Trzecia linia metra w Paryżu do automatyzacji

infotram
08.08.2013 13:12
W Paryżu zadecydowano o zautomatyzowaniu linii metra nr 4. Będzie to kolejna automatyczna trasa, po liniach 1 i 14, gdzie w pociągach nie będzie maszynistów.
Paryski Zarząd Transportu Stif zaakceptował koncepcję automatyzacji linii metra nr 4, wysuniętą przez paryskiego operatora RATP. Decyzja nastąpiła w wyniku pomyślnego wprowadzenia ruchu bez maszynistów na linii 1 w grudniu 2012 r. Stif zgodził się na wykonanie projektu technicznego, który będzie kosztował 256 mln euro, z czego 100 mln pokryje Stif.

metro1_01

Automatyczny pociąg na linii nr 1.
Operator RATP dzięki automatyzacji linii 1 zmniejszył odstępy między kursami w godzinach szczytu. Dodatkowo, zwiększono niezawodność kursowania linii i umożliwiono przystosowanie podaży do krótkotrwałych wahań popytu. Zgodnie z danymi Stif, przeciętna punktualność na linii 1 na początku 2013 r. wyniosła 98,7 %, w porównaniu z  95,8 % dla całej sieci metra.
Na linię 4 skierowane zostaną pociągi MP89 eksploatowane obecnie na linii 14, które zostaną udostępnione po dostawie nowych pociągów, zamawianych w związku z rozbudową trasy z St Lazare do Maire de St Ouen.
Linia 4 o długości 12,1 km to druga najbardziej zatłoczona linia metra w Paryżu, przewożąca dziennie 740 tys. pasażerów. Trasę niedawno rozbudowano z Porte de Orleans do Mairie de Montrouge, a 1,7-kilometrowe przedłużenie do Bagneux ma zostać oddane w 2019 r. Linię 4 uruchomiono ponad sto lat temu – w 1908 r.
Pierwszą automatyczną linią metra w Paryżu była linia 14. Trasę oddano do użytku w 1998 r., po czym dwukrotnie przedłużano –w 2003 i 2007 r. Budowę trasy zrealizowano w latach 1989-1998. Poza automatycznym ruchem wyróżniała się ona dłuższymi, bo 120-metrowymi stacjami mieszczącymi 8 wagonów.
W Paryżu funkcjonuje obecnie 16 linii metra.