Tramwajem na Tarchomin
W dniu 14 kwietnia 2008r. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił przetarg na zaprojektowanie trasy tramwajowej wzdłuż ulic Projektowanej i Światowida (odcinek finansowany przez ZTM). Zwycięzca przetargu ma w ciągu 19 miesięcy od podpisania umowy wykonać projekty (budowlany i wykonawczy) oraz uzyskać wszystkie wymagane zezwolenia niezbędne do budowy tego odcinka. Inwestor przewiduje że projektowany odcinek trasy liczyć będzie około 5,2 km toru podwójnego, z pętlą końcową Winnica (liczącą aż 5 stanowisk postojowych) i pętlą pośrednią Tarchomin (przy skrzyżowaniu ulic Światowida i Ćmielowskiej, zgodnie z nowym planem zagospodarowania osiedla) oraz 9 zespołami przystankowymi, wyposażonymi w system informacji pasażerskiej i zunifikwane elementy małej architektury. Co ciekawe założenia przetargu są oparte na wewnętrznym dokumencie TW (jakim jest Studium Wykonalności), a niektóre fragmenty specyfikacji przetargowej są wręcz żywcem przepisane z tego Studium – wprowadzone przez ZTM zmiany (poza przeniesieniem pętli pośredniej) są niewielkie – sprowadzają się głównie do powiększenia pętli Winnica oraz zmiany nazw większości przystanków. Oferty przetargowe mają zostać otwarte 28 maja 2008r, biorąc jednak pod uwagę niedoróbki specyfikacji (np. brak zaleceń co do rozstawu szyn czy szerokości taboru przewidywanego do obsługi linii) oraz możliwe zapytania potencjalnych oferentów, można spodziewać się opóźnień. Niezależnie od tych wątpliwości, samo ogłoszenie przetargu jest krokiem przybliżającym do zbudowania nowej trasy tramwajowej.
O trasie
Obsługa osiedli tarchomińskich tramwajem ma być zrealizowana za pomocą dwóch tras: Żerań FSO-Winnica i Młociny-Projektowana (wzdłuż Trasy Mostu Północnego). W ramach projektu ma zostać wybudowane 12 km nowych torowisk oraz zmodernizowane 1,4 km istniejących torów.
odcinek Żerań FSO – ul. Projektowana
Nowa trasa będzie rozpoczynała się w obrębie pętli Żerań FSO (skrzyżowania w poziomie z łącznicą zjazdową Bródno->Jagiellońska i wjazdem na pętlę autobusową, oraz krótki tunel pod łącznicą Modlińska->most Grota-Roweckiego), następnie będzie przebiegała po zachodniej stronie ulicy Modlińskiej (nad Kanałem Żerańskim trasa przejdzie po istniejącym moście drogowym w rezerwie przeznaczonej pod linię tramwajową). W dalszym przebiegu linia tramwajowa będzie znajdowała się po zachodniej stronie ulicy Modlińskiej, pomiędzy jej jezdnią główną a boczną (lokalną) – taki przebieg umożliwi ograniczenie liczby skrzyżowań do minimum (przewiduje się tylko 3 skrzyżowania tramwaju z ulicami Kowalczyka, Płochocińską i Ekspresową, wszystkie pozostałe ulice mają dochodzić tylko do jezdni bocznej bez przecinania linii tramwajowej). Węzeł Modlińska/Trasa Mostu Północnego nowa trasa będzie omijała bokiem (od strony południowo-zachodniej), następnie będzie przebiegała po południowej stronie Trasy Mostu Północnego aż do ul. Projektowanej (dawniej planowanej jako Trakt Nadwiślański) gdzie powstanie skrzyżowanie linii tramwajowych (w kierunkach na Żerań FSO, Tarchomin oraz na Młociny przez most Północny) z jednoczesnym bezkolizyjnym przejściem pod Trasą Mostu Północnego na jej północną stronę.
odcinek ul. Projektowana – Winnica
Torowisko tramwajowe ma biec po zachodniej stronie ul. Projektowanej aż do skrzyżowania z ul. Światowida. Na skrzyżowaniu tym linia tramwajowa skręci na zachód i przebiegnie dalej w przeidywanym pasie rozdzielającym pomiędzy jezdniami ulicy Światowida (do czasu wybudowania drugiej jezdni tej ulicy linia tramwajowa będzie biegła po północnej/wschodniej stronie ulicy) aż do planowanej pętli Winnica. Przy skrzyżowaniu z ulicą Myśliborską planowana jest dodatkowa awaryjna pętla tramwajowa.
odcinek ul. Projektowana – Młociny
Torowisko tramwajowe ma przebiegać po północnej stronie Trasy Mostu Północnego (od skrzyżowania z ul. Świderską – na estakadzie), następnie przez Wisłę wzdłuż Mostu Północnego (oddzielnym pomostem, znajdującym się na północ od dwóch pomostów drogowych). Po przejściu przez węzeł drogowy (skrzyżowanie Wisłostrady, ul. Marymonckiej/Pułkowej i Trasy Mostu Północnego) linia będzie biegła po istniejącym (zaplanowanym do modernizacji) torowisku w ciągu ulicy Pstrowskiego aż do węzła Młociny (obecnej pętli Huta).
Na całej długości planowej trasy tramwajowej przewiduje się zbudowanie 16 nowych zespołów przystankowych, Kolejne 3 zespoły przystankowwe (Żerań FSO, Pstrowskiego i węzeł Młociny – obecnie Huta) mają być znacznie zmodernizowane. Średnia odległość między przystankami ma wynosić ok. 740m (trasa Winnica-Żerań FSO) i 640m (trasa Winnica-węzeł Młociny). Wszystkie przystanki mają mieć ujednolicony wygląd i standard wyposażenia. Przewiduje się że każdy z nich będzie miał długość ok 65m, szerokość użytkową min. 2,5m, będzie wyposażony w ujednoliconą wiatę przystankową i system informacji pasażerskiej, w tym w elektroniczne tablice informacyjne (na 6 przystankach duże, na pozostałych małe) z dynamicznie aktualizowaną informacją (m.in. numer linii i trasa nadjeżdżającego tramwaju, czas oczekiwania na najbliższy tramwaj każdej z linii).
Więcej informacji na temat trasy tramwajowej na Tarchomin można znaleźć na stronie: http://tramwar4.republika.pl/tw-tarchomin.html#2008 .