Tramwaje Warszawskie zbudują trawiaste torowisko na Pradze
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z Biurem Inżynieryjnych Usług Projektowych na wykonanie dokumentacji remontu i rozbudowy trasy tramwajowej w ciągu ulic: Targowej i al. Zielenieckiej. Pierwsze prace przy modernizacji tej trasy planowane są na drugą połowę 2010 roku. Cała inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2011 roku.
Kilka tygodni temu tramwaje ponownie zaczęły kursować Mostem Śląsko –Dąbrowskim, od 10 października tramwaje będą już kursowały na całym odcinku trasy tramwajowej W-Z (odc. DT. Wola –„Kercelak”). Już teraz jednak myślimy o realizacji kolejnej inwestycji, która zapewni wygodny dojazd kibicom podczas Euro 2012 na Stadion Narodowy, na którym będą odbywały się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej –informuje przewoźnik..
Kolejna inwestycja na Euro 2012
Najważniejszą inwestycją w tym rejonie będzie modernizacja trasy tramwajowej Targowa –Zielieniecka. Będzie to kluczowy projekt przed Euro 2012, ponieważ stanowi ona w naturalny sposób wschodnią obwodnicę tramwajową Stadionu Narodowego. Zdaniem Tramwajów Warszawskich kibice i Warszawiacy wybiorą właśnie tramwaj, aby dostać się w ten rejon miasta w komfortowych warunkach (nowymi niskopodłogowymi tramwajami typu 120 Na) m.in. zmodernizowaną trasą tramwajową w Al. Jerozolimskich (odc. pętla Gocławek –pętla Banacha) i obecnie modernizowaną trasą tramwajową W-Z.
Najpierw dokumentacja
Dzięki umowie podpisanej z Biurem Inżynieryjnych Usług Projektowych opiewającej na kwotę 1.410.076,00 brutto przewoźnik otrzyma dokumentacje na remont i rozbudowę trasy tramwajowej w ciągu ulic Targowej i al. Zielenieckiej. Pozwoli ona na dokładne określenie zakresu koniecznych prac a także na zracjonalizowanie wydatków, ponieważ uniemożliwi wykonawcom windowanie cen (przerzucanie ryzyka na inwestora). Przetarg obejmuje wykonanie dokumentacji potrzebnej do remontu i rozbudowy trasy tramwajowej przebiegającej w ciągu ulic: Targowej, Zamoyskiego, al. Zielenieckiej od węzła Dw. Wileński do węzła Rondo Waszyngtona.
Trasa została podzielona na trzy odcinki:
1. Targowa od ul .Białostockiej do ul. Kijowskiej
2. ul. Targowa i ul. Zieleniecka od ul. Kijowskiej do pętli Zieleniecka wraz z odcinkiem torów w ciągu ul. Zamoyskiego w zakresie skrzyżowania z ul. Targową
3. Al. Zieleniecka od pętli Zieleniecka do Ronda Waszyngtona
Pierwszym zadaniem firmy wybranej w przetargu będzie wykonanie w przeciągu 90 dni koncepcji programowo –przestrzennej. Po pół roku od podpisania umowy ma być gotowa dokumentacja projektowa wraz z kosztorysami inwestorskimi dla dwóch pierwszych odcinków, zaś trzy miesiące później kompletną dokumentacje wraz z kosztorysami inwestorskimi dla ostatniego odcinka. Inwestycja ta musi być w pełni skoordynowana z innymi inwestycjami miejskimi planowanymi na najbliższe lata a więc z budową Trasy Świętokrzyskiej a także budową II linii Metra.
Zakres modernizacji trasy tramwajowej Targowa –Zieleniecka
Perony przystankowe zostaną wydłużone (tak, aby mogły się tam mieścić 2 tramwaje nowego typu o długości ok. 32 m) oraz poszerzone tam gdzie jest to możliwe technicznie. Powstaną także nowe zadaszenia przystankowe, na całej powierzchni peronu. Perony będą miały dodatkowe oświetlenie, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom. Będą one także przystosowane do montażu kamer miejskiego monitoringu.
Torowisko wzdłuż Al. Zielenieckiej będzie wykonane w konstrukcji o zabudowie trawiastej (podobne do zbudowanego na Bemowie). W ul. Targowej po raz pierwszy zastosowane ma być torowisko trawiaste o tzw. wzmocnionej konstrukcji (w przypadku braku takiej możliwości zbudowane zostanie torowisko bezpodsypkowe) tak, aby w razie potrzeby mogły tam przejechać pojazdy specjalne (karetki pogotowia, wozy strażackie). Będzie to kolejne nowatorskie rozwiązanie w zakresie budowy torowisk, które Tramwaje Warszawskie zastosują w Warszawie. Torowiska będą się ładnie komponować z pobliskimi terenem (Park Skaryszewski i zielone tereny Stadionu Narodowego wraz z boiskami treningowymi).
Przy Narodowym Centrum Sportu zbudowany ma zostać nowy przystanek, który będzie przeznaczony do obsługi imprez masowych takich jak Euro 2012. Dodatkowo usprawniona zostanie relacja skrętna poprzez budowę nowych torów umożliwiających tramwajom skręcanie bez blokowania przejazdu tramwajom jadącym w inną stronę.
Zamówienie jest realizowane w ramach Projektu indywidualnego pn.: „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński –Stadion Narodowy –Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”, wpisanego na listę projektów indywidualnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Źródło: Informacja TW