Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwają przygotowania do budowy linii na osiedle Jar w Toruniu

infotram
05.03.2018 10:01

Trwają prace projektoweprzy budowie nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Obecnie wstępnyprojekt układu torowo-drogowego jest w trakcie uzgodnień z miejskimijednostkami odpowiedzialnymi za organizację i zarządzanie ruchem drogowym –informuje toruński ratusz.

Budowa linii tramwajowej wraz infrastrukturą towarzyszącą doOsiedla Jar – Etap I wchodzi w zakres projektu „Poprawa funkcjonowaniakomunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”.Tramwaj pojedzie z centrum Szosą Chełmińską, skręci w ulice: Długą, Legionów,Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda.

Inwestycja obejmuje kilka zadań.

Zadanie 1 dotyczące budowy nowej linii obejmuje:

a) przebudowę ulic:Szosa Chełmińska (na odcinku od skrzyżowania z ulicami Czerwona Droga,Odrodzenia, do skrzyżowania z ulicą Dekerta), Długa (na odcinku od SzosyChełmińskiej do ul. Legionów), Legionów (na odcinku od ulicy Długiej do ulicyInżynierskiej),

b) przebudowęskrzyżowań ulic Polna/Ugory i Ugory/Watzenrodego w zakresie niezbędnym doprzeprowadzenia linii tramwajowej,

c) budowę liniitramwajowej wzdłuż ulic: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów/Polna, Ugory,Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda, gdzie kończy się tzw. trójkątemtorowym,

d) przebudowę węzłatorowego na skrzyżowaniu ulic: Czerwona Droga/ Odrodzenia/ Szosa Chełmińska/al.Solidarności,

e) budowę torówodstawczych wraz z myjnią dla tramwajów przy ul. Legionów.

Szacowana wartość robót budowlanych tego zadania to ponad134,5 mln zł netto.

Obecnie przedsięwzięcie jest na etapie projektowania -wstępny projekt układu torowo-drogowego jest w trakcie uzgodnień z miejskimijednostkami odpowiedzialnymi za organizację i zarządzanie ruchem drogowym.Dokumentację projektową przygotowuje firma WYG International sp. z o.o. Zgodniez umową zakończenie prac nad projektami budowlanymi przewidziane jest w czerwcubr., a uzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację inwestycji -we wrześniu br. Prace budowlane planowane są w latach 2019-2020 r.

Warto przypomnieć, że oprócz budowy nowej linii projekt”Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” zakładamodernizację czterech torowisk wraz z siecią trakcyjną oraz zakup pięciuskładów tramwajowych, pojazdu technicznego i 20 niskoemisyjnych autobusów (14hybrydowych i 6 elektrycznych).

Całkowita wartość projektu „Poprawa funkcjonowaniakomunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II” wynosi 400,4 mln złotych, akoszty kwalifikowalne 322,4 mln zł – BiT-City II

3 sierpnia 2017 roku w Ministerstwie Rozwoju w Warszawieprezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie inwestycji.Wyniesie ono 195,6 mln zł. Po podpisaniu umowy projekt został przekazany – jakotzw. „duży projekt” – do zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Komisjadokonała oceny i decyzją z 7 grudnia 2017 r. uznała, że jest zgodny z unijnymidyrektywami.

Pozostałe zadania projektu „Poprawa funkcjonowaniakomunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”:

Zadanie 2: modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną wul. Bydgoskiej od skrzyżowania ulic Bydgoska, Reja, Szosa Bydgoska wraz z tymskrzyżowaniem, do skrzyżowania ulic: Bydgoska, Chopina wraz z tymskrzyżowaniem.

Zadanie 3: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z sieciątrakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl.Daszyńskiego do ul. Ślaskiego (w ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiegodo ul. Ślaskiego).

Zadanie 4: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z sieciątrakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od placu Niepodległości do ul. Reja zbudową odwodnienia torowiska:

a) modernizacjatorowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż ulic: Broniewskiego, gen.J. Bema, Kraszewskiego z wyłączeniem ul. Bema od skrzyżowania z ul.Sienkiewicza do pl. Hoffmanna i ronda na pl. Hoffmanna,

b) przebudowa węzłatramwajowego na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Reja,

c) montaż wkładekprzyszynowych na zmodernizowanym odcinku torowisk w ul. Bema i pl. Hoffmanna.

Zadanie 5: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z sieciątrakcyjną i układem drogowym na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej: naodcinku ul. Warneńczyka od końca zakresu przebudowy pl. Chrapka (przebudowa realizowana przezMZD) do przejazdu torowo-drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki.

Zadanie 6: zakup 5 szt. niskopodłogowego pięcioczłonowegotaboru tramwajowego.

Zadanie 7: zakup 3 szt. pojazdów do obsługi infrastrukturytorowo-sieciowej, m.in. do bieżącego utrzymania w czystości torowisk irozjazdów torowych oraz naprawy i diagnostyki sieci trakcyjnej.

Zadanie 8: zakup autobusów niskoemisyjnych (łącznie 20 szt.- 14 szt. taboru niskopodłogowego autobusowego niskoemisyjnego hybrydowego oraz6 szt. taboru niskopodłogowego autobusowego bezemisyjnego elektrycznego wraz zinfrastrukturą do ładowania.