Tramwajowy izolator sekcyjny

infotram
17.01.2013 13:14
Tramwajowa napowietrzna sieć zasilająca podzielona jest na odcinki. Każdy z nich zasilany jest oddzielnym kablem z podstacji. Podział na odcinki pozwala zminimalizować spadki napięcia, wynikające z długości przewodów i kabli, a także umożliwia ruch w jednej części sieci tramwajowej przy awarii układu zasilania w innej. Podział zasilania jest korzystny również przy remontach –wyłączone z zasilania jest jedno skrzyżowanie lub jedna ulica, a nie cała sieć. Odcinki są rozdzielane izolatorami sekcyjnymi.

izolator2_760

Izolator sekcyjny zapewnia izolację elektryczną sąsiadujących odcinków zasilania. W trakcie jazdy tramwaju ślizgacz pantografu przejeżdża po  spodzie izolatora. Po obu stronach izolatora napięcie może się różnić –odcinki zasilania są połączone z różnymi podstacjami, długość przewodów jezdnych i kabli zasilających jest różna, a obciążenie wynikające z rozruchu tramwajów –zmienne. Wówczas, w wyniku różnicy napięć po obu stronach izolatora, w trakcie przejazdu tramwaju powstać może łuk elektryczny pomiędzy ślizgaczem pantografu i izolowanymi stronami izolatora.

izolator1_760

Aby uniknąć zaistnienia łuku elektrycznego, stosowano izolatory o długości większej niż szerokość ślizgacza pantografu. Wówczas tramwaj przez krótki czas nie był zasilany, a w razie przypadkowego zatrzymania pantografem pod izolatorem nie mógł ruszyć z miejsca. Wadę tę wyeliminowano w izolatorach z możliwością przejazdu z poborem prądu. W takim izolatorze sekcyjnym zamontowano rożki służące do gaszenia łuku. Jeśli pomiędzy izolowanymi elementami zajarzy się łuk, to zostaje on zdmuchnięty przez pole magnetyczne wytworzone w rożkach iskrowych.
Producentem tramwajowych izolatorów sekcyjnych jest między innymi czeska firma Elektroline. Izolator TRAM 08 RM-100/Ri-100 składa się z dwóch zacisków przewodu jezdnego, dwóch równoległych izolatorów i dwóch rożków. Całość jest skręcona w formie podłużnej konstrukcji, z wystającymi w kierunku pionowym rożkami, rozchylonymi pod kątem 90 stopni.
Zaciski są wykonane ze stopu miedzi, aluminium i żelaza –stopu odlewniczego brązu CuAl9Fe3. Materiał ten z jednej strony charakteryzuje się relatywnie niską opornością elektryczną, a z drugiej strony –dobrą wytrzymałością mechaniczną.
Izolator wykonany jest z profilu poliestru wzmocnionego włóknem szklanym. Materiał ten jest odporny na działanie spalin i czynników atmosferycznych i zapewnia izolację odcinków sieci trakcyjnej.
Uchwyt przewodu wykonany jest z mosiądzu CuZn16Si4, podatnego na obróbkę plastyczną i posiadającego korzystne właściwości odlewnicze.
Izolator sekcyjny Elektroline waży 9,83 kg i może być podwieszony na przykład za pośrednictwem linki nośnej.