Tramwajowa rewolucja w stolicy na wzór czeskiej Pragi!
Warszawski ZTM przestawił dziś nowy sposób taktowaniatramwajów. Co się zmienia? Sporo. Otóż od 1 maja szykuje się prawdziwarewolucja. Tego dnia zmienią się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych.Składy będą podjeżdżać na przystanki częściej, dzięki czemu szybciej i łatwiejbędzie można dotrzeć do celu. Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, żeopracował nowy model taktowania dla komunikacji szynowej, według którego wszystkiewarszawskie linie tramwajowe zostały podzielone na trzy grupy: magistralne,główne i podstawowe. O tym, do jakiej grupy zakwalifikowana zostanie dana liniazdecydowała liczba podróżujących nią pasażerów. I tak do linii magistralnych,które po zmianie rozkładów, w godzinach szczytu, podjeżdżać będą na przystankico 4 minuty, przyporządkowano: 2, 9, 31 i 77. Kolejne linie, oznaczonenumerami: 1, 24 i 33, to linie główne. Te kursować będą w szczycie co 6 minut.Ostatnia grupa to linie podstawowe: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 22,23, 25, 26, 27, 28, 35 i 41, które na przystanki podjadą odpowiednio co 8minut.
Ponadto w godzinach największego ruchu, na trasy niektórychlinii wyjadą dodatkowe składy. Linia 20, ze względu na jednotorowy odcinek doBoernerowa kursować będzie co 10 minut.
ZTM zapowiada, że po wprowadzeniu nowego rozkładu poprawisię jakość podróżowania warszawskimi tramwajami. Składy będą kursować częściej,dzięki czemu pasażerowie krócej będą musieli czekać na przystankach. Dotychczaslinie podzielone były na magistralne, kursujące co 5 minut i podstawowe ? co 10minut.
Po zmianach tramwaje nie tylko w godzinach szczytu podjadączęściej na przystanki. Pomiędzy szczytami częściej kursować będą linie: 1, 2,3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 25, 27, 28, 31, 33, 35 i77. Linie magistralne zwiększą częstotliwość kursowania z 7,5 minuty do 6minut, a podstawowe z 15 do 12 minut. Również co 6 minut podjadą na przystankitramwaje linii głównych 1 i 33.
Częstsze kursy oznaczają też więcej miejsca w wagonach.Pasażerowie podróżować będą w mniejszym tłoku i łatwiej będzie można znaleźćmiejsce siedzące. Wraz z wprowadzeniem nowego modelu taktowania zaktualizowanezostaną czasy przejazdów pomiędzy przystankami, co przełoży się na większąpunktualność.
To nie jedyne zmiany, które czekają na pasażerów odpierwszego maja. Na linii 15 pilotażowo wprowadzone zostanie rozwiązanie?mniejszym częściej?. W dni powszednie wieczorem oraz w soboty i niedziele ranoi wieczorem, na trasie tej linii będę kursować składy jednowagonowe, a nie jakdotychczas dwuwagonowe. Dzięki tej zmianie tramwaje podjeżdżać będą co 10minut. Wagony na linię 15 ?przejdą? z 14.
Kolejną nowością będą kursy wariantowe. Co drugi kurstramwajów linii 9, poza godzinami szczytu, kończyć będzie na rondzieWiatraczna. Wszystkie zawracające tu składy oprócz numeru linii będą miały nawyświetlaczu napis ?Wiatraczna kurs skrócony?.
Takie rozwiązanie wprowadzone będzie również w soboty nalinii 15, co ułatwi dojazd na bazar przy Bakalarskiej.
Wraz ze zmianami rozkładu, wzorem zeszłego roku, w Al.Jerozolimskich tramwaje kursować będą dłużej. W piątki i soboty składy linii 77podjadą na przystanki co 20 minut aż do godziny 2 w nocy, a tramwaje linii 9 -codziennie do 1 w nocy.
Zmiany są rezultatem stażu, który pracownicy ZTM, w ramachprojektu unijnego ?Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie?,odbyli w instytucjach organizujących transport publiczny m.in. w Pradze(Ropid). To właśnie na czeskiej stolicy wzorowany jest wprowadzany w Warszawiemodel tramwajowych rozkładów jazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Garść ciekawostek
Jeden pojazd ? trzy zadania. Pojazd oznaczony numerembrygady 061 o godz. 7:07 ruszy z Annopola, by w godzinach największegoobciążenia osiedla Bródno zawieźć pasażerów do metra Dw. Gdański oraz naOchotę, gdzie na placu Narutowicza stanie na krótką przerwę. O godz. 8:02 jakolinia 18 ruszy z placu Narutowicza przez Puławską w kierunku Służewca. Dziękitemu zasili odcinek Ochota ? Politechnika wioząc studentów na zajęciarozpoczynające się o 8:15 i 8:30, a następnie o godz. 8:26 na przystanku MetroWierzbno zacznie realizować trzecie zadanie, czyli wzmocnienie odcinka dowozuna Służewiec dla osób rozpoczynających pracę o godz. 9.
Linia 4 ? kursspecjalny. W celu poprawy oferty przewozowej przy dowozie na nocnązmianę w rejon Żerania Wschodniego i odbioru ze zmiany popołudniowej, na linii4 pojedzie dodatkowy kurs. Dotrze do pętli o godz. 21:53 dowożąc pracowników nagodz. 22, następnie poczeka na osoby kończące pracę o godz. 22 , by o 22:09ruszyć w stronę centrum miasta. Skrócenie czasu oczekiwania na tramwaj wpłynierównież na poprawę bezpieczeństwa pasażerów tego rejonu miasta.
Zmiana numeru liniibez pętli. Rozwiązanie praktykowane już od 17 września 2013r. WNowym Modelu Taktowania oprócz kursu linii 41 zmieniającego się w 17 na rondzieRadosława (41 wzmocnienie z Bródna do metra, 17 wzmocnienie do Służewca) zmiananumeru linii bez pętli będzie jeszcze działać w soboty na kursach zasilającychdojazd do Bakalarskiej przechodzących na linię 77 na placu Narutowicza.
Stopniowanie podaży miejsc na linii 31. W szczycie pojadądodatkowe składy trzywagonowe, w międzyszczycie tylko składy dwuwagonowe. Jakwyjść naprzeciw znacznemu spadkowi zainteresowania pasażerów kursami linii 31 wgodzinach wieczornych dnia powszedniego? Nie tylko zmniejszenie częstotliwości.Kończące pracę na linii 6 składy jednowagonowe przejeżdżają na Mokotów ipodmieniają składy dwuwagonowe. Dzięki tej operacji w ciągu całej doby wielkośćskładów na linii 31 jest dopasowana do potoków pasażerskich.
Wydłużone kursowaniew Al. Jerozolimskich. ZTM przywraca sezonowe rozwiązanie zkursującą do 2 w nocy linią 77 w piątki i soboty. Od 1 maja składy pojadą co 20minut, a w okresie wakacyjnym planowane jest wprowadzenie częstotliwości 10minut. Wtedy wespół z linią 9 po północy w Alejach Jerozolimskich tramwaje będąodjeżdżały w następstwie 5 minut.
„