Tramwaje zasilane bez sieci trakcyjnej
infotram
28.08.2012 21:07
Tramwaje zasilane bez sieci trakcyjnej
Rozwiązanie wciąż w Polsce nieznane –zasilanie tramwaju z torowiska –stopniowo znajduje zastosowanie w kolejnych ośrodkach miejskich. Najbardziej znanym miastem z tramwajami bez sieci trakcyjnej pozostaje wciąż francuskie Bordeaux. W ostatnich latach dołączyły do niego Reims i Angers, zaś kolejnym francuskim miastem z tramwajami niewykorzystującymi sieci będzie Orlean.
Zrealizowane lub wdrażane systemy zasilania tramwajów z torowiska są następujące:
- Alstom APS
- Ansaldo STS TramWave
- Bombardier Primove
Alstom APS opiera się na 10-metrowych segmentach z 8-metrową częścią zasilaną. W podwoziu trzeciego członu tramwaju zabudowane są dwa odbieraki. Każdy z nich posiada specjalny ślizg. Ramiona odbieraka to dwa wahacze. Za pomocą siłownika odbierak jest unoszony i odłączany lub opuszczany i dociskany do zasilanego pasa w torowisku.
Obecnie jedynie Alstom APS to system, który znalazł szersze praktyczne zastosowanie. W Bordeaux system APS znajduje się na 1/3 spośród 43 km torowisk. Eksploatowane są 74 specjalnie przystosowane tramwaje Alstom Citadis. Adaptacja do zasilania z sieci dolnej podrożyła pojazd o 100 tys. euro, a sam system zasilania jest 3-krotnie droższy w wykonaniu niż budowa sieci napowietrznej. Ochronione pozostają jednak walory zabytkowe miast. Tramwaje od momentu uruchomienia przejechały łącznie 11 mln km, a niezawodność systemu zasilania wyniosła 99,8%.
Udział odcinków bez sieci trakcyjnej jest mniejszy w miastach Reims i Angers. W pierwszym z nich jest to 2 z 12 kilometrów, w drugim –1,5 z 12 km. Podobnie, 2-kilometrowy odcinek bez sieci zostanie zbudowany w Orleanie.
System Ansaldo STS TramWave wyróżnia się krótszymi, bo półmetrowymi segmentami zasilającymi. Przewód jezdny w tej technologii jest zabudowany w trwały sposób w torowisku. Jeden moduł zasilający ma długość 3 lub 5 metrów i posiada stalowe płytki kontaktowe, służące do odbioru napięcia. Odbierak posiada styk miedziany oraz grafitowy. Cechą szczególną tego systemu jest iż posiada on część dodatnią i ujemną. Obecnie w Neapolu istnieją dwa testowe odcinki Ansaldo STS TramWave o długości 400 i 600 m –na estakadzie tramwajowej i na lini Pioggioreale –via Stadera.
Bombardier testował swoją technologię Primove w Halle, Augsburgu, Braunschweig i Bautzen (w wypadku Braunschweig były to ładowane z pętli indukcyjnych autobusy). W tym systemie energia jest przenoszona nie za pośrednictwem odbieraka, lecz indukcyjnie, za pośrednictwem pola magnetycznego. Specjalna instalacja zainstalowana w torowisku wytwarza ukierunkowane pole magnetyczne. Sposób przeniesienia energii wzorowano na transformatorze. W systemie Primove uzwojenie pierwotne stanowią przewody w torowisku, a wtórne –pętle w podwoziu tramwaju. Pomimo rozlicznych testów wciąż brak jest praktycznego wdrożenia technologii. W Augsburgu od 31 maja 2012 r. testowany jest jeden tramwaj, który w obrębie centrum targowego wykorzystuje zasilanie indukcyjne.
Dołącz do nas na Facebooku.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022