Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej; prace mocno zaawansowane [FILM]
W lipcu 2021 roku mija rok od rozpoczęcia budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Urząd Miasta podaje co przez ten czas udało się zrealizować na tej największej na północy Krakowa inwestycji komunikacyjnej?
5 lipca teren budowy największej obecnie infrastrukturalnego zadania samorządu na północy Krakowa wizytował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Prace od 1 lipca 2020 roku
Przypomnijmy: plac budowy został przekazany wykonawcy 1 lipca 2020 r. Tydzień później rozpoczęło się organizowanie zaplecza i pierwsze prace porządkowe. Właściwe roboty w terenie, w tym pierwsze utrudnienia w ruchu w rejonie ulicy Opolskiej, wystartowały 13 lipca 2020 r.
W rok po rozpoczęciu inwestycji teren budowy w rejonie budowanej kładki dla pieszych przy Szopkarzy wizytował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w towarzystwie przedstawicieli Zarządu Inwestycji Miejskich i wykonawcy – firmy Intercor Sp. z o.o. - To największa samorządowa inwestycja w tej części miasta. Mimo że jesteśmy na etapie przygotowywania terenu pod roboty zasadnicze już teraz widać duży rozmach i zaangażowanie firm wykonawczych. Mam nadzieję, że w kolejnych miesiącach prace będą przebiegały równie sprawnie i będziemy mogli w terminie oddać mieszkańcom linie tramwajową do Górki Narodowej – mówił Jacek Majchrowski.
Pierwsze 12 miesięcy to czas wymiany i modernizacji całej infrastruktury podziemnej. To etap niezwykle istotny, bez niego nie dało by się rozpocząć prac zasadniczych zasadniczymi: budowy torowiska, nowych ulic, ścieżek rowerowych, obiektów inżynierskich. Postęp prac widać na niemal wszystkich odcinkach inwestycji. W 95 proc. wykonano roboty przygotowawcze, czyli wyburzenia, usunięcie kolidującej roślinności, odhumusowanie terenu. 100 proc. wykonania zanotowano z kolei w zakresie przebudowy i budowy sieci wysokiego napięcia. Pozwoliło to na likwidacje masztów pomiędzy ulicami Fieldorfa Nila a Pachońskiego. Zniknął ten element infrastruktury, który kiedyś dominował w tej okolicy. Jeśli chodzi o pozostałe elementy budowy lub przebudowy uzbrojenia – sieć gazowa wykonania jest w 86 proc., sieć ciepłownicza w 70 proc. (przy czym wykonanie kanałów i komór pod ciepłociąg – 90 proc.), wodociąg i kanalizacja w 50 proc.
Co w ramach budowy?
W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej i towarzyszącej jej infrastruktury powstaje siedem różnych obiektów inżynierskich. Tu również widać postęp po 12 miesiącach robót. 90 proc. to zaawansowanie przy budowie mostu nad Białuchą. Duży front robót – 75 proc. wykonania – widać też w przypadku kładki dla pieszych przy ul. Szopkarzy i konstrukcji oporowych w rejonie ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha. Te drugie, tzw. wanny betonowe, to specjalnie zastosowane rozwiązanie z uwagi na mało nośny grunt, a także w celu zapewnienia odpowiedniego nachylenia, tzw. niwelety, torowiska tramwajowego. W 70 proc. wykonano przepust nad potokiem Bibiczanka.
Wykonawca rozpoczął też przygotowania do realizacji jeden z dwóch estakad z dwóch estakad nad doliną potoku Sudoł. Trwają też przygotowania do budowy tunelu drogowego w ciągu ul. Opolskiej. Konstrukcja będzie miała ok. 100 metrów długości. Roboty powinny się rozpocząć za kilka tygodni. Ten etap inwestycji spowoduje też kolejne utrudnienia w ruchu. Obecnie trwa uzgadnianie zasad, na jakich będzie się odbywa ruch w ciągu ul. Opolskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spore zaawansowanie widać też na ul. Pachońskiego. Prace trwają na każdym z trzech odcinków tej ulicy. Warto wiedzieć, że w ramach budowy linii tramwajowej powstaje brakujący odcinek tej ulicy pomiędzy Zielińską a Górnickiego. Jak zapewnia wykonawca, jeszcze w tym roku cały zakres drogowy i częściowo torowy związany z nową Pachońskiego zostanie zrealizowany.
Największa inwestycja
Przypomnijmy – budowa linia KST III Krowodrza Górka – Górka Narodowa to największa obecnie, samorządowa inwestycja transportowa na północy Krakowa. Nowa trasa tramwajowa będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 441 miejsc postojowych działających w systemie P&R. W ramach zadania powstaje też nowa sieć dróg rowerowych. Nasadzonych będzie prawie 3,5 tys. drzew i krzewów (powstanie m.in. Park Krakowian w rejonie ul. Węgrzeckiej).
Linia KST III do Górki Narodowej to także siedem różnych obiektów inżynierskich. Pozwolą na wygodny i szybki przejazd tramwajem z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. Powstały dzięki nim układ drogowy przejmie ruch wjazdowy i wyjazdowy z Krakowa, uwalniając mocno obciążone obecnie ulice o charakterze lokalnym.
Przy realizacji zadania stosowane są liczne rozwiązania proekologiczne. Tam gdzie to konieczne, ustawione będą ekrany akustyczne. Ok. 60 proc. torowiska będzie zielona. Z myślą o bytujących w obszarze inwestycji zwierzętach, na obiektach mostowym na rzekach Sudół i Białucha oraz potoku Bibiczanka zostaną zastosowane tzw. suche półki. W rejonie gdzie inwestycja przecina użytek ekologiczny Dolina Prądnika, zaprojektowano „ciche torowisko”, znane też jako „pływająca szyna”. Z kolei w rejonie intensywnej zabudowy torowisko będzie poprowadzone w tzw. wannie, czyli specjalnej konstrukcji betonowej. Takie rozwiązanie zastosowano ze względu na mało nośne grunty i w celu zapewnienia odpowiedniego nachylenia torowiska (tzw. niwelety), a także jako rozwiązanie ograniczające hałas i drgania.
Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm - Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. (lider) i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Wartość kontraktu: 355 589 883,91 zł, a wysokość dofinansowania ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - 151 233 429,65 zł.