Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Firma Modertrans powstała w 2005 roku na bazie Zakładu Napraw Autobusów sp. z o. o. w Biskupicach. Działalność przedsiębiorstwa obejmowała remonty autobusów i tramwajów. Rozszerzono ją w 2006 roku o produkcję tramwajów. Początkowo były to wysokopodłogowe Moderusy Alfa, bazujące na szeroko rozpowszechnionym w Polsce tramwaju Konstal 105Na. Następnie opracowano konstrukcję tramwaju przegubowego, trójczłonowego, częściowo niskopodłogowego. Nowy model nazwano Moderus Beta. Zadebiutował on w Poznaniu w 2011 roku. Napęd tramwaju wykonała firma Enika z Łodzi.
Zakład Elektroniki Przemysłowej Enika Sp. z o. o. w Łodzi powstał w 1992 roku. Przedsiębiorstwo wyspecjalizowało się w produkcji aparatury elektrycznej dla trakcji elektrycznej i przemysłu. Do produktów należą m. in. przetwornice, przekształtniki, napędy, nagrzewnice i klimatyzatory. Pierwszy napęd elektryczny Eniki dla tramwaju został opracowane dla modernizowanego tramwaju Konstal 805Na z Łodzi. Napęd asynchroniczny z Eniki pojawił się też w Moderusach Alfa. Współpracę kontynuowano i tym sposobem Enika opracowała napęd do częściowo niskopodłogowego tramwaju Moderus Beta.
Dla tramwaju Moderus Beta MF02AC zaprojektowano napęd ENI-ZNAP/3C. Układ napędowy realizuje wiele funkcji: przeprowadza rozruch, steruje hamulcami, zasila obwody pomocnicze niskiego i wysokiego napięcia, steruje podzespołami tramwaju oraz zapewnia możliwości diagnostyczne. Napięcie znamionowe zasilania tramwaju to 600V z dopuszczeniem +/- 30% odchylenia. Prąd znamionowy to 660 A, a w programie sterującym wprowadzono ograniczenie do 1200 A. Moc znamionowa napędu to 400 kW, na co składa się 8 silników o mocy 50 kW każdy. Maksymalna moc napędu jest dwukrotnie większa, co zapewnia dużą wartość przyspieszenia rozruchu –1,8 m/s2 w zakresie 0-30 km/h. Zapewniono również znaczną wartość opóźnienia przy hamowaniu roboczym –2,0 m/s2, również w zakresie 30-0 km/h. Prędkość maksymalna tramwaju to 70 km/h. Napięcie pomocnicze wynosi 24 V.
Podzespoły elektryczne rozmieszczono zarówno na dachu jak i pod podłogą. Na dachu znalazły się: wyłącznik szybki Secheron UR6-31, zespoły wentylatorowo-grzewcze ENI-ZWG12, tablica wejść i wyjść rozproszonych tyłu pojazdu ENI-TWRT/MF02 oraz klimatyzator kabiny motorniczego KLIT 600/1 o mocy 3,5 kW. We wnętrzu zamontowano 8 nagrzewnic ENI-NN600/3-1. Pod podłogą znalazły się 2 przetwornice statyczne ENI-PT600/24WP. W każdym z 4 wózków znalazły się 2 silniki asynchroniczne STDa 200 L4A-1. Pod podłogą umiejscowiono 2 kompletne skrzynie falownika –ENI-SKF/MF02, zawierające m. in. falowniki trakcyjne i rezystory hamowania. W podwoziu znalazły się też 2 skrzynie aparaturowe ENI-SKA/MF02 zawierające m. in. dławiki falowników, tablice wejść i wyjść rozproszonych, tablice styczników, przekształtnik zjazdu awaryjnego i złącza. W kabinie motorniczego umieszczono panel motorniczego ENI-PO800/480 oraz tablicę sterownika napędu ENI-SNT/MF02. Wózki tramwaju MT-03H-1000 zostały wyprodukowane przez Modertrans.
Wyłącznik szybki Secheron UR6-31 to jednobiegunowy wyłącznik, z naturalnym chłodzeniem i elektromagnetycznym gaszeniem łuku. Wyłącznik może rozłączać obwód przy prądach z zakresu 450-2400 A, przy czym zakres zawężono do wymagań zasilania tramwaju.
