Tramwajem bez sieci – Doha, Katar
infotram
26.02.2014 12:35
Tramwajem bez sieci – Doha, Katar
W lipcu 2012 r. Siemens otrzymał od Fundacji Kataru zlecenie na realizację systemu tramwajowego pod klucz. Inwestycja obejmuje budowę 11,5 km torowiska oraz 25 przystanków. Tramwaje będą wyróżniać się tym, iż będą zasilane bez wykorzystania sieci trakcyjnej.
Doha, zwana też Al-Dauha, to stolica Kataru, jednego z mniejszych państw na świecie, liczącego tylko 2 miliony mieszkańców. Kraj ten słynie z eksportu skroplonego gazu ziemnego LNG. Stolica liczy milion mieszkańców. Istotną jej częścią jest Miasto Edukacji, liczący się ośrodek szkolno-akademicki. Właśnie na jego terenie powstaje nowa linia tramwajowa.
Projekt wart ponad 100 milionów euro obejmuje budowę torowiska, zajezdni, systemu zasilania, łączności i sygnalizacji oraz dostawę taboru –19 tramwajów Siemens Avenio. Pozbawiony sieci trakcyjnej system będzie obejmował cały kampus uniwersytecki. Pierwotnie planowano rozpoczęcie kursowania na jesieni 2015 r., jednak obecnie przesunięto je na 2016 r.
Tramwaje Avenio dla Doha będą 27,7-metrowe, w pełni niskopodłogowe, o szerokości 2,55 mm. Szerokość toru to 1435 mm, a pojemność pasażerska –239 miejsc. Wzmocniona klimatyzacja będzie dostosowana do pustynnego klimatu. Osprzęt elektryczny na dachu będzie osłonięty specjalnymi ekranami przeciwsłonecznymi.
Pojazdy zasilane będą z wykorzystaniem systemu Siemens Sitras HES, zastosowanego po raz pierwszy w 2008 r. w Portugalii (Siemens Combino, Metro Transportes do Sul). System składa się z dwuwarstwowych kondensatorów i niklowo-metalkowej baterii trakcyjnej NiMH. Bateria gromadzi energię 18 kWh, jest chłodzona cieczą i waży 826 kg. Kondensatory gromadzą 0,85 kWh, przy czym są chłodzone wymuszonym obiegiem powietrza i ważą 820 kg.
Energia elektryczna będzie przesyłana do tramwajów na przystankach. Układ zasilania będzie składał się z centralnej stacji prostownikowej i rozproszonych stacji ładowania. Energia elektryczna o napięciu 11 kV będzie przetwarzana na napięcie zasilające 750 V.
Pojedyncze ładowanie zasobnika energii pozwala na przejechanie 2,5 km. Zaletą systemu jest brak strat przesyłu związanych z przepływem prądu przewodem pomiędzy odbierakiem tramwaju a punktem zasilania sieci. Według producenta zapewnia to 30% oszczędności energii.
Tramwaje Siemens Avenio zaprezentowano w Doha 23 stycznia 2014 r. W tym samym tygodniu ułożono pierwszy odcinek torowiska. Siemens zlecił budowę infrastruktury firmie Leighton Contracting Qatar. Elementy bezpodsypkowego torowiska typu Rheda 2000 dostarczy Rail.One. Zostaną one wyprodukowane w Hiszpanii.
Wprowadzenie tramwajów do Miasta Edukacji ma skutkować zrównoważeniem systemu transportowego i w dalszej perspektywie – kompletnym wyeliminowaniem ruchu samochodów.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022