Unimog dla MPK Poznań
infotram
23.05.2012 15:16
Unimog dla MPK Poznań
Flotę MPK Poznań zasilił specjalistyczny samochód ratowniczy Unimog V2R-600-RESCUE. Potężny samochód, niemieckie wózki prowadzące i francuskie rozwiązania –to wszystko składa się na nowy pojazd Zakładowej Służby Ratowniczej, który w poniedziałek dotarł na zajezdnię przy ul. Głogowskiej. „Ustalając wymogi techniczne przed zakupem tego pojazdu, opieraliśmy się przede wszystkim na wcześniejszych doświadczeniach naszych pracowników”–przyznaje Bronisław Krysman, kierownik działu Obsługi Ruchu. „Ponadto prowadziliśmy rozmowy z producentami ciężkiego sprzętu specjalistycznego. Byliśmy też w stolicy, gdzie oglądaliśmy wyposażenie, jakim dysponuje służba ratownicza z Metra Warszawskiego. To pozwoliło nam na określenie parametrów takiego wozu, jaki sprosta obecnym i przyszłym wymaganiom stawianym przed brygadami ratowniczymi MPK Poznań”. Zwycięzcą ogłoszonego przetargu na zakup takiego pojazdu okazała się francuska firma Geismar, specjalizująca się między innymi w produkcji różnego rodzaju wozów specjalistycznych poruszających się po szynach.
Mercedes Unimog V2R-600-RESCUE na torze przeszkód
Podczas odbiorów pracownicy MPK Poznań zorganizowali Unimogowi prawdziwy test wytrzymałościowy. Pierwszym zadaniem było holowanie wagonu na ul. Podgórnej. To trudne miejsce, ponieważ jest najbardziej stromy odcinek trasy w Poznaniu, dlatego potrzeba dużej mocy, aby podciągnąć tramwaj aż do al. Marcinkowskiego. Do prób wytypowano najcięższy poznański wagon –ponad 40-tonoweego Solarisa Tramino. Mercedes Unimog podołał zadaniu bez większego trudu.
Na drugi dzień pojazd specjalistyczny czekał kolejny sprawdzian –holowanie dwóch tramwajów jednocześnie z torów odstawczych na Budziszyńskiej. Dwa pojazdy typu 105N zostały połączone w skład, który w sumie miał aż 4 wagony, po ponad 16 ton każdy. Mercedes Unimog bez problemu dowiózł holowane tramwaje, o masie prawie 66 ton, aż do zajezdni przy ul. Głogowskiej.
Kamery, halogeny i dwukrotnie większe parametry
Wcześniej funkcje holownika i pojazdu specjalistycznego pełnił Star. Parametry, którymi może się pochwalić Mercedes Unimog są przynajmniej dwukrotnie lepsze. Może na raz pociągnąć około 100-tonowy ciężar, a wyciągarka, umożliwiająca np. wyciągnięcie pojazdu z torowiska, ma siłę 10 ton.
Jako, że nowy samochód Zakładowej Służby Ratowniczej będzie musiał jeździć także po torowisku, otrzymał dwa specjalne, niemieckie wózki prowadzące do jazdy po szynach z czterema kołami (w Starze były tylko z dwoma). Istnieje możliwość regulowania docisku kółek, co zapewnia większą stabilność w torowisku. Aby szybciej i sprawniej wstawić pojazd w torowisko, wózki wyposażone są w kamery, a więc operator może obserwować, czy kółko znalazło się już w rowku szyny. Podwojono też ilość przyłączy hydraulicznych. Gniazda zamontowane na przedniej masce pojazdu, pozwolą na wygodne i szybkie podłączenie np. nożyc pneumatycznych do rozcinania blachy. Wszelkie manewry będą teraz o wiele łatwiejsze, dzięki kamerze cofania. Mechanicy na ekranie zobaczą co dzieje się za pojazdem, dzięki czemu zwiększy się też komunikacja między członkami brygady oraz ich bezpieczeństwo.
Prace nocne usprawni wysuwany 6-metrowy maszt oświetleniowy i dodatkowe lampy umieszczone na skrzyni ładunkowej. Silne światło lamp halogenowych pozwoli na dokładne oświetlenie miejsca zdarzenia i ułatwi pracę.
Prostsze będzie też łączenie wozu z holowanym wagonem, a to dzięki specjalnemu sprzęgowi z sygnalizacyjnym sworzniem, który automatycznie szczelnie zatrzaśnie się przy próbie połączenia go z sprzęgiem tramwajowym. Lepsze parametry ma sam samochód. Mercedes wyposażył go w napęd na cztery koła i półautomatyczną skrzynię biegów. Klimatyzowana kabina kierowcy może pomieścić 3 osoby i posiada szereg urządzeń ułatwiających pracę kierowcy.
„To szczególnie cenny nabytek, tym bardziej z uwagi na zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i planowane zupełnie nowe w naszym mieście udostępnienie odcinka torów przebiegającego w tunelu, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla służb ratowniczych”–mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK Poznań. „Mamy supernowoczesny tabor, budujemy najnowocześniejszą zajezdnię w Polsce. Nowy pojazd specjalistyczny dobrze uzupełni nasz park pojazdów. Tym bardziej, że będzie w posiadaniu ekipy ratowniczej, która jest jedną z niewielu tak wyszkolonych formacji w Polsce”–dodaje. Unimoga mają w swojej flocie pojazdów specjalnych m.in. Tramwaje Warszawskie. Szerzej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022