Transtech MLRV01 dla Helsinek – szczegóły techniczne
infotram
24.10.2012 15:01
Transtech MLRV01 dla Helsinek – szczegóły techniczne
W grudniu 2010 r. Helsinki zamówiły w firmie Transtech 40 niskopodłogowych tramwajów MLRV01, z opcją na dalsze 90 sztuk. Pojazdy będą 3-członowe o długości 27,3 m i szerokości 2,4 m. Pudła zostaną osadzone na 4 skrętnych wózkach. Zamówienie opiewa na kwotę 113 mln euro. Pierwsze 2 prototypy mają być dostarczone w 2013 roku, a seryjne pojazdy –od 2015 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warto jednak przybliżyć szczegóły techniczne powstającego pojazdu (którego stylizacja różni się dosyć istotnie na poszczególnych wizualizacjach). Podstawowym kooperantem fińskiej firmy Transtech, specjalizującej się dotychczas w produkcji wagonów kolejowych, został Voith, wkraczający w coraz szerszym zakresie na rynek napędów tramwajowych. Voith dostarczy do pojazdów kompletne wyposażenie elektryczne i mechaniczne –od pantografów po koła. Transtech wykona zaś nadwozia pudeł.
Do dostarczonych zespołów należą:
- falowniki trakcyjne,
- przekładnie,
- silniki,
- zestawy kołowe –osie i koła,
- układ kontrolny pojazdu z systemem diagnostycznym.
Konstrukcja pojazdu łączyć będzie konwencjonalne wózki skrętne ze współczesną technologią niskopodłogową. Szczególną uwagę zwrócono na warunki klimatyczne i torowe w Helsinkach. Przykładowo, poprzez specjalne ukształtowanie dachu wyeliminowano gromadzenie się śniegu. 4 wózki skrętne umożliwiają lepsze wpisywanie się w ciasne łuki, a także zmniejszenie jednostkowego nacisku na oś i tym samym zużycia szyn.
Na napęd składają się 2 podwójne falowniki trakcyjne i 8 jednostek napędowych. Każdy falownik zasila dwie jednostki silnikowe. Dwa falowniki podwójnego zespołu trakcyjnego są zamontowane oddzielnie, co zapewnia wysoką niezawodność. Jeśli jeden z napędów ulegnie uszkodzeniu, eksploatacja może być kontynuowana bez żadnych ograniczeń.
W pełni odsprężynowana jednostka silnikowa jest zamocowana do wózka zewnętrznie i umożliwia obniżenie poziomu podłogi. Swobodnie skręcające wózki zapewniają wysoki komfort jazdy. Przekładnia stożkowa Voith KSH-217 jest w pełni odsprężynowana. Falowniki trakcyjne to Voith EmCon DI1000-5AR (produkt zastosowany również w tramwaju dla Shenyang) o mocy wyjściowej 2 x 180 kVA i szczytowej 2 x 400 kVA, niezbędnej do efektywnej eksploatacji tramwaju. Skrzynie falowników zabudowano na dachu środkowego członu, ponad wózkami.
Falownik Voith EmCon DI1000-5AR opracowano w najnowszej wersji technologii IGBT (z ulepszonym wskaźnikiem Power Cycle). Stosy mocy są kompaktowe, o niskiej indukcyjności, z ulepszoną charakterystyką przełączania. Tranzystory posiadają wydajne rozpraszacze ciepła oraz obwód chłodzenia dla zwiększenia gęstości mocy. Kontrola pracy jest realizowana przez cyfrowy procesor sygnałowy (DSP) i wspomagana programowaniem w Matlab i Simulink. Proces kontroli pracy, realizowany przez oprogramowanie, pozwala zachować efektywność energetyczną. W trybie dynamicznym prowadzona jest kontrola poślizgu przy rozruchu i hamowaniu poprzez Voith Traction Control Unit (TCU), co optymalizuje wykorzystanie przyczepności. Do obsługi urządzeń przygotowano specjalistyczne narzędzie na komputery PC, umożliwiające nastawianie parametrów, konfigurację oprogramowania i analizę błędów pracy. Wszystkie podzespoły umieszczono w lekkiej, wytrzymałej obudowie, spełniającej wysokie klasy bezpieczeństwa.
Silniki trakcyjne mają moc 65 kW każdy. Maksymalny nacisk na oś wynosi 7750 kg, minimalny promień łuku –15 m.
Napęd tramwaju na wszystkie osie, połączony z systemem eliminacji poślizgu, zapewnia dobre osiągi trakcyjne w każdych warunkach eksploatacji –szczególnie w warunkach zimowych (oblodzenie, śnieg). Wysoka efektywność energetyczna pojazdu jest uzyskana poprzez niski opór toczenia podczas jazdy z wybiegu oraz odzysk energii hamowania, zwracanej do sieci napowietrznej. Jeśli zwrot energii do sieci nie jest możliwy, to prąd elektryczny jest przesyłany do zasobnika cieplnego celem późniejszego ogrzania pojazdu.
Tab. 1. Dane techniczne tramwaju Transtech MLRV01.
Parametr
|
Wartość
|
Rozstaw toru
|
1000 mm
|
Układ wózków
|
(Bo’)+(Bo’Bo’)+(Bo’)
|
Masa
|
40,8 t
|
Prędkość maksymalna
|
80 km/h
|
Maksymalna moc napędu
|
675 kW
|
Długość
|
27,3 m
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022