Tramwajowe linie do zakładów pracy w Ust – Ilimsku, Mariupolu i Awdiejewce

infotram
11.03.2015 17:34

Ust –Ilimsk
Miasto (83 tys. mieszkańców) jest położone w Rosji, w północno-zachodniej części obwodu Irkuckiego, nad rzeką Angarą. W Ust-Ilimsku od 1988 roku funkcjonuje 14 kilometrowa linia szybkiego tramwaju (jako jedna z kilku w Rosji), łącząca duże skupiska bloków mieszkalnych na wschodnim brzegu rzeki z kombinatem przerobu drewna. Cała trasa ma zaledwie dziesięć przystanków, mniej więcej w połowie znajduje się odnoga prowadząca do jedynej zajezdni. Z 75 dostarczonych wagonów KTM-5 obecnie czynnych jest 48, które kursują także w składach z częstotliwością 5-30 minut. W planach jest przedłużenie linii do dworca kolejowego. 

Awdiejewka
Awdiejewka jest niewielkim miastem położonym w Zagłębiu Donieckim na Ukrainie, jedynie 6 kilometrów od rogatek stolicy regionu. Dwutorowa linia tramwajowa o długości 12 km, łącząca miasto z kombinatem koksochemicznym AKHZ, została oddana do użytku w roku 1965. W 1986 roku przedłużono trasę o kilka kilometrów w kierunku Doniecka do miejscowości Spartak. W planach było połączenie awdiejewskiej sieci z doniecką, jednak nie doszło to nigdy do skutku. Połączenie do Spartaka także zlikwidowano w roku 2000 ze względu na niską frekwencję. Obecnie w mieście funkcjonują dwie linie tramwajowe na trasie: Niekrasowa –Centralna Brama AKHZ (jako linia 2) oraz szczytowe kursy wydłużone o 3 przystanki do Czwartej Bramy AKHZ (linia 1). Poza godzinami zmian w fabryce na dość długiej trasie kursują tylko dwa wagony z częstotliwością ok. 50 minut, natomiast w szczycie przewozowym uruchamiane są 3-4 dodatkowe pociągi, obsługiwane składami. Cały tabor to wysłużone i mocno zaniedbane wagony KTM-5. Niestety w związku z działaniami wojennymi (i ostrzelaniem zajezdni tramwajowej) od końca stycznia 2015r. kursowanie tramwajów w Awdiejewce zostało zawieszone.

1_760

Mariupol
To niemal 500 tys. miasto położone nad morzem Azowskim stanowi węzeł przeładunkowy Ukrainy (za sprawą dużego portu, z którego eksportowany jest węgiel wydobywany na terenie zagłębia Donieckiego). Znajdują się tu także dwa potężne kombinaty metalurgiczne. Jeden z nich usytuowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie portu, nad samym morzem. Drugi znajduje się po przeciwległej stronie miasta na północy. Sieć tramwajowa, licząca 116 km, jest dość prosta jak na tak duże miasto;łączy dzielnicę Żowtniewyj i centrum ze wschodnią dzielnicą Ordżonikidze, przebiegając obok bram kombinatu i portu. Ma też dwie długie odnogi biegnące na północ, łączące się w rejonie drugiej fabryki. Tramwaje kursują na jedenastu w większości długich liniach, pozwalających na w miarę częste połączenia niewymagające wielu przesiadek. Na miasto codziennie wyjeżdża około 60 wagonów, wszystkie kursują wyłącznie pojedynczo. Zdecydowaną większość stanowią radzieckie tramwaje typu KTM-5. Dodatkowo przedsiębiorstwo posiada wagony KTM-8 (4 szt.), JUMZ K-1 (7 szt.) i częściowo niskopodłogowe LM-2008 (2 szt.). Całość funkcjonuje całkiem sprawnie, porównując do innych miast obwodów Ługańskiego lub Donieckiego.

2_760 3_760