Tramwajem bez sieci – Doha, Katar

infotram
26.02.2014 12:35
W lipcu 2012 r. Siemens otrzymał od Fundacji Kataru zlecenie na realizację systemu tramwajowego pod klucz. Inwestycja obejmuje budowę 11,5 km torowiska oraz 25 przystanków. Tramwaje będą wyróżniać się tym, iż będą zasilane bez wykorzystania sieci trakcyjnej.

soicrl20121201_072dpi_760

Doha, zwana też Al-Dauha, to stolica Kataru, jednego z mniejszych państw na świecie, liczącego tylko 2 miliony mieszkańców. Kraj ten słynie z eksportu skroplonego gazu ziemnego LNG. Stolica liczy milion mieszkańców. Istotną jej częścią jest Miasto Edukacji, liczący się ośrodek szkolno-akademicki. Właśnie na jego terenie powstaje nowa linia tramwajowa.
Projekt wart ponad 100 milionów euro obejmuje budowę torowiska, zajezdni, systemu zasilania, łączności i sygnalizacji oraz dostawę taboru –19 tramwajów Siemens Avenio. Pozbawiony sieci trakcyjnej system będzie obejmował cały kampus uniwersytecki. Pierwotnie planowano rozpoczęcie kursowania na jesieni 2015 r., jednak obecnie przesunięto je na 2016 r.
Tramwaje Avenio dla Doha będą 27,7-metrowe, w pełni niskopodłogowe, o szerokości 2,55 mm. Szerokość toru to 1435 mm, a pojemność pasażerska –239 miejsc. Wzmocniona klimatyzacja będzie dostosowana do pustynnego klimatu. Osprzęt elektryczny na dachu będzie osłonięty specjalnymi ekranami przeciwsłonecznymi.
Pojazdy zasilane będą z wykorzystaniem systemu Siemens Sitras HES, zastosowanego po raz pierwszy w 2008 r. w Portugalii (Siemens Combino, Metro Transportes do Sul). System składa się z dwuwarstwowych kondensatorów i niklowo-metalkowej baterii trakcyjnej NiMH. Bateria gromadzi energię 18 kWh, jest chłodzona cieczą i waży 826 kg. Kondensatory gromadzą 0,85 kWh, przy czym są chłodzone wymuszonym obiegiem powietrza i ważą 820 kg.
Energia elektryczna będzie przesyłana do tramwajów na przystankach. Układ zasilania będzie składał się z centralnej stacji prostownikowej i rozproszonych stacji ładowania. Energia elektryczna o napięciu 11 kV będzie przetwarzana na napięcie zasilające 750 V.
Pojedyncze ładowanie zasobnika energii pozwala na przejechanie 2,5 km. Zaletą systemu jest brak strat przesyłu związanych z przepływem prądu przewodem pomiędzy odbierakiem tramwaju a punktem zasilania sieci. Według producenta zapewnia to 30% oszczędności energii.
Tramwaje Siemens Avenio zaprezentowano w Doha 23 stycznia 2014 r. W tym samym tygodniu ułożono pierwszy odcinek torowiska. Siemens zlecił budowę infrastruktury firmie Leighton Contracting Qatar. Elementy bezpodsypkowego torowiska typu Rheda 2000 dostarczy Rail.One. Zostaną one wyprodukowane w Hiszpanii.
Wprowadzenie tramwajów do Miasta Edukacji ma skutkować zrównoważeniem systemu transportowego i w dalszej perspektywie – kompletnym wyeliminowaniem ruchu samochodów.