Tramwajem do Zachodniego, powstanie najdłuższa sieć tuneli w Polsce
We wtorek, 10 lipcapodpisano porozumienie między Tramwajami Warszawskimi a PKP Polskimi LiniamiKolejowymi w sprawie budowy trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia.
Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa siećtuneli tramwajowych w Polsce.
– Szyna ma priorytet. Zgodnie z naszą strategią rozwijamykomfortową i ekologiczną komunikację tramwajową, budujemy nowe trasy iintegrujemy różne środki transportu. A już w 2023 roku pasażerowie będą moglikorzystać z nowej trasy i bardzo nowoczesnego węzła przesiadkowego – mówiRenata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Dokument reguluje realizację wspólnej inwestycji polegającejna budowie podziemnego przystanku tramwajowego wraz z konstrukcją dlaprzyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia.Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasietramwajowej z Woli do Wilanowa.
Tramwaje i kolej wjednym miejscu
Trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie odul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach ParkuZachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystankuDworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrówponiżej poziomu torów kolejowych. Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będąpołączone ruchomymi schodami i windami, a pasażerowie nie będą musieli wychodzićna zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Porozumienie pozwala narealizację dalszych planów, czyli budowę kolejnych odcinków tuneli na północ odstacji Warszawa Zachodnia. Docelowo z trzech przystanków tramwajowych DworzecZachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolędo Śródmieścia i przez nowopowstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łącznadługość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów.Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dlatramwaju.
Tramwajem z Wilanowana dworzec Zachodni
Łączna długość tras, które powstaną w ramach budowypołączenia tramwajowego Warszawa Zachodnia – Wilanów przekroczy 12 km, a natrasie będzie 49 peronów. Nowa linia tramwajowa do Wilanowa pobiegnie od DworcaZachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r, na skraju parku Pole Mokotowskie,a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Tramwaje Warszawskiezaplanowały także budowę dwóch odgałęzień: w ciągu ul. Gagarina, na Sielce i wciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu przez kolejarzy modernizacjistacji Warszawa Zachodnia trasa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, najpierwprzez ul. Krzyżanowskiego, a potem przez Ordona.
– Tramwaje Warszawskie służą mieszkańcom Warszawy od ponad150 lat, dbając o to, by podróżni mogli przemieszczać się po stolicy szybko,komfortowo i w sposób przyjazny dla środowiska. Budowa węzła przesiadkowegoprzy największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchupasażerskiego, w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynowąkomunikację miejską z koleją. To ważny element realizacji naszej strategii,której celem jest dalszy rozwój komunikacji tramwajowej w stolicy – mówiWojciech Bartelski, prezes zarządu Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycjiuwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. NowaWarszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych,regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów itramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępudo transportu miejskiego – dodajeIreneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Terminy, finansowanie
Komisja Europejska potwierdziła, że budowa trasy tramwajowejdo Wilanowa otrzyma dofinansowanie z funduszy UE. Inwestycja zostałazweryfikowana i przeszła pełną kontrolę merytoryczną. Jej całkowita wartośćprzekroczy 293 mln zł, a dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. Cały projektobejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowejna 150 składów na Annopolu. Podpisanie porozumienia między TramwajamiWarszawskimi a PKP PLK pozwoli na uzyskanie wspólnej dokumentacji projektowej.Kolejny krok to wspólna realizacja robót budowlanych. Zgodnie z zasadamiwspółfinansowania tego typu projektów przez UE, cała inwestycja tramwajowa musibyć zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.
Największe inwestycjetramwajowe w Polsce od 60 lat
Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej to jednaz wielu strategicznych inwestycji realizowanych przez Tramwaje Warszawskie,których celem jest stworzenie nowoczesnej, komfortowej i ekologicznejkomunikacji tramwajowej w stolicy. Spółka przygotowuje aktualnie trzyinwestycje, współfinansowane przez Unię Europejską, które będą prowadzone w aższeściu dzielnicach stolicy. W niecałe 5 lat powstanie kilkanaście kilometrówtras – do Wilanowa, na Gocław i w ciągu ul. Kasprzaka. W planach jest równieżzakup ponad 200 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Ponadto wprzygotowaniu są kolejne trasy tramwajowe: na Służewcu oraz z Bródna na ZielonąBiałołękę.
Warszawa Zachodnia –stacja kolejowa rekordzistka
Warszawa Zachodnia jest stacją kolejową obsługującąnajwiększą liczbą pociągów pasażerskich w Polsce. W ciągu doby w rozkładziejazdy jest ponad 1000 pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Po zakończeniuinwestycji kolejowych liczba połączeń wzrośnie nawet o kilkaset kolejnych.Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie pasażerom jak najwygodniejszego dojazdudo tej stacji, co będzie możliwe dzięki realizacji inwestycji tramwajowych wtym rejonie.
„