Tramwajem po nowej trasie do Chorzowa Starego
Dokumentacjęprzebudowy ul. Katowickiej w Chorzowie w rejonie d. Huty Kościuszko wraz z nowądrogą i torowiskami tramwajowymi, zamawiają samorząd Chorzowa i spółka TramwajeŚląskie. Powstać ma też projekt nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Metalowcówdo Chorzowa Starego.
Plany chorzowskiego samorządu uwzględniają m.in. budowęnowej drogi do inwestycyjnych terenów poprzemysłowych na terenie dawnej huty,przebudowę ul. Katowickiej, którą wiedzie droga krajowa nr 79, od ul. 3 Maja doestakady (wraz z budową podziemnego przejścia w rejonie Placu PowstańcówŚląskich), a także rozbudowę ul. Metalowców z jej przedłużeniem do ulicySiemianowickiej w dzielnicy Chorzów Stary.
Tramwaje Śląskie chcą przebudować w tym rejonie odcinekgłównej trasy tramwajowej Katowice – Bytom, wraz z przesunięciem w rejon PlacuPowstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców. Chcą też pozyskaćdokumentację dla przyszłościowej inwestycji dotyczącej nowej linii tramwajowejwzdłuż ul. Metalowców do Chorzowa Starego.
Chodzi o wspólny przetarg miasta i samorządowej spółkiTramwaje Śląskie zakładający wspólne, wielowariantowe zaprojektowanieprzedsięwzięć, w części przygotowywanych pod kątem obecnych funduszy unijnych.Chorzów uczestniczy w tym zamówieniu poprzez swoją spółkę – Miejski Zarząd Ulici Mostów, która odpowiedzialna będzie za układ drogowy i uzbrojenie terenówpoprzemysłowych.
Wobec tego, że realizację poszczególnych prace zaplanowano wokreślonej kolejności, najpierw, do końca maja br., wykonana ma zostać częśćdokumentacji obejmująca budowę muru oporowego wzdłuż terenów inwestycyjnych od liniikolejowej do projektowanego skrzyżowania przy ul. Katowickiej oraz przebudowętorowiska tramwajowego od wiaduktu na odcinku od estakady do ul. 3 Maja zprzesunięciem na wschód oraz wykonaniem połączenia z linią w ul. Metalowców.Tramwaje nie uwzględnią przy tym utworzenia połączenia torowisk w relacjiŚwiętochłowice – Bytom.
W tym samym czasie zaprojektowana ma zostać budowa przejściapodziemnego pod ul. Katowicką (od Placu Powstańców do terenów inwestycyjnych).Przejście powinno przy tym mieć konstrukcję umożliwiającą najpierw budowę jegopółnocno-wschodniej części, a potem rozbudowę w kierunku Placu Powstańców – zutrzymaniem ruchu na jednym pasie w każdym kierunku drogi nr 79.
Do końca czerwca powinny powstać projekty drogi do terenówinwestycyjnych od ul. Katowickiej do ul. Metalowców wraz z konieczną przebudowąul. Katowickiej, a także budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej doterenów inwestycyjnych.
Do końca października zamawiający będą oczekiwali natomiastna dokumentację przebudowy ul. Metalowców z przedłużeniem do ul.Siemianowickiej oraz budowy dwutorowej linii tramwajowej w ciągu ul. Metalowcówdo połączenia z ul. Kasprowicza w dzielnicy Chorzów Stary.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Te projekty powinny powstać w dwóch wariantach – zuwzględnieniem projektowanej już od lat budowy nowego przebiegu drogi nr 79(tzw. obwodnicy Chorzowa) oraz bez uwzględnienia tej inwestycji. Projektypowinny uwzględniać planowany wiadukt nad linią kolejową Katowice-Bytom orazrównoległą do niej projektowaną obwodnicą.
Wykonane w podanych terminach projekty budowlane będązatwierdzane i na tej podstawie w ciągu 60 dni mają powstawać projektywykonawcze, specyfikacje techniczne, przedmiary i kosztorysy inwestorskie.
Na oferty w przetargu Miejski Zarząd Ulic i Mostów wChorzowie czeka do 7 lutego. Kryteriami oceny ofert będą cena (w 60 proc.),okres gwarancji (20 proc.) oraz doświadczenie kierowników zespołów projektowychw zakresie projektowania dróg i torowisk (po 10 proc.).
Tramwaje Śląskie zamierzają wykonać przebudowę iprzesunięcie torowiska wzdłuż ul. Katowickiej (z włączeniem w ul. Metalowców) wdrugim etapie „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwojuinfrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupemtaboru tramwajowego”. Spółka zamierza ubiegać się o jego dofinansowanieśrodkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
„