Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy oferty na modernizacją linii Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza

infotram
17.10.2018 19:15

Trzy oferty otrzymałasamorządowa spółka Tramwaje Śląskie w przetargu na modernizację ponad 4 kmgłównej linii tramwajowej łączącej Sosnowiec z Będzinem, Czeladzią oraz DąbrowąGórniczą.

Dwie z nich mieszczą się w budżecie zamawiającego,wynoszącym 64,3 mln zł brutto. Tojeden z większych remontów istniejących torowisk w obecnym miliardowym projekcieunijnym tego operatora.

Chodzi o modernizację jedynego połączenia sieci spółki odstrony miast Górnego Śląska i Sosnowca z torowiskami na terenie pozostałychmiast Zagłębia Dąbrowskiego. W przyszłości, dzięki m.in. tym pracom, będą mogłydo nich dotrzeć nowoczesne tramwaje niskopodłogowe.

Przetarg podzielono na dwie części (zadania). Jedno toprzebudowa wydzielonego torowiska w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie naodcinku od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem. Łączna długość torówprzewidzianych do przebudowy to ok. 6 km toru pojedynczego.

Druga część przetargu ma wyłonić wykonawcę modernizacjitorowisk w Sosnowcu – od granicy z Będzinem do pętli Będzińska, samej pętli,oraz w ciągu ul. Będzińskiej w kierunku centrum – do ul. Staropogońskiej(dalszy odcinek jest modernizowany obecnie). Do przebudowy zaplanowano tam niespełna2,8 km toru pojedynczego.

Jak wynika z informacji ze środowego otwarcia ofert, swojeformalne zainteresowanie zgłosiło trzech wykonawców. Konsorcjum firm TrakcjaPRKiI i Silesia-Invest zaproponowało cenę 56,9 mln zł brutto, konsorcjum spółekz grupy NDI – 58,3 mln zł, a spółka Tor-Krak – 74,8 mln zł. Budżet zamówienia określonona 64,3 mln zł brutto.

W równoległym przetargu Tramwaje poszukują wykonawcy remontuwydzielonego torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej (ok. 6 km torupojedynczego). To większa część tamtejszej linii wiodącej wzdłuż głównycharterii miasta, nieobjęta trwającymi pracami projektowymi miasta -zmierzającymi do ich gruntownej modernizacji.

Kryteriami oceny ofert w obu postępowaniach będą: cena w 80proc. oraz gwarancja i doświadczenie osób kierowanych do realizacji zamówienia(po 10 proc.). Na wykonanie prac przewidziano 18 miesięcy – od podpisaniaumowy.

Oferty w przetargu dotyczącym Dąbrowy Górniczej mają zostaćotwarte 24 października br.

Będą to kolejne już roboty w ramach realizowanej pierwszejczęści projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in. remonty100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowychtramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowanejest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane zbudową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii naZagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącejinfrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych(pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie(umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc.kosztu kwalifikowanego.

W pierwszym etapie już w ub. roku zakończyła sięmodernizacja niespełna kilometrowego odcinka wzdłuż ul. Niedurnego w RudzieŚląskiej. Jesienią ub. roku TŚ podpisały wartą 20,6 mln zł umowę na roboty nasosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r.torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).

W maju br. w Sosnowcu rozpoczęła się też warta ok. 13,5 mlnzł modernizacja torów wzdłuż ul. Mariackiej i Żeromskiego, które są innączęścią połączenia sieci spółki z Będzinem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą. Pracete, obejmujące ok. 1,7 km toru pojedynczego, potrwają do marca 2019 r.

Kolejne zadania pierwszego etapu dotyczą m.in. przebudowyodcinka ul. Katowickiej w ścisłym centrum Bytomia, torów wzdłuż ul. Bytomskiejw Świętochłowicach czy torowiska wzdłuż ul. Religi w Zabrzu.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury.Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnicKatowic (umowa na dofinansowanie spodziewana jest w IV kw.).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.