Trzy oferty na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic

infotram
14.08.2020 12:45

Trzy oferty zostaływybrane do ostatniego etapu przetargu ogłoszonego przez Zarząd Dróg MiastaKrakowa na budowę nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, która ma byćrealizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Najtańsza opiewa naponad 1,125 mld zł.

W piątek Zarząd Dróg Miasta Krakowa przedstawił oferty firm,które zostały wybrane spośród siedmiu do ostatniego etapu postępowaniazwiązanego z budową tej linii tramwajowej. Propozycje cenowe wpłynęły odwszystkich potencjalnych partnerów komercyjnych, teraz zostaną one poddaneweryfikacji pod względem formalnym i merytorycznym.

Najtańszą propozycję, opiewającą na ponad 1,125 mld złbrutto przedstawiło konsorcjum firm PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGirSanayi Insaat ve Taahhu (partner). Firma Mota-Engil Central Europe PPP Roadzaproponowała prawie 1,867 mld zł brutto, a firma VARDUN – ponad 2,877 mld złbrutto.

Kwoty, które zostały zaproponowane przez firmy obejmujązaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycjioraz jej utrzymanie przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastrukturatramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.

„Oferty firm zostaną teraz przez nas sprawdzone pod względemformalnym i merytorycznym, zgodnie z harmonogramem mamy na to 70 dni. Będziemybrali pod uwagę zaprezentowane rozwiązania techniczne, ale szczególnie ważnydla nas będzie zaproponowany model finansowy. To pierwszy tego typu projektrealizowany przez gminę” – zapowiedział w piątek Marcin Hanczakowski, dyrektorZarządu Dróg Miasta Krakowa.

Jak dodał, harmonogram zakłada, że do końca roku możliwebędzie podpisanie umowy z wybraną firmą. Przedsiębiorstwo w pierwszejkolejności odpowiedzialne będzie za opracowanie projektu oraz pozyskanieniezbędnych decyzji umożliwiających realizację prac budowlanych (drugi kwartał2022 r.), zabezpieczenie finansowania, następnie rozpocznie budowę nowegoodcinka linii tramwajowej, która zgodnie z założeniami będzie trwała dopierwszego kwartału 2024 r. Po zakończeniu prac rozpocznie się okreseksploatacji (utrzymanie przez okres 20 lat – do 2044 r.).

Inwestycja związana z budową nowego odcinka liniitramwajowej w mieście realizowana jest w modelu partnerstwapubliczno-prywatnego. Kilka tygodni temu Europejski Bank Inwestycyjnypotwierdził gotowość udzielania kredytu firmie realizującej to zadanie.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy 4,5-kilometrowyodcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic.Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków, zgodnie z prognozami wciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będąmogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawisię nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Przedstawiciele ZDMK przypomnieli, że krakowski projektzostał wybrany przez rząd jako jeden z kilku projektów pilotażowych z różnychbranż. W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas jego realizacji będąpowstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowaniew modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne.

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnejpoprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjnościmiejskiej komunikacji zbiorowej.(PAP)