Układ napędowy tramwaju Škoda 16T

infotram
01.05.2012 07:26
W 2005 roku podpisano we Wrocławiu umowy na dostawę 17 tramwajów Skoda 16T. Pojazdy dostarczono w latach 2006-2007. Są 5-członowe, częściowo niskopodłogowe, z udziałem niskiej podłogi na poziomie 65%. Tramwaj osadzono na 3 wózkach, z których 2 skrajne są napędzane.
Napęd stanowią asynchroniczne, trójfazowe silniki prądu przemiennego. Falowniki zrealizowano w technologii IGBT, a sterowanie jest prowadzone mikroprocesorowo. Urządzenie zawiera obwody ochronne i pomiarowe, dławik i filtr sieciowy. Na wejściu umieszczono stycznik liniowy. Falownik umożliwia zwrot energii hamowania do sieci trakcyjnej. W wypadku zbyt wysokiego napięcia w sieci, energia jest kierowana dla potrzeb urządzeń pomocniczych tramwaju, a w części nadmiarowej –wytracana w oporniku hamowania.

skoda16t_760

Przetwornica posiada obwód wejściowy, falownik główny, transformator separacyjny i obwód wyjściowy. Urządzenie posiada własny stycznik, filtr wejściowy i bezpiecznik. Falownik główny przetwornicy podzielono na 2 części, z których każda zasila grupę urządzeń pomocniczych, do których należą: wentylatory falowników trakcyjnych, ogrzewanie, klimatyzacja, wentylatory przestrzeni pasażerskiej. W wypadku awarii jednej części, zasilanie zapewnia druga. Przetwornicę wyposażono też w autotransformator.
Główna jednostka sterująca napędu zbiera informacje z indywidualnych czujników oraz sygnały zadawane przez motorniczego i na tej podstawie wysyła polecenia do falowników i układu hamulcowego. System posiada funkcje diagnostyczne. Komunikację pomiędzy urządzeniami zapewnia szyna danych CAN.
Podstawowy hamulec tramwaju to elektrodynamiczny hamulec rekuperacyjny. Hamowanie realizowane jest poprzez silniki trakcyjne pod kontrolą falowników. Wózki wyposażono w hamulce tarczowe oraz elektromagnetyczne hamulce szynowe. Hamulce tarczowe są wykorzystywane przy hamowaniu z niskiej prędkości i jako hamulce postojowe.
Konstrukcja wózka ma kształt litery H i jest konstrukcją spawaną z blachy stalowej. Na środku ramy, po stronach zewnętrznych, umieszczono wsporniki poduszek zawieszenia. Silniki zamocowane są do ramy wózka i położone równolegle do osi. Osie wózków napędowych są pełne, a na ich środku zastosowano dodatkową tarczę hamulcową. Drugi stopień odsprężynowania stanowią sprężyny stalowe wspomagane elementami gumowymi i siłownikami hydraulicznymi. Silniki Skoda 12 MLU 3496 k/4 posiadają moc 95 kW. W wózkach napędowych znalazły się 2 silniki –każdy napędza jedną oś. Maksymalna siła pociągowa to 400 kN.