Unieważniono przetarg na budowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Ratajczaka w Poznaniu
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie unieważniła przetarg na budowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Ratajczaka w centrum Poznania.
Najtańsza oferta złożona w postępowaniu przekroczyła zakładany budżet inwestycji o 30 mln zł. - poinformował w poniedziałek magistrat.
Drugi etap inwestycji
Planowana budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka jest drugim etapem inwestycji pn. Program Centrum, która ma zmodernizować śródmieście Poznania. Według założeń nowa trasa tramwajowa powstanie na odcinku od skrzyżowania ulic Królowej Jadwigi, Wierzbięcice, Matyi do skrzyżowania ulic 27 Grudnia i Ratajczaka.
Poznański magistrat poinformował w poniedziałek, że najtańsza oferta w przetargu na budowę trasy przekroczyła o prawie 30 mln zł zakładany pierwotnie budżet inwestycji, zaś spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie unieważniła postępowanie. Jak podano, w związku z toczącą się na Ukrainie wojną, związanym z nią odpływem robotników, a także problemami z dostawami i rosnącą inflacją „Miasto nie zdecydowało się na dołożenie brakującej kwoty, by rozstrzygnąć postępowanie przetargowe”.
W komunikacie magistratu zwrócono również uwagę, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla inwestycji około trzy lata od momentu złożenia stosownego wniosku przez samorząd. Miało to spowodować przesunięcia w uruchomieniu procedury przetargowej na wybór wykonawcy robót dla II etapu Programu Centrum. „Nawet, gdyby Miasto zdecydowało się na rozstrzygnięcie postępowania, wciąż nie byłoby pewności, że inwestycja zakończy się w 2023 r., co mogłoby skutkować utratą dofinansowania” - zaznaczono.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według zapewnień władze Poznania są przekonane o potrzebie budowy trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. „By zachować dofinansowanie, przenieść je na inne inwestycje i umożliwić realizację budowy tramwaju w ul. Ratajczaka w kolejnej perspektywie unijnej, podjęto rozmowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej” – wskazano w komunikacie.
Magistrat podał, że władze Poznania chcą, by budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka była podzielona na fazy i planowana „w sposób optymalny dla całego procesu inwestycyjnego”.
„Głównym założeniem tego działania jest wykonanie w pierwszej kolejności skrzyżowania ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka oraz ul. św. Marcin z ul. Gwarną, wraz z pełną infrastrukturą tramwajową w czasie, kiedy trwają prace przy al. Niepodległości i wstrzymany jest ruch tramwajowy. Unikniemy w ten sposób ponownego zamykania trasy tramwajowej w ciągu ul. Św. Marcin” - opisano.
Jak podano, w pierwszej kolejności inwestycja ma zostać zrealizowana na odcinku od ulicy 27 Grudnia do ul. św. Marcin wraz ze skrzyżowaniem św. Marcina - Ratajczaka. „Pozostała część, w stronę Wildy, wykonana zostanie w nowej perspektywie unijnej” - poinformowano. (PAP)