Umowa na Twisty dla Wrocławia podpisana

infotram
15.12.2014 10:52
Dzisiaj, 15 grudnia 2014 roku, MPK Wrocław zawarło umowę z PESĄ Bydgoszcz na zakup sześciu w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów z rodziny TWIST. Producent ma pół roku na dostarczenie składów do Wrocławia.
Jak informuje Michał Żurowski, rzecznik prasowy PESY, wrocławski tramwaj to produkt z rodziny TWIST, zaprojektowany z myślą o potrzebach mieszkańców stolicy Dolnego Śląska. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne to wypadkowa wieloletnich doświadczeń zebranych w czasie eksploatacji pojazdów pierwszej, drugiej i trzeciej generacji oraz oczekiwań MPK Wrocław –zapewnia producent.
Tramwaje TWIST 2010NW będą trójczłonowe, całkowicie niskopodłogowe. Wyposażone zostaną w cztery w pełni obrotowe wózki, co zmniejszy naciski na szyny i umożliwi optymalną współpracę z torowiskiem. W efekcie pozwoli to na dłuższą eksploatację infrastruktury i znaczne oszczęd­ności. Wnętrze pojazdów połączy funkcjonalność, przestrzeń i kom­fort dla pasażerów.
Twist dla MPK Wrocław (wiz. PESA)
Twisty charakteryzują się wysoką wytrzymałością konstrukcji na ści­skanie oraz odpornością zderzeniową. Konstrukcja czoła pojazdu jest wyposażona w absorbery pochłaniające energię zderzeń z przeszkodami oraz innymi pojazdami, co zapewnia bez­pieczeństwo pasażerów oraz motorniczego i jednocze­śnie znacząco wpływa na obniżenie kosztów i czasu ewen­tualnych napraw. Nowoczesny układ napędowy umożliwia odzyskiwa­nie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Wykorzystanie energii zgro­madzonej w bateriach pozwala na pokonanie fragmentów trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Dzięki skuteczności tych układów tramwaje Twist osiągają optymalne dla komfortu jazdy przyspie­szenia, a zastosowany system antypoślizgowy pozwala skrócić dro­gę hamowania. Ergonomiczne stanowisko pracy motorniczego jest klimatyzowane i wyposażone w pulpit z centralnym terminalem wielofunkcyjnym, co pozwala ograniczyć do minimum ilość przycisków. Podłoga w strefie wejścia na wysokości 350 mm nad główką szyny oraz zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz usprawnia wymianę pasażerów. Tramwaje Twist będą wyposażone w systemy informacyjno-reklamowe, a wykorzystanie innowacyjnych technologii umożliwi kontrolowanie pracy pojazdów na trasie za pomocą diagnostyki ON-LINE. Z poziomu obsługi zajezdni dostępny jest podgląd i kontrola podstawowych podzespołów tramwaju oraz systemów bezpieczeństwa. Pozwala to monitorować ON-LINE stan techniczny pojazdów będących na trasie.
Twist dla MPK Wrocław (wiz. PESA)
– Już nie możemy się doczekać, aby przetestować wszystkie te udogodnienia w praktyce –podsumowuje Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. Przewozów i Eksploatacji MPK Wrocław.

Zakup tramwajów jest jednym z elementów składowych większego Projektu zatytułowanego  Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap II (w skr. ZSTS II), przewidzianego do dofinansowania środkami unijnymi. Miasto zapewni spółce środki na sfinalizowanie zakupu sześciu pojazdów za kwotę około 50 milionów, jednocześnie ubiegając się o ich częściowy zwrot w ramach dotacji. Jest to pierwszy etap nowej wymiany wrocławskiego taboru tramwajowego.

Dane techniczne wrocławskich Twitsów

 

Długość
32 000 mm
Szerokość
2 400 mm
V max
70 km/h
Miejsca siedzące
58
Miejsca stojące (5 os./m2)
164
Miejsca ogółem
222
Niska podłoga
100%
Szerokość toru
1 435 mm
Napięcie
600/750 V
Wózki
Obrotowe z osiami klasycznymi