Falownik tramwajowy Enika ENI-FT600 na napięcie znamionowe 600 V pracuje w zakresie napięcia zasilającego 400-900 V. Możliwe jest uzyskanie częstotliwości wyjściowej prądu 0-200 Hz. Znamionowa moc wyjściowa to 2x50kVa, co odpowiada zasilaniu 2 silników trakcyjnych. Maksymalna moc wyjściowa jest dwukrotnie większa. Znamionowe napięcie wyjściowe falownika to 3×380 V AC o częstotliwości 60 Hz. Stopień ochrony obudowy falownika to IP54. Masa jednego urządzenia wynosi ok. 100 kg. Zastosowano chłodzenie powietrzne, wymuszone wentylatorami. Falownik posiada indywidualny sterownik, nadzorowany z głównego sterownika tramwaju. Urządzenie zbudowane jest z 3 modułów tranzystorowych Semikron 792 GB170 i posiada też czoper Semikron 592 GB170. Falownik wykorzystuje wektorowy algorytm pośredniego sterowania momentem i strumieniem wirnika. Do generowania fali prądowej wykorzystywane są też informacje z czujników prędkości obrotowej silników. Możliwe jest hamowanie odzyskowe ze zwrotem energii do sieci trakcyjnej lub hamowanie oporowe. Urządzenie posiada funkcje przeciwpoślizgowe i zapobiegające blokowaniu się kół.
Kierujący tramwajem zadaje za pomocą ręcznego joysticka wartość przyspieszenia. Sygnał ten odbiera sterownik napędu, skaluje i wysyła do falowników, które odpowiednio sterując kluczami tranzystorowymi zapewniają wytworzenie w silnikach zadanego momentu.
Przetwornica tramwajowa ENI-PT600/24WP zapewnia zasilanie niskonapięciowych urządzeń pomocniczych tramwaju, zarówno prądem stałym jak i zmiennym. Zaprojektowano ją na napięcie znamionowe 600 V i podobnie jak falownik pracuje ona w zakresie napięcia zasilającego 400-900 V. Napięcie wyjściowe to 27,9 V DC, a znamionowy prąd wyjścia –175 A. Przetwornica jest przystosowana do równoległej współpracy na szynie 24 V DC. Urządzenie wyposażono w wyjścia prądu zmiennego –AC1 – 3×230 V o mocy 1,5 kW oraz AC2 –o mocy 200 W.
Zespoły wentylacyjno grzewcze ENI-ZWG12 zaprojektowano na znamionowe napięcie 600 V. Napięcie zasilania wentylatorów i sterowania to 24 V. Moc grzewcza zespołu wynosi 12 kW. Wydajność wentylatorów nawiewowych to maksymalnie 2460 m3/h, a wentylatorów wyciągowych –2320 m3/h.
Sterownik główny tramwaju ENI-PLC/3U/80M został zamontowany na tablicy w kabinie motorniczego. W tramwaju zamontowano magistrale CAN, służące do komunikacji pomiędzy podzespołami. Sterownik realizuje zarówno rozruch i hamowanie, jak i funkcje pomocnicze, takie jak regulację temperatury. Urządzenie pracuje w zakresie temperatur -30 do +55 stopni Celsjusza.
Silnik asynchroniczny EMIT Żychlin STDa 200 L4A-1 ma moc znamionową 50 kW. Urządzenie posiada dwukanałowy czujnik prędkości obrotowej umożliwiający rozpoznanie kierunku obrotów oraz czujnik temperatury. Napięcie znamionowe silnika to 380 V, prąd znamionowy –88 A, prędkość –1917 obr/min, a częstotliwość –65 Hz.
Na wyświetlaczu na pulpicie motorniczego, umieszczonym z prawej strony pulpitu, wyświetlane są informacje o stanie pracy tramwaju, napędu i urządzeń pomocniczych. Wyświetlacz ukazuje i archiwizuje informacje o stanach awaryjnych, a także umożliwia dostęp do funkcji diagnostycznych i serwisowych.