Unimog Tramwajów Warszawskich

infotram
22.05.2013 11:31
Tramwaje Warszawskie od 2010 r. posiadają specjalistyczny pojazd Mercedes Unimog U400. Pomarańczowy Mercedes ma numer #500. W sobotę 18 maja wóz zaprezentowano na zajezdni Żoliborz z okazji 50-lecia zakładu.
u11_760

u2_760

Przy pojazdach specjalnych pojawiły się osoby, które na co dzień obsługują specjalistyczny sprzęt, dzięki czemu każdy mógł odbyć rozmowę ze specjalistami i poznać tajniki pracy zaplecza tramwajowego. Pracę tych ludzi można porównać do straży pożarnej –muszą oni wciąż pozostawać w gotowości, a sprzęt przez nich wykorzystywany jest drogi, profesjonalny i krótkoseryjny. Duże wydatki są doceniane wtedy, gdy skutki zatrzymania, awarii lub wypadku są błyskawicznie eliminowane dzięki pracy profesjonalistów.
Podstawową funkcją Unimoga jest holowanie do zajezdni uszkodzonych tramwajów. Pojazd wyjeżdża na akcje awaryjne 1-2 razy w tygodniu. Jak to jednak bywa z wypadkami, zdarza się tydzień bez akcji, a z drugiej strony trafiają się i kumulacje.

u4_760_01

Cechy Unimoga są następujące:
  • napęd na 4 koła, wysoki prześwit, duży kąt natarcia i zejścia –tym samym bardzo dobre zdolności w terenie
  • 16-biegowa skrzynia biegów (8 biegów do przodu i tyle samo do tyłu) –duża moc dostępna w wielu zakresach prędkości przy holowaniu i pchaniu
  • masa własna 6240 kg, masa całkowita 11990 kg
  • 4-cylindrowy silnik OM904LA o mocy 177 KM, Euro 5
  • hamulce pneumatyczno-hydrauliczne, wysokociśnieniowy układ –18 barów
  • skrzynia ładunkowa z roletami obejmującymi całą wysokość, w środku aluminiowe półki
  • dwa dwuosiowe, unoszone wózki do jazdy po szynach
  • potężne sprężyny śrubowe w zawieszeniu
u3_760 uk3_760 uk2_760
uk1_760
Kabina kierowcy jest umieszczona bardzo wysoko, co zapewnia dobrą widoczność. Aby dostać się do środka, należy pokonać 4 stopnie. Naprzeciw fotela kierowcy znajduje się tradycyjny pulpit, natomiast po prawej stronie fotela umieszczono dodatkowe przyrządy sterownicze, kierujące rozdziałem mocy pomiędzy osie (przydatne w terenie) oraz uruchamiające wózki do jazdy po szynach.
u10_760 u9_760 u8_760
W skrzyni ładunkowej znajdują się:
  • nożyce hydrauliczne wraz z pompą oleju (przydatne np. gdy do pojazdu nie można się dostać przez barierki na przystanku)
  • układ wkolejania tramwaju Lucas wraz z pompą oleju (wózek przesuwu poprzecznego RC-700/350)
  • sprzęg tramwajowy –niezbędny do holowania
  • skrzynie z narzędziami uniwersalnymi
u5_760 unimoglucas_760 u7_760
Układ wkolejania tramwaju Lucas był jak do tej pory wykorzystany tylko dwukrotne. W praktyce wkolejenie tramwajów wymaga wykorzystania jednego lub dwóch żurawi samojezdnych o dużym udźwigu.