Unimog dla MPK Poznań

infotram
23.05.2012 15:16
Flotę MPK Poznań zasilił specjalistyczny samochód ratowniczy Unimog V2R-600-RESCUE. Potężny samochód, niemieckie wózki prowadzące i francuskie rozwiązania –to wszystko składa się na nowy pojazd Zakładowej Służby Ratowniczej, który w poniedziałek dotarł na zajezdnię przy ul. Głogowskiej. „Ustalając wymogi techniczne przed zakupem tego pojazdu, opieraliśmy się przede wszystkim na wcześniejszych doświadczeniach naszych pracowników”–przyznaje Bronisław Krysman, kierownik działu Obsługi Ruchu. „Ponadto prowadziliśmy rozmowy z producentami ciężkiego sprzętu specjalistycznego. Byliśmy też w stolicy, gdzie oglądaliśmy wyposażenie, jakim dysponuje służba ratownicza z Metra Warszawskiego. To pozwoliło nam na określenie parametrów takiego wozu, jaki sprosta obecnym i przyszłym wymaganiom stawianym przed brygadami ratowniczymi MPK Poznań”. Zwycięzcą ogłoszonego przetargu na zakup takiego pojazdu okazała się francuska firma Geismar, specjalizująca się między innymi w produkcji różnego rodzaju wozów specjalistycznych poruszających się po szynach.
Unimog w akcji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)Unimog w akcji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)Unimog w akcji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)
Mercedes Unimog V2R-600-RESCUE na torze przeszkód
Podczas odbiorów pracownicy MPK Poznań zorganizowali Unimogowi prawdziwy test wytrzymałościowy. Pierwszym zadaniem było holowanie wagonu na ul. Podgórnej. To trudne miejsce, ponieważ jest najbardziej stromy odcinek trasy w Poznaniu, dlatego potrzeba dużej mocy, aby podciągnąć tramwaj aż do al. Marcinkowskiego. Do prób wytypowano najcięższy poznański wagon –ponad 40-tonoweego Solarisa Tramino. Mercedes Unimog podołał zadaniu bez większego trudu.
Na drugi dzień pojazd specjalistyczny czekał kolejny sprawdzian –holowanie dwóch tramwajów jednocześnie z torów odstawczych na Budziszyńskiej. Dwa pojazdy typu 105N zostały połączone w skład, który w sumie miał aż 4 wagony, po ponad 16 ton każdy. Mercedes Unimog bez problemu dowiózł holowane tramwaje, o masie prawie 66 ton, aż do zajezdni przy ul. Głogowskiej.
Unimog w akcji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)Unimog w akcji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)Unimog w akcji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)
Kamery, halogeny i dwukrotnie większe parametry
Wcześniej funkcje holownika i pojazdu specjalistycznego pełnił Star. Parametry, którymi może się pochwalić Mercedes Unimog są przynajmniej dwukrotnie lepsze. Może na raz pociągnąć około 100-tonowy ciężar, a wyciągarka, umożliwiająca np. wyciągnięcie pojazdu z torowiska, ma siłę 10 ton.
Jako, że nowy samochód Zakładowej Służby Ratowniczej będzie musiał jeździć także po torowisku, otrzymał dwa specjalne, niemieckie wózki prowadzące do jazdy po szynach z czterema kołami (w Starze były tylko z dwoma). Istnieje możliwość regulowania docisku kółek, co zapewnia większą stabilność w torowisku. Aby szybciej i sprawniej wstawić pojazd w torowisko, wózki wyposażone są w kamery, a więc operator może obserwować, czy kółko znalazło się już w rowku szyny. Podwojono też ilość przyłączy hydraulicznych. Gniazda zamontowane na przedniej masce pojazdu, pozwolą na wygodne i szybkie podłączenie np. nożyc pneumatycznych do rozcinania blachy.  Wszelkie manewry będą teraz o wiele łatwiejsze, dzięki kamerze cofania. Mechanicy na ekranie zobaczą co dzieje się za pojazdem, dzięki czemu zwiększy się też komunikacja między członkami brygady oraz ich bezpieczeństwo.
Prace nocne usprawni wysuwany 6-metrowy maszt oświetleniowy i dodatkowe lampy umieszczone na skrzyni ładunkowej. Silne światło lamp halogenowych pozwoli na dokładne oświetlenie miejsca zdarzenia i ułatwi pracę.
Prostsze będzie też łączenie wozu z holowanym wagonem, a to dzięki specjalnemu sprzęgowi z sygnalizacyjnym sworzniem, który automatycznie szczelnie zatrzaśnie się przy próbie połączenia go z sprzęgiem tramwajowym. Lepsze parametry ma sam samochód. Mercedes wyposażył go w napęd na cztery koła i półautomatyczną skrzynię biegów. Klimatyzowana kabina kierowcy może pomieścić 3 osoby i posiada szereg urządzeń ułatwiających pracę kierowcy.
„To szczególnie cenny nabytek, tym bardziej z uwagi na zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i planowane zupełnie nowe w naszym mieście udostępnienie odcinka torów przebiegającego w tunelu, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla służb ratowniczych”–mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK Poznań. „Mamy supernowoczesny tabor, budujemy najnowocześniejszą zajezdnię w Polsce. Nowy pojazd specjalistyczny dobrze uzupełni nasz park pojazdów. Tym bardziej, że będzie w posiadaniu ekipy ratowniczej, która jest jedną z niewielu tak wyszkolonych formacji w Polsce”–dodaje. Unimoga mają w swojej flocie pojazdów specjalnych m.in. Tramwaje Warszawskie. Szerzej na ten temat pisaliśmy tutaj.