Umowa na Swingi podpisana

infotram
25.10.2012 16:13
Już za kilkanaście miesięcy szczecinian będą wozić 22 nowoczesne tramwaje produkcji Pesy. Wszystkie nowe Swingi zaczną kursować w Szczecinie na wiosnę 2014 roku. Sześć pierwszych pojazdów zostanie dostarczonych do 25 kwietnia 2013 roku. W czwartek, 25 października, władze Szczecina podpisały z bydgoskim producentem stosowną umowę w tej sprawie.
 Szczecinianie doskonale znają już bydgoskie Swingi. Od ubiegłego roku linie 7 i 8 obsługują niskopodłogowe tramwaje. Zgodnie z zapisami umowy pierwszych 6 pojazdów producent musi dostarczyć w ciągu 180 dni od podpisania umowy. Kolejnych 16 dotrze do miasta pomiędzy październikiem 2013 a końcem marca 2014 roku. Poza tramwajami Szczecin wzbogaci się m.in. o specjalistyczny sprzęt do naprawy i holowania tramwajów, urządzenia do napełniania piasecznic czy pakiet naprawczy wraz z częściami zamiennymi.
 Wartość kontraktu wynosi około 150 milionów złotych. Środki na zakup tramwajów pochodzić będą z kredytu zaciągniętego przez spółkę Tramwaje Szczecińskie, środków własnych i dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Umowę na dofinansowanie zostanie podpisana już niebawem.
Jeden ze Swingów już kursujących po Szczecinie (foto: Wikipedia)
 Jednorazowo nowy tramwaj zabierze 200 pasażerów. Standardowo pojazdy będą klimatyzowane i pomalowane w barwy Floating Garden. Przebieg trasy, czasy przejazdu pomiędzy przystankami pokazywać będą specjalne elektroniczne tzw. termometry. We wnętrzu i na zewnątrz pojazdu zamontowanych zostanie jeszcze więcej kamer monitoringu z możliwością rejestracji dźwiękowej rozmów motorniczego z pasażerem. Nowością będzie stojak rowerowy. Pojazdy objęte zamówieniem będą się nieco różnić od swoich poprzedników jeżdżących już po Szczecinie. Nowe Swingi będą:
–  krótsze: długość tramwaju wyniesie 30,12 m. (poprzednie 31,82 m);
–  jeszcze bardziej przyjazne osobom niepełnosprawnym i osobom z małymi dziećmi: w tramwajach zamontowane będą dwie rozkładane rampy dla osób, w celu ułatwienia korzystania z automatu do sprzedaży biletów przez osoby na wózkach inwalidzkich urządzenia zostaną zamontowane 15 cm niżej, elektroniczna tablica z numerem linii dla osób niedowidzących będzie większa;
 – wyposażone w bezprzewodowy i bezpłatny Internet.
Przetarg na nowe tramwaje odbywał się dwuetapowo. Do pierwszego etapu poza Pesą zgłosili się jeszcze Solaris, czeska Skoda i hiszpański CAF. Na zaproszenie do składania ofert odpowiedziała tylko Pesa.
 Umowę na wyprodukowanie nowoczesnych tramwajów podpisali Piotr Krzystek, prezydent Szczecina i Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie (ze strony miasta) oraz Zenon Duszyński, członek zarządu, dyrektor produkcji i techniki w Pesie i Robert Szot, szef marketingu rynku krajowego lekkich pojazdów szynowych (ze strony producenta).