Tramwaje wracają na węzeł Śródmieście w Gdańsku, nowe trasy

infotram
23.10.2017 11:29

W sobotę rano (28.10)tramwaje pojadą już przebudowanym wiaduktem na alei Armii Krajowej. Węzeł przesiadkowyw tym miejscu daje pasażerom możliwość szybkiej przesiadki do pociągów SKM,znacząco skracając czas podróży i ułatwiając jej przebieg.

To nie jedyna dobra wiadomość – prace przy nowym układziedrogowym w centrum miasta dobiegająkońca.

Węzeł Śródmieście powstał dzięki możliwości przeniesieniaruchu samochodowego na wybudowane od podstaw 2 wiadukty drogowe w ciągu ulicyArmii Krajowej. W ten sposób stał się jedynym miejscem w centrum miastaumożliwiającym przesiadkę pomiędzy autobusami, tramwajami i pociągami SKM wsystemie „drzwi w drzwi”. Obecnie trwają prace wykończeniowe – po ichzakończeniu węzeł zostanie udostępniony również dla autobusów.

Nowe trasy tramwajów

Dotychczas tramwaje kursowały objazdem przez ulicę 3 Maja,jednak nie wszystkie linie po otwarciu torowiska na węźle Śródmieście wrócą naswoje stare trasy.

Bezpośrednie połączenie tramwajowe południowych dzielnic Gdańska zUrzędem Miejskim, szpitalem czy sądem okazało się wyjątkowo atrakcyjne dlapasażerów – mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu TransportuMiejskiego w Gdańsku. Skoro takierozwiązanie się sprawdziło, warto z niego skorzystać. Ulicą 3 Maja nadaljeździć będą tramwaje linii 4 i w dni powszednie w godz. 6-17 również linii 11,pozostałe wrócą na węzeł Śródmieście – dodaje.

Prace drogowedobiegają końca

Wokół Forum Gdańsk kończy się też większość prac związanychz budową nowego układu komunikacyjnego. Inwestor przebudował m.in. skrzyżowanieul. Armii Krajowej z 3 Maja czy węzeł Unii Europejskiej. Powstaje również ulica Nowe Podwale Grodzkie,przebiegająca pod terenem Forum Gdańsk. Droga rozpoczynająca się przy dworcuGdańsk Główny, ominie ścisłe centrum i pozwoli kierowcom dojechać aż do TraktuŚwiętego Wojciecha i ulicy Toruńskiej.

W połowie listopadaplanujemy usunąć zwężenia w tunelach pod węzłem Unii Europejskiej – mówiWojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco. Kończymyrównież prace przy przejściu podziemnym pod ulicą Okopową, pozwalającym przejśćbezpośrednio od ulicy Toruńskiej na węzeł Śródmieście. Zakończenie budowy ciągupieszego, który ma bezstopniowe zejścia zarówno dla pieszych i rowerzystów,jest planowane jeszcze w tym roku – dodaje.

120 mln zł na łatwiejszepodróżowanie

Inwestycje w nowy układ transportowy wokół Forum Gdańskkosztowały ponad 120 milionów złotych. Dzięki partnerstwu inwestora prywatnegoz miastem, niemal wszystkie nowe inwestycje przejdą na własność Gdańska.

Prace budowlane wForum Gdańsk jeszcze trwają, ale mieszkańcy Gdańska już teraz mogą korzystać zwielu nowych udogodnień w pobliżu – mówi Magdalena Gibney, dyrektorka ForumGdańsk. Układ transportowy nabierarealnych kształtów, z czego ucieszą się zarówno pasażerowie komunikacjimiejskiej, jak i kierowcy – dodaje.

Przebudowany układ transportowy wokół Forum Gdańsk –ciekawostki budowlane:

• nowe chodniki – ponad 12 tys. metrów kwadratowych

• nowe ścieżki rowerowe- ponad 1 kilometr

• przebudowa oraz budowa nowych dróg – ponad 22 tys. metrówkwadratowych

• ponad 100 kilometrów kabli teletechnicznych

• ponad 6 kilometrów kabli zasilających trakcję

• sieć wodociągowa – ponad 2 kilometry

• niemal 3 kilometry przewodów trakcyjnych

• prawie 12 kilometrów linii kablowych oświetleniowych orazniskiego i wysokiego napięcia.

Węzeł Śródmieście w skrócie:

• 2 nowe wiadukty

• 8 nowych peronów tramwajowych i autobusowych

• 28 tys. pasażerówbędzie korzystało z węzła w ciągu doby

• 10 minut – o tyle skróci się czas przesiadki z autobusuczy tramwaju do pociągu SKM

• Ponad 120 mln zł – tyle kosztowały nakłady inwestycyjne wukład komunikacyjny, które po zakończeniu robót w większości przejdą nawłasność Miasta. Tylko część ul. Nowe Podwale Grodzkie, z uwagi na usytuowaniepod Forum Gdańsk, pozostanie własnością Forum, ale będzie to droga publiczna,ogólnodostępna, przejezdna przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku.

{https://www.youtube.com/watch?v=Qa1Fo8q1XNU}