Tramwajem na toruńskie Bielany

infotram
22.12.2009 20:25
Toruńscy radni przyjęli uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania związanego z realizacją zadania inwestycyjnego 'Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013′. Decyzja zapadła 10 grudnia 2009 r., na 53. sesji Rady Miasta. Przypomnijmy, iż w lutym 2008 r. przedsięwzięcie pn. 'Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 – 2013′ zostało wpisane na Indykatywny wykaz indywidualnych projektów kluczowych współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2007-2013 (Priorytet 1 Rozwój infrastruktury technicznej, Działanie 1.2. Infrastruktura transportu publicznego). 22 września ub. r. podpisano pre-umowę dotyczącą przygotowania indywidualnego projektu.
Przedsięwzięcie zakłada realizację następujących działań:
Podprojekt 1: System Zarządzania Ruchem Drogowym w Toruniu (realizacja w latach 2008-2012):
budowa systemu zarządzania ruchem drogowym;
przebudowa i budowa systemu sygnalizacji świetlnej uwzględniającego priorytet dla komunikacji tramwajowej;
budowa i przebudowa przystanków tramwajowych dla potrzeb obsługi taboru niskopodłogowego.
Podprojekt 2: System informacji pasażerskiej (realizacja w latach 2010-2012):
system informatyczny do zarządzania rozkładem jazdy komunikacji miejskiej, umożliwiający wprowadzanie i edycję wszelkich danych sieciowych i liniowych;
zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej.
Podprojekt 3: Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (na osiedle Bielany) (realizacja w latach 2007-2013):
budowa linii tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (na osiedle Bielany);
powiązanie linii tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (na osiedle Bielany) z osiedlem Rubinkowo;
modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb obsługi linii do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (na os. Bielany);
modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. (18 szt.).
Zgodnie z pre-umową, wysokość dofinansowania ze środków RPO WK-P wynosi 10 mln euro, szacunkowe maksymalne całkowite koszty projektu wynoszą 70.468.000 zł (w tym kwota wydatków kwalifikowanych – 70.468.000 zł), a wkład własny beneficjenta 36.970.000 zł i nie może być niższy niż 50 procent kwoty wydatków kwalifikowanych.
Wstępne Studium Wykonalności wykonane w 2008 r. oszacowało wartość projektu na kwotę 72.268.000 zł. Aktualnie zlecone Studium Wykonalności zweryfikowało koszty z uwzględnieniem poniesionych wydatków na przygotowanie projektu (w latach 2008-2009), planowanych kosztów obsługi projektu (inżynier kontraktu, jednostka realizująca projekt), promocji projektu oraz prac związanych z przygotowaniem terenów do realizacji inwestycji.
Płatności za realizację projektu przewidywane są do 30 czerwca 2015 r. Łącznie koszt projektu w latach 2007-2015 oszacowano na kwotę 84.800.000 zł.
W latach 2007-2009 wykonano modernizację sześciu wozów taboru tramwajowego, zmodernizowano przystanek Konopnicka, wykonano dokumenty związane z przygotowaniem projektu (Wstępne Studium Wykonalności, Programy Funkcjonalno-Użytkowe, Raport oceny oddziaływania na środowisko, Studium Wykonalności), przeprowadzono konsultacje społeczne oraz kampanię informacyjną promującą projekt za łączna kwotę 4.035.138 zł.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, stanowiącym załącznik do pre-umowy, gmina zobowiązała się do złożenia wniosku o dofinansowanie w terminie do 30.12.2009 r. Jednym z załączników do tego wniosku jest dokument potwierdzający zabezpieczenie środków potrzebnych do realizacji inwestycji. Stąd konieczność zaciągnięcia zobowiązania. Źródłem jego pokrycia będą dochody własne budżetu miasta z tytułu podatków i opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw oraz dochody z tytułu dotacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.