycie „Gazety Wyborczej”. Wówczas była to pierwszai najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej.

Trasazapewniła sprawną i szybką komunikację dla ponad 70 tysięcy ludzi mieszkającychw bezpośrednim jej sąsiedztwie. Jej długość wynosi 6,1 km, a wraz z pętlą – 6.4km, nowa sieć trakcyjna natomiast liczy 13 km. Dla zasilania i łącznościwykorzystano 85 km kabla.
Prędkość komunikacyjna na PST bez postoju na końcówkach wynosi średnio 34,9 km/h.A na innych liniach tramwajowych – dla porównania – 17,7 km/h.

Natrasie znajduje się 20 obiektów inżynierskich (np. wiadukty, kładki dlapieszych, kładki technologiczne, itp.) z których największym jest estakada nadBogdanką o długości 694 m. Wszystkie perony maja długość 96 metrów i wszystkiesą monitorowane. Obraz uchwycony przez kamery jest odbierany namonitorach Centrali Nadzoru Ruchu MPK przy ul. Głogowskiej. Na pętlikońcowej zainstalowano nowoczesny, dynamiczny system informacji pasażerskiej.

Tramwajejeżdżą na trasie co 10 minut, co w praktyce oznacza, że na przystanek pociągiprzyjeżdżają co 2,5 minuty. Ponieważ trasa jest bezkolizyjna, tramwaje na PSTzachowują znacznie wyższą punktualność niż na innych liniach.

Wedługobliczeń ekonomistów łączny koszt inwestycji po uwzględnieniu wszystkichinflacji wyniósł ok. 200 mln zł.