Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje wzdłuż Alei Trzech Wieszczów? Kraków sprawdza

infotram
29.12.2020 13:45

Władze Krakowa chcą sprawdzić możliwości przebiegu nowej linii tramwajowej wzdłuż Alei Trzech Wieszczów, jednej z głównych arterii komunikacyjnych w centrum miasta.

Ogłoszono właśnie postępowanie na opracowanie wielowariantowej koncepcji tej trasy.

Od Nowego Kleparza do pl. Inwalidów

Jak poinformował we wtorek Urząd Miasta Krakowa, powstępowanie dotyczy odcinka od Nowego Kleparza do pl. Inwalidów. Na sporządzenie dokumentu zarezerwowano kwotę 975 tys. zł. Oferty można składać do 29 stycznia.

Opracowany dokument powinien zawierać zakres niezbędnej przebudowy jak również rozbudowy układu drogowego (w tym m.in. al. Mickiewicza, Słowackiego, ulic: Królewskiej, Karmelickiej, Długiej, Prądnickiej i Kamiennej wraz ze skrzyżowaniami) oraz infrastruktury technicznej.

Opracowanie swoim zakresem powinno uwzględniać potrzeby ruchu: pieszego, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, rowerowego oraz komunikacji zbiorowej. Zgodnie z założeniem, rozwiązania dotyczące transportu publicznego powinny być priorytetowe – przed ruchem samochodów indywidualnych.

„Planowana do sporządzenia koncepcja pozwoli na analizę potencjalnych przebiegów linii tramwajowej w tym rejonie miasta w dalszej przyszłości” - wskazano.

Wybrany wykonawca ma sporządzić minimum pięć wariantów przebiegu linii tramwajowej na odcinku Nowy Kleparz – Plac Inwalidów. Rozważany będzie jej przebieg zarówno w pasie zieleni rozdzielającym jezdnie Aleje Trzech Wieszczów, jak i w obrębie jezdni tej arterii. Ostatnia możliwość to przebieg torowiska w tunelu pod Alejami.

Pięć wariantów

Wybrany wykonawca ma sporządzić minimum pięć wariantów przebiegu linii tramwajowej:

Wariant I: Wariant linii tramwajowej w pasie zieleni Alei Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz – Plac Inwalidów 

Podwariant I: Zlokalizowanie linii tramwajowej w pasie zieleni Alei Trzech Wieszczów wraz z pasem dla autobusów (pas autobusowo-tramwajowy). Istniejące buspasy, znajdujące się na zewnętrznych pasach ruchu powinno się wykorzystać na budowę dróg rowerowych.

Podwariant II: Zlokalizowanie linii tramwajowej w pasie zieleni Alei Trzech Wieszczów z pozostawieniem buspasów po zewnętrznych stronach jezdni. Torowisko w tym podwariancie powinno być typu zielonego.

Wariant II: Wariant linii tramwajowej w jezdni Alei Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz – Plac Inwalidów

Podwariant I: Zlokalizowanie linii tramwajowej w jezdni północnej Alei Trzech Wieszczów wraz z pasami autobusowo-tramwajowymi dla obu kierunków. Jezdnia północna powinna zostać wyłączona z ruchu pojazdów komunikacji indywidualnej. Dwa pasy jezdni południowej powinny zostać dostosowane do ruchu dwukierunkowego pojazdów samochodowych.

Podwariant II: Zlokalizowanie linii tramwajowej w obrębie obecnych środkowych pasów ruchu jezdni północnej i południowej wraz z pasami autobusowymi (pas autobusowo-tramwajowy). Istniejące buspasy zlokalizowane w zewnętrznych pasach ruchu należy wykorzystać na zaprojektowanie drogi rowerowej.

Podwariant III: Zlokalizowanie przebiegu linii tramwajowej w jezdni północnej Alei Trzech Wieszczów. Lokalizacja buspasa w południowej jezdni ATW nie podlega zmianie. Buspas w jezdni północnej należy zlokalizować w obrębie obecnego środkowego pasa ruchu.

Wariant III: Wariant tunelowy pod Alejami Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz – Plac Inwalidów Zlokalizowanie przebiegu linii tramwajowej pod jezdnią północnego pasa drogowego Alei Trzech Wieszczów, w tunelu.

Warianty IV i V: alternatywne warianty autorskie: IV wariant z przebiegiem naziemnym linii tramwajowej, V wariant z przebiegiem linii tramwajowej w tunelu.