Tramwaje Warszawskie z unijnym dofinasnowaniem
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie projektu pn. „Dostosowanie infrastruktury tramwajowej w Warszawie do potrzeb związanych z eksploatacją tramwajów niskopodłogowych”. Całkowity koszt projektu to ok. 186 788 336,29 mln zł, z czego ok. 89 448 242,73 zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Projekt „Dostosowanie infrastruktury tramwajowej w Warszawie do potrzeb związanych z eksploatacją tramwajów niskopodłogowych”jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitarnych.
Projekt obejmuje:
1.modernizację trasy tramwajowej w ciągu ulicy Obozowej;
2.modernizację części trasy pętla Piaski –pętla Kielecka, obejmującej skrzyżowanie Niepodległości/Nowowiejska, skrzyżowanie Chałubińskiego/Al. Jerozolimskie oraz odcinek Al. Jana Pawła II od Ronda ONZ do ul. Elektoralnej;
3.modernizację 12 podstacji trakcyjnych obejmującą układy kablowe i/lub urządzenia.
Na trasach tych zastosowane zostaną nowoczesne rozwiązania w zakresie konstrukcji torowiska (w tym torowiska bezpodsypkowe oraz z zabudową trawiastą), a także przystanków (w tym poszerzenie i podwyższenie istniejących peronów –tak, aby były one dostosowanie do tramwajów niskopodłogowych), a na ul. Obozowej – budowa peronów połączona z optymalizacją lokalizacji przystanków). Przebudowana zostanie także pętla Koło. Na modernizowanych trasach wprowadzone zostaną priorytety dla tramwajów.
Projekt wpisuje się w główny cel Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, tj. „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”, a przez to wpisuje się w cel horyzontalny wymieniony w Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia, tj. „Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej, mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski”.
Realizacja projektu przyczyni się w znaczącym stopniu do poprawy niezawodności komunikacji tramwajowej, zarówno na trasach o dużym znaczeniu dla dzielnic peryferyjnych, położonych na obrzeżach miasta (np. trasa Żerań Wsch. –Dw. Wileński), jak i położonych w centrum (np. trasa Dw. Gdański –Pl. Zawiszy). Projekt wpłynie również pozytywnie na niezawodność i punktualność komunikacji tramwajowej, zarówno lokalnie dla mieszkańców osiedla Koło (północno-zachodnia część dzielnicy Wola), jak i globalnie dla pasażerów komunikacji tramwajowej podróżujących po zmodernizowanych odcinkach tras.
To już piąta umowa o dofinansowanie podpisana przez Spółkę Tramwaje Warszawskie. Poprzednie umowy o dofinansowanie dotyczyły projektów:
1.„Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński –Stadion Narodowy –Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”
2.„Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”
3.„Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych –zakup 60 tramwajów niskopodłogowych”
4.„Obsługa północnych obszarów Warszawy komunikacją tramwajową w związku z rozbudową sieci metra oraz zakupem taboru”.
Do dnia 16.01.2014 Spółka Tramwaje Warszawskie uzyskała w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej ok. 743 mln zł dofinansowania.