Zarząd Tramwajów Warszawskich oraz Wykonawca podpisali dzisiaj umowę na zaprojektowanie i wykonanie trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich –od węzła „Radiowa”do węzła „Bemowo –Ratusz”. Dzięki tej inwestycji, mieszkańcy Bemowa bez przesiadkowo przejadą szybkim tramwajem z północy na południe swojej dzielnicy.
Informacje o projekcie
W ramach zamówienia Wykonawca zaprojektuje i wybuduje trasę tramwajową wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ciągu ul. Powstańców Śląskich, od skrzyżowania z ul. Radiową do skrzyżowania z ul. Górczewską. W ramach zamówienia zostanie także zmodernizowana podstacja trakcyjna „Powstańców Śląskich”, oraz wybudowany zostanie układ kablowy dla zasilania nowego odcinka trasy tramwajowej. Przebudowany zostanie także układ drogowy, w tym sygnalizacja świetlna, która umożliwi przydzielanie priorytetu dla tramwajów.
W ramach zamówienia wybudowanych zostanie ok. 3,8 km torów, czyli 1,9 km trasy tramwajowej. Przebudowanych zostanie ok. 500 torów. Powstaną dwa węzły rozjazdowe tzw. trójkąty (3 relacje skrętne) Górczewska/ Powstańców Śląskich i Radiowa/ Powstańców Śląskich. Na najsilniej obciążonych wlotach ruch tramwajów usprawnią wydzielone tory dla każdej relacji tak, aby składy się wzajemnie nie blokowały.
Zbudowanych zostanie także 10 przystanków (3 zespoły przystankowe Bemowo –Ratusz, Radiowa, Kazubów, Dywizjonu 303). Będą one wyłożone posadzką z jasnego, przeciwpoślizgowego granitu. Będzie to standard porównywalny z trasą tramwajową W-Z. Na każdym przystanku (będą one bardzo długie – 66 m) będą się mieściły dwa tramwaje nowego typu 120 Na „Swing”. Przystanki położone w węzłach zlokalizowane będą „na wylocie”, aby tramwaje jadące w jednym kierunku z różnych zatrzymywały się przy jednym peronie. Perony będą dodatkowo doświetlone i wyposażone w wiaty oraz wygrodzenia chroniące oczekujących pasażerów przed ochlapaniem. Dodatkowo przebudowana zostanie istniejąca oraz zbudowana nowa jezdnia wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, na odcinku od wiaduktu nad trasą S8 do ul. Radiowej. Obok jezdni powstanie także ścieżka rowerowa i chodnik.
Dzięki budowie tej trasy tramwajowej mieszkańcy Bemowa nie będą się musieli przesiadać się do autobusów aby przejechać z północy na południe swojej dzielnicy szybkim tramwajem. Dodatkowo, możliwe będzie zapewnienie połączeń tramwajami
z sąsiednimi dzielnicami –z Bielanami i zachodnim Żoliborzem dla mieszkańców Jelonek oraz z południową częścią Woli i Mokotowem dla mieszkańców Bemowa. Mieszkańcy Boernerowa zyskają możliwość wygodnej przesiadki na skrzyżowaniu nowej trasy z trasą „dwudziestki”.
Chociaż trasa tramwajowa w ciągu ul. Powstańców Śląskich stanowi element „zachodniej obwodnicy tramwajowej”, łączącej dzielnice zewnętrzne Warszawy –Bielany i Bemowo, jej pierwsze dwa fragmenty powstały w ramach przedłużania do nowo powstałych osiedli linii tramwajowych łączących je z centrum miasta i taka pozostaje ich podstawowa funkcja. Pierwszym elementem stricte obwodowym była otwarta pod koniec roku 2005 trasa tramwajowa „Bemowo –Młociny”, obejmująca odcinek od pętli Bemowo do ul. Broniewskiego. Wówczas też pojawili się na trasie pierwsi pasażerowie podróżujący tramwajami w obwodowych relacjach międzydzielnicowych, niezwiązanych z centrum, a także dojeżdżający do I linii metra na stacjach Dworzec Gdański i Młociny.
Po wybudowaniu Trasy Mostu Północnego, kontynuacją zachodniej obwodnicy tramwajowej w kierunku północno –wschodnim będzie trasa tramwajowa wzdłuż tej arterii, prowadząca na Białołękę.
Program inwestycyjny
Budowana trasa tramwajowa w ciągu ul. Powstańców Śląskich –od węzła „Radiowa”do węzła „Bemowo –Ratusz”jest kolejnym elementem programu modernizacji i budowy nowych tras tramwajowych. Program ten realizowany jest od 2008 r. i składają się na niego następujące projekty:
Modernizacja trasy W-Z wraz z zakupem 30 tramwajów;
Modernizacja trasy Dworzec Wileński –Stadion Narodowy –Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów;
Modernizacja trasy tramwajowej Jana Pawła II od pętli Piaski do pętli Kielecka wraz z zakupem 25 tramwajów;
Dostosowanie taboru tramwajowego do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz zakupem 40 tramwajów niskopodłogowych;
Obsługa północno-wschodnich obszarów Warszawy w związku z rozbudową linii metra wraz z zakupem 60 tramwajów (wraz budową nowej trasy tramwajowej na Tarchomin);
Budowa nowej trasy tramwajowej Bemowo –Kasprzaka;
Budowa trasy tramwajowej w ul Krasińskiego (ten projekt jest połączony
z budową przez Miasto Mostu Krasińskiego).
Źródło sukcesu
Tak ambitny program inwestycyjny jest możliwy dzięki pozyskaniu finansowania przez Spółkę Tramwaje Warszawskie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, które wynosi 1,878 mld zł. Było to możliwe dzięki zawarciu Umowy Wieloletniej (w sierpniu 2008 r.) na lata 2008 –2027 między Prezydent m.st. Warszawy a Zarządem Tramwajów Warszawskich na świadczenie usług przewozowych.
Projekt w liczbach
1 –przebudowana podstacja trakcyjna;
2 –nowe węzły rozjazdowe: „Bemowo –Ratusz”i „Radiowa”
3 –węzły przesiadkowe: „Bemowo –Ratusz”, „Radiowa”i „Dywizjonu 303”
4 –przebudowane skrzyżowania z sygnalizacją świetlną;
5 –minut średniego odstępu między tramwajami na nowej trasie w szczycie;
6 –kilometrów istniejącej trasy tramwajowej z uzyskaną możliwością objazdu w razie remontu lub awarii (odcinek od ul. Skierniewickiej do ul. Górczewskiej);
10 –nowych i przeniesionych peronów tramwajowych z dodatkowym oświetleniem, nowymi wiatami, oraz wygrodzeniami chroniącymi pasażerów przed ochlapaniem;
24 –minimalna wymagana do uzyskania prędkość komunikacyjna tramwaju w km/h
(o 30% wyższa od średniej dla Warszawy);
66 –długość krawędzi nowych peronów w metrach;
120 –słupów trakcyjnych do remontu lub wybudowania – szacunkowo;
5190 –metrów przebudowanego i nowego toru tramwajowego,
1900 –metrów trasy tramwajowej;(w tym 1790 z zabudową trawiastą);
12 400 –metrów kabli zasilających nową trasę –szacunkowo.
Kalendarium
1992 r. –otwarcie trasy tramwajowej w ciągu ul. Połczyńskiej –ul. Powstańców Śląskich –ul. Górczewska do pętli „Osiedle Górczewska”.
1997 r. –otwarcie trasy tramwajowej w ciągu ul. Dywizjonu 303 –ul. Radiowa –ul. Powstańców Śląskich do pętli „Nowe Bemowo”.
2005 r. –otwarcie trasy tramwajowej w ciągu al. Reymonta –ul. Powstańców Śląskich
od ul. Broniewskiego do pętli „Nowe Bemowo”.
14 IX 2009 r. –wystąpienie przez Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich na odcinku od ul. Radiowej do ul. Górczewskiej
17 IX 2009 r. –Rada M. St. Warszawy przyjmuje uchwałę zezwalającą na wprowadzenie zmian do Umowy wieloletniej M. St. Warszawy z Tramwajami Warszawskimi Sp. z o.o. Zmiany te obejmują m.in. przyspieszenie realizacji trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich, pierwotnie planowanej do roku 2016.
25 XI 2009 r. –podpisanie Aneksu do Umowy wieloletniej z Tramwajami Warszawski Sp. z o.o.
09 VI 2010 r. –wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.
08 VII 2010 r. –wydanie opinii komunikacyjnej dla koncepcji budowy trasy tramwajowej.
18 VIII 2010 r. –Ogłoszony zostaje przetarg ograniczony na: Zaprojektowanie i wybudowanie trasy tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ciągu ul. Powstańców Śląskich od skrzyżowania z ul. Górczewską do skrzyżowania z ul. Radiową wraz z przebudową podstacji trakcyjnej „Powstańców Śląskich”, budową układu kablowego dla zasilania nowego odcinka trasy tramwajowej oraz przebudową układu drogowego. Szacowany koszt – ok. 43,7 mln zł + VAT.
01 XII 2010 r. –Ogłoszony zostaje wynik postępowania. Zwycięskim Wykonawcą jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Tor-Kar-Sson Zbigniew Kargul z Warszawy oraz ZUE S.A. z Krakowa, które zaoferowało wykonanie zadania za kwotę ok. 39, 8 mln zł + VAT.