Umowa na drugi etap budowy tramwaju na Popowice podpisana

infotram
30.09.2020 12:45

Jest umowa na drugietap budowy tramwaju na Popowice. To jedna z największych inwestycjikomunikacyjnych w historii Wrocławia.

Rozwój komunikacjimiejskiej we Wrocławiu to jeden z moich priorytetów. Nie tylko inwestujemy wnowy tabor i remonty torowisk, ale także staramy się realizować inwestycje,dzięki którym usprawnimy obsługę komunikacyjną kolejnych osiedli we Wrocławiu.W ciągu ostatnich dwóch lat już na nasze ulice wyjechało 200 nowych autobusów i40 niskopodłogowych tramwajów, kolejne modernizujemy, a na kolejne po prostuczekamy – w myśl ostatnio podpisanej umowy. Teraz przed nami drugi etap jednejz największej inwestycji komunikacyjnej w historii Wrocławia, czyli budowytramwaju na Popowice. W ramach tego zadania wybudujemy łącznie 3,1 kmtorowiska, a pamiętając także o innych użytkownikach, wykonamy również nowedrogi dla rowerzystów, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe – mówi prezydentWrocławia Jacek Sutryk.

Co nowego powstanie wciągu dwóch lat na Popowicach?

W ramach tego zadania wybudowane zostaną odcinki trasytramwajowej od ul. Jagiełły do Młodych Techników oraz od Starogroblowej doMilenijnej. Powstanie 3,1 kilometra nowego torowiska – w tym 1,45 km zielonegonawiązujące do tego, które prowadzi już w stronę Kozanowa.

Dzięki tej inwestycjipowstanie trasa tramwajowa alternatywna dla ulicy Legnickiej. Torowiskiem naulicy Legniciej przejeżdża w szczycie w ciągu godziny nawet 80 tramwajów w obukierunkach – mówi Jacek Sutryk.

Decyzje w sprawie linii, które miałyby jeździć trasą naPopowicach zostaną podjęte po konsultacjach społecznych. Będą one związane zezmianą siatki połączeń komunikacyjnych w mieście. Ta inwestycja to nie tylkotramwaj. W ramach zadania przebudujemy 1560 metrów ulic, aż dziesięć skrzyżowańm.in. ul. Mieszczańskiej, Jagiełły i Dmowskiego, Wejherowskiej i Popowickiej,Popowickiej i Milenijnej, Białowieskiej, Zajęczej i Popowickiej.

Jak zawsze pamiętamyrównież o rowerzystach oraz pieszych, o których już wspominał pan prezydentJacek Sutryk. To dlatego wybudujemy 4700 metrów nowych dróg dla rowerów, 5220metrów chodników oraz 590 metrów ciągów pieszo-rowerowych. Z inicjatywyprezydenta Jacka Sutryka oraz śp. Bartka Skrzyńskiego, byłego szefa Biura BezBarier, wyposażamy chodniki w linie naprowadzające dla niedowidzących,specjalnie zostaną też oznaczone wiaty oraz miejsca oczekiwania na przystankach– zapewnia Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

W ramach inwestycji przebudujemy też instalacje podziemnem.in. sieć wodociągową, MKT czy energetyczną, wybudujemy stację prostownikową”Szczepin” i zmodernizujemy stację prostownikową „Milenijna”. Aby tramwaj mógłkomfortowo przejechać nową trasą: wzmocnimy most Dmowskiego i wybudujemy ważnyprawoskręt z ul. Milenijnej w ul. Lotniczą.

Przy stacji kolejowej Wrocław-Popowice powstanie węzełprzesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP. Tam wiadukt jest jużgotowy i czeka już na tramwaj.

Obecnie prowadzone są prace przy przebudowie drugiegowiaduktu kolejowego przy ul. Długiej. Dzięki nim tramwaje, samochody irowerzyści komfortowo przejadą pod tym obiektem. Wiadukt będzie miał 43 metrydługości i niweleta terenu została obniżona o 1,5 metra, więc bez problemyzmieści się pod nim tramwaj czy autobus. Na obecnie realizowanym fragmencieprzełożone zostało kilkadziesiąt kilometrów kabli niskiego i średniegonapięcia, przebudowany został kanał ogólnospławny. Ten odcinek ma być gotowywiosną przyszłego roku. Jednocześnie prace przy budowie nowej stacji kolejowejWrocław-Szczepin prowadzi PKP PLK (powstaje ona w sąsiedztwie siedziby ZDiUMprzy ul. Długiej).

Podpisane umowy z firmą ProTra Building mają wartość 150 272583, 29 zł brutto, z czego 133,4 mln zł to zakresGminy Wrocław, 5,2 mln zł zakres MPWiK, a 11,6 mln zł wyłożą deweloperzy idzięki współpracy z nimi zostanie przebudowana część skrzyżowań w ramachinwestycji.

Tramwaj na Popowice na obecną chwilę kosztuje 222,70 mln zł.Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 75,7 mln dla zakresuGminy Wrocław. Zakończenie budowy jest planowane w 2022 roku. (WI)