Tramwaje w Pradze
Praga posiada największą sieć tramwajową w Czechach. Tabor tramwajowy liczy ponad 900 pojazdów, a długość tras to ponad 140 km. Funkcjonują zarówno linie dzienne, jak i nocne. Tych pierwszych jest 21, a drugich 9. Linie dzienne kursują od godziny 4.30 do północy i charakteryzują się częstotliwością 15-minutową, natomiast linie nocne kursują co pół godziny. Wszystkie linie nocne zjeżdżają się w jednym punkcie –na przystanku przy ulicy Lazarskiej. Oprócz podstawowych połączeń, funkcjonuje również linia nr 91 –przepiękna i niepowtarzalna trasa, przebiegająca wzdłuż najważniejszych zabytków miasta.
Tramwaje są głównym środkiem komunikacji miejskiej w Pradze, natomiast autobusy można spotkać przeważnie na liniach podmiejskich. Obecnie istnieje 7 czynnych zajezdni tramwajowych: Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice, Žižkov. Są plany, aby w przyszłości tramwaje powróciły do centrum miasta, skąd