Tramwajowa sieć trakcyjna

infotram
04.01.2013 10:57
Tramwajowa 'pajęczyna’ wisząca nad jezdnią składa się z wielu specjalistycznych elementów. Prezentujemy kilka z nich w szczegółach, dzięki uprzejmości firmy Kromiss-Bis z Częstochowy, produkującej elementy sieci trakcyjnej tramwajowej i trolejbusowej.

siec1_760


Na skrzyżowaniach sieć tramwajową podwiesza się do słupów po obu stronach torowiska. Wynika to z dużej przestrzeni, na której muszą być rozwieszone przewody.

siec22
Przewód jezdny Djp100 – pozycja 5, wykonany z miedzi twardej, zapewnia kontakt z pantografem i dostarcza prąd elektryczny do napędu tramwajów, natomiast przeniesienie sił pionowych i kompensację zapewnia linka 4. Przewód jezdny zamocowany jest do konstrukcji nośnej – przęseł poprzecznych – za pomocą wieszaków 3. Przęsła posiadają regulowane elementy 2 i w wypadku braku słupa są łączone za pomocą uchwytu 1 i linek z dwoma sąsiednimi słupami.
wieszakm16
Wieszak stanowi element pośredni łączący izolator, przewód jezdny i linkę poprzeczną. Linka poprzeczna jest mocowana od góry, w zaciskach, poprzez dokręcenie śrub. W uchu wieszaka montuje się izolator, do którego wkręca się uchwyt trzymający przewód jezdny.
izolatorcylindryczny

Izolator umieszcza się wewnątrz wieszaka. Pośredniczy on pomiędzy wieszakiem a uchwytem przewodu jezdnego. Izolator izoluje elektrycznie przewody jezdne i konstrukcję wsporczą.

przewod

Przewód jezdny Djp100 ma przekrój zbliżony do liczby 8. Jego dolna część współpracuje z nakładką grafitową pantografu i podlega ścieraniu. Nakładka jest wykonana z miękkiego grafitu, ponieważ łatwiej jest wymienić nakładkę na ślizgaczu pantografu, niż kilometry przewodu jezdnego. Przewód jezdny posiada w górnej części dwa wyżłobienia, umożliwiające jego zamocowanie od góry do konstrukcji nośnej sieci trakcyjnej.

uchwyt

Uchwyt łączy wieszak i przewód jezdny. Uchwyt składa się z 2 symetrycznych części, które po skręceniu chwytają przewód za rowki i występy, zapewniając pewne mocowanie. Od góry wkręcana jest śruba, która łączy uchwyt z izolatorem w wieszaku.

Odmiennie przedstawia się konstrukcja sieci jezdnej tam, gdzie sieć można podwiesić do słupa w międzytorzu, co pozwala zmniejszyć liczbę słupów.

siec3_760

Na międzytorzu umieszcza się słup, a do niego mocuje wysięgniki ze szkłolaminatu, za pomocą uchwytów z obejmami z taśmy stalowej.

siec42

Konstrukcja sieci prezentuje się podobnie, jak przy mocowaniu do poprzecznych przęseł ze stalowych linek. Linka nośna 2 zamocowana jest przez izolator 1 do górnego wysięgnika 4, który jest podparty dodatkową ukośną tyczką 6. Przewód jezdny 3 jest zamocowany za pośrednictwem długich wieszaków 6, w celu zapewnienia zygzakowania sieci i równomiernego zużycia nakładek grafitowych pantografów.
tyczka55

Wysięgniki mają lity przekrój i różne średnice – 42 lub 55 mm, w zależności od wymaganej wytrzymałości.
Strona firmy – www.kromissbis.pl