Unimog Tramwajów Warszawskich
infotram
22.05.2013 11:31
Unimog Tramwajów Warszawskich
Tramwaje Warszawskie od 2010 r. posiadają specjalistyczny pojazd Mercedes Unimog U400. Pomarańczowy Mercedes ma numer #500. W sobotę 18 maja wóz zaprezentowano na zajezdni Żoliborz z okazji 50-lecia zakładu.
Przy pojazdach specjalnych pojawiły się osoby, które na co dzień obsługują specjalistyczny sprzęt, dzięki czemu każdy mógł odbyć rozmowę ze specjalistami i poznać tajniki pracy zaplecza tramwajowego. Pracę tych ludzi można porównać do straży pożarnej –muszą oni wciąż pozostawać w gotowości, a sprzęt przez nich wykorzystywany jest drogi, profesjonalny i krótkoseryjny. Duże wydatki są doceniane wtedy, gdy skutki zatrzymania, awarii lub wypadku są błyskawicznie eliminowane dzięki pracy profesjonalistów.
Podstawową funkcją Unimoga jest holowanie do zajezdni uszkodzonych tramwajów. Pojazd wyjeżdża na akcje awaryjne 1-2 razy w tygodniu. Jak to jednak bywa z wypadkami, zdarza się tydzień bez akcji, a z drugiej strony trafiają się i kumulacje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cechy Unimoga są następujące:
- napęd na 4 koła, wysoki prześwit, duży kąt natarcia i zejścia –tym samym bardzo dobre zdolności w terenie
- 16-biegowa skrzynia biegów (8 biegów do przodu i tyle samo do tyłu) –duża moc dostępna w wielu zakresach prędkości przy holowaniu i pchaniu
- masa własna 6240 kg, masa całkowita 11990 kg
- 4-cylindrowy silnik OM904LA o mocy 177 KM, Euro 5
- hamulce pneumatyczno-hydrauliczne, wysokociśnieniowy układ –18 barów
- skrzynia ładunkowa z roletami obejmującymi całą wysokość, w środku aluminiowe półki
- dwa dwuosiowe, unoszone wózki do jazdy po szynach
- potężne sprężyny śrubowe w zawieszeniu
Kabina kierowcy jest umieszczona bardzo wysoko, co zapewnia dobrą widoczność. Aby dostać się do środka, należy pokonać 4 stopnie. Naprzeciw fotela kierowcy znajduje się tradycyjny pulpit, natomiast po prawej stronie fotela umieszczono dodatkowe przyrządy sterownicze, kierujące rozdziałem mocy pomiędzy osie (przydatne w terenie) oraz uruchamiające wózki do jazdy po szynach.
W skrzyni ładunkowej znajdują się:
- nożyce hydrauliczne wraz z pompą oleju (przydatne np. gdy do pojazdu nie można się dostać przez barierki na przystanku)
- układ wkolejania tramwaju Lucas wraz z pompą oleju (wózek przesuwu poprzecznego RC-700/350)
- sprzęg tramwajowy –niezbędny do holowania
- skrzynie z narzędziami uniwersalnymi
Układ wkolejania tramwaju Lucas był jak do tej pory wykorzystany tylko dwukrotne. W praktyce wkolejenie tramwajów wymaga wykorzystania jednego lub dwóch żurawi samojezdnych o dużym udźwigu.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022