Tramwajowy izolator sekcyjny
infotram
17.01.2013 13:14
Tramwajowy izolator sekcyjny
Tramwajowa napowietrzna sieć zasilająca podzielona jest na odcinki. Każdy z nich zasilany jest oddzielnym kablem z podstacji. Podział na odcinki pozwala zminimalizować spadki napięcia, wynikające z długości przewodów i kabli, a także umożliwia ruch w jednej części sieci tramwajowej przy awarii układu zasilania w innej. Podział zasilania jest korzystny również przy remontach –wyłączone z zasilania jest jedno skrzyżowanie lub jedna ulica, a nie cała sieć. Odcinki są rozdzielane izolatorami sekcyjnymi.
Izolator sekcyjny zapewnia izolację elektryczną sąsiadujących odcinków zasilania. W trakcie jazdy tramwaju ślizgacz pantografu przejeżdża po spodzie izolatora. Po obu stronach izolatora napięcie może się różnić –odcinki zasilania są połączone z różnymi podstacjami, długość przewodów jezdnych i kabli zasilających jest różna, a obciążenie wynikające z rozruchu tramwajów –zmienne. Wówczas, w wyniku różnicy napięć po obu stronach izolatora, w trakcie przejazdu tramwaju powstać może łuk elektryczny pomiędzy ślizgaczem pantografu i izolowanymi stronami izolatora.
Aby uniknąć zaistnienia łuku elektrycznego, stosowano izolatory o długości większej niż szerokość ślizgacza pantografu. Wówczas tramwaj przez krótki czas nie był zasilany, a w razie przypadkowego zatrzymania pantografem pod izolatorem nie mógł ruszyć z miejsca. Wadę tę wyeliminowano w izolatorach z możliwością przejazdu z poborem prądu. W takim izolatorze sekcyjnym zamontowano rożki służące do gaszenia łuku. Jeśli pomiędzy izolowanymi elementami zajarzy się łuk, to zostaje on zdmuchnięty przez pole magnetyczne wytworzone w rożkach iskrowych.
Producentem tramwajowych izolatorów sekcyjnych jest między innymi czeska firma Elektroline. Izolator TRAM 08 RM-100/Ri-100 składa się z dwóch zacisków przewodu jezdnego, dwóch równoległych izolatorów i dwóch rożków. Całość jest skręcona w formie podłużnej konstrukcji, z wystającymi w kierunku pionowym rożkami, rozchylonymi pod kątem 90 stopni.
Zaciski są wykonane ze stopu miedzi, aluminium i żelaza –stopu odlewniczego brązu CuAl9Fe3. Materiał ten z jednej strony charakteryzuje się relatywnie niską opornością elektryczną, a z drugiej strony –dobrą wytrzymałością mechaniczną.
Izolator wykonany jest z profilu poliestru wzmocnionego włóknem szklanym. Materiał ten jest odporny na działanie spalin i czynników atmosferycznych i zapewnia izolację odcinków sieci trakcyjnej.
Uchwyt przewodu wykonany jest z mosiądzu CuZn16Si4, podatnego na obróbkę plastyczną i posiadającego korzystne właściwości odlewnicze.
Izolator sekcyjny Elektroline waży 9,83 kg i może być podwieszony na przykład za pośrednictwem linki nośnej.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022