TW 3000 wyprodukuje Vossloh i Alstom
infotram
12.04.2011 12:36
TW 3000 wyprodukuje Vossloh i Alstom
Hanowerskie przedsiębiorstwo komunikacyjne Uestra zawarło kontrakt na dostawę nowego taboru. Jednostki typu TW 3000 zostaną wyprodukowane przez Vossloh i Alstom na indywidualne zamówienie przewoźnika.
W piątek 8 kwietnia 2011 roku miało miejsce podpisanie umowy na dostawę 50 nowych kolejek miejskich dla hanowerskiego przedsiębiorstwa transportowego Uestra. W wyniku przeprowadzonego postępowania jako wykonawcę wyłoniono konsorcjum złożone z firm Vossloh Kiepe oraz Alstom Transport. Kontrakt obejmujący dostawę 50 składów kolejek miejskich typu TW 3000 opiewa na wartość 126 milionów €. Daje to cenę jednostkową 2,52 miliona €(według kursu NBP z dnia 11.04.2011 daje to nieco ponad 10 milionów złotych). Ogólnie cenę można uznać za wysoką jednak zważywszy, że mamy do czynienia z pojazdem budowanym faktycznie na zamówienie można ją uznać za rozsądną a biorąc pod uwagę kraj produkcji można ją wręcz uznać za okazję. Dostawy nowych składów mają się rozpocząć w 2013 roku, natomiast kontrakt zawiera również opcje na dodatkowe 96 pojazdów, które mogą zostać zakontraktowane w okresie od 2015 do 2025 roku. W 50 % zakup został dofinansowany dzięki środkom z Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG), czyli Przedsiębiorstwa Transportowego Dolnej Saksonii, które jest spółką w całości zależną od landu Dolna Saksonia i odpowiada za transport szynowy w tym landzie. LNVG obsługuje własne linie kolejowe, jednak w przypadku inwestycji tramwajowej stała sie jedynie instytucją pośredniczącą w przekazaniu pieniędzy do przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Hanowerze noszące nazwę Uestra. Skrót ten wywodzi się z historycznej nazwy przedsiębiorstwa Überlandwerke und Straßenbahnen Hannover AG, jednak obecnie spółka nowi nazwę üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG.
Projekt TW3000 był rozwijany przez ostatnie kilka lat o czym szerzej informowaliśmy już w lipcu 2009 roku. Nowe składy zostaną wyprodukowane w konsorcjum firm Vossloh Kiepe GmbH, które będzie odpowiedzialne za wyposażenie trakcyjne i ogólne prowadzenie projektu, oraz Alstom Transport Deutschland GmbH, które będzie odpowiedzialne za część mechaniczną kontraktu. Poszczególne komponenty zostaną wytworzone w Düsseldorfie i Lipsku, natomiast montaż finalny odbędzie się w Salzgitter (zakład Alstom). Sześcioosiowe składy będą miały długość 25 metrów i możliwość do eksploatacji w trakcji ukrotnionej aż do trzech pojazdów. Nowe składy mają obsługiwać linie 3, 7 oraz 8, które już w 2009 roku zostały wyposażone w perony o wysokości 800 mm nad główką szyny. Ponieważ perony mają typową długość 68-70 metrów, natomiast w składzie potrójnym pociąg będzie miał 75 metrów długości, więc postanowiono tak rozplanować otwory drzwiowe aby mieściły się w granicach peronów, choć ogólnie skład będzie wystawał poza jego granice. W związku z tym w nowych składach zrezygnowano z zabudowy składanych stopni co pozwoliło na obniżenie ceny jednostkowej składu o około 15 %. Dodatkowo przyjęcie wysokich peronów jako standardowe znacznie ułatwia dostosowanie pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych, wózków dziecięcych czy osób z innym stopniem niepełnosprawności.
Powodem do zakupu nowej serii był postępujący wiek eksploatowanych obecnie składów serii TW 6000, które mając przeszło 40 lat eksploatacji za sobą zaczynają cierpieć na rosnące awarie, które prowadzą do zakłócenia w ruchu liniowym oraz do zwiększonych kosztów serwisowych powiązanych z większymi kosztami utrzymywania dodatkowej liczby pojazdów zapasowych. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż eksploatacja starych składów prowadzi do problemów z pozyskaniem części zamiennych. W związku z tym konieczne jest rozważenie dwóch opcji, gdzie pierwszą jest dokonanie modernizacji już istniejących składów z położeniem nacisku na wyeliminowanie nieprodukowanych już komponentów, natomiast drugą opcją jest zakup nowego taboru. Ważnym argumentem przemawiającym za zakupem nowych składów są obecne wymagania dotyczące przewozu osób niepełnosprawnych, które znacznie łatwiej wprowadzić w nowych składach, niż w już eksploatowanych, choć zastosowanie wysokich peronów znacznie ułatwia sprawę. Dla potrzeb zastąpienia serii TW 6000 Uestra potrzebuje kupić łącznie 146 składów do 2025 roku, co dokładnie odpowiada podpisanemu niedawno kontraktowi wraz z opcjami.
Uestra od lat postępuje w dosyć indywidualny sposób i zamawia pojazdy wykonane według własnego projektu. Choć powstałe w ten sposób wcześniejsze składy kolejek miejskich, czy też autobusy mogą budzić mieszane odczucia estetyczne, to jednak nie sposób odmówić im oryginalności. Nie inaczej jest i w przypadku nowej serii TW 3000, którą stylistycznie opracowało Büro PanikRuhdorfer Designpartner ze Stuttgartu. Jednak pomijając indywidualną stylistykę pojazdy z Hanoweru odznaczały się również względami praktycznymi jak chociażby charakterystyczne poszerzenie pudła ponad krawędzią peronową wykonane w celu zaoferowania większej przestrzeni we wnętrzu bez konieczności przebudowywania infrastruktury peronowej wykonanej dla węższych pojazdów. Ten trend jest kontynuowany w nowej serii pojazdów. Oprócz tego nowe tramwaje TW 3000 mają posiadać wiele innych nowoczesnych rozwiązań o których pisaliśmy we wcześniejszym artykule.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022