Tramwaje w Żytomierzu

infotram
10.07.2014 22:50

Początki
Historia tramwajów w Żytomierzu rozpoczyna się pod koniec XIX wieku. Prekursorem tramwajów elektrycznych był uruchomiony w 1896 roku towarowy tramwaj konny. Pierwszą linię pasażerską, łączącą centrum z dworcem kolejowym zelektryfikowano już w sierpniu 1899 roku, a lada moment dołączyły do niej trzy kolejne. Tory miały wąski rozstaw –1000 mm. Do obsługi linii sprowadzono 10 wagonów Siemens &Halske. Żytomierz liczył wówczas około 70 tys. mieszkańców, a tramwaje stały się pierwszym szeroko dostępnym środkiem transportu publicznego. Stopniowo tabor wzrósł do 18 wagonów motorowych i 4 doczepnych. Długość torowisk wynosiła 11 km.

508923_760

Plany zakładały intensywną rozbudowę siatki połączeń, jednak ze względu na wybuch pierwszej wojny światowej nie udało się tego zrealizować. Podczas wojny przewozy pasażerskie odbywały się nieregularnie, a tramwaje były wykorzystywane między innymi do transportu węgla.
Po pierwszej wojnie przewozy powoli wzrastały. Tabor w 1924 r. wynosił wciąż 18 wagonów, z czego funkcjonowało 12. W 1941 r., przed wybuchem wojny pomiędzy Rzeszą a ZSRR, w mieście funkcjonowało 5 linii tramwajowych.

509009_760

Lata powojenne, likwidacje
W 1947 r. po odbudowie części torowisk w mieście funkcjonowały 3 linie tramwajowe. Zapotrzebowanie na przewozy było wysokie. Ciężką sytuację taborową ratowano zakupami używanych wagonów z Dniepropietrowska i Kijowa. W 1957 roku zakupiono pierwsze wschodnioniemieckie wagony Gotha T57 wraz z doczepami B57.

517356_760

Pod koniec lat 50. narodziła się idea wprowadzenia do miasta trolejbusów, które miały zastąpić tramwaje na centralnych ulicach miasta. Pierwszą linię trolejbusową uruchomiono w maju 1962 roku na trasie Plac Lenina –Dworzec kolejowy. Od tego momentu następowało odchodzenie od wąskotorowych tramwajów na rzecz trolejbusów. Spowodowało to likwidację trzech linii tramwajowych jeszcze w latach 60. W 1974 roku zlikwidowano linię nr 3, tym samym pozostawiając czynną jedynie linię nr 5 – stanowiącą ważne połączenie miasta z kombinatem położonym na południowym wschodzie.

Era Tatry
Druga połowa lat 70. przyniosła istotne zmiany w całym elektrotransporcie. W 1976 roku miasto otrzymało nowoczesne trolejbusy ZIU-682, a rok później rozpoczęły się dostawy tramwajów Tatra T4SU, które trwały do 1980 roku. Łącznie otrzymano 18 wagonów i nadano im numery od 1-18. W 1978 zamknięto dotychczas funkcjonującą zajezdnię tramwajową przy ulicy Komsomolskiej, a tramwaje przeniesiono do nowo wybudowanej, wspólnej zajezdni trolejbusowo-tramwajowej nr 2. W 1981 roku otrzymano pierwsze dwa tramwaje Tatra KT4SU. Wagony tego typu otrzymywano w krótkich seriach do 1988 roku. Łącznie dostarczono 20 sztuk nadając im numery z zakresu 19-38. Po rozpadzie ZSRR wstrzymano jakiekolwiek dostawy taboru.

695573_760_01

Współcześnie
Obecnie w Żytomierzu funkcjonuje jedna linia tramwajowa o długości 8,7 kilometra. Trasa rozpoczyna swój bieg w centrum miasta przy Placu Zwycięstwa, następnie biegnie przez południowo-wschodnie dzielnice miasta i mijając zajezdnię dociera do dużego kombinatu. Duże potrzebny przewozowe pracowników zakładu uchroniły tramwaje przed całkowitą likwidacją.
Obecnie na stanie przedsiębiorstwa w Żytomierzu pozostało około 30 wagonów, jednak część od dłuższego czasu nie jest sprawna. W eksploatacji jest jeszcze 7 z 18 wagonów T4SU. Pierwsze dwa wagony T4 skasowano w latach 2002-2003, a dziewięć kolejnych w latach 2007-2009. Z pozostałych siedmiu wagonów zdolnych do jazdy liniowej pozostały tylko trzy. Liczniejsze są wagony Tatra KT4SU. Z dostarczonych 20 sztuk eksploatowanych do dzisiaj jest 11 wagonów. Pozostałe stoją odstawione w zajezdni. W 2010 roku pozyskano pięć używanych tramwajów KT4SU z Winnicy. Wszystkie wagony pochodzą z 1981 roku i są w nieznacznie lepszym stanie niż żytomierskie. Używanym wagonom nie nadano nowych numerów taborowych –zachowały dotychczasowe z Winnicy –153, 164, 169, 205, 211. Na stanie przedsiębiorstwa pozostały jeszcze trzy wagony gospodarcze, między innymi przebudowana Gotha T57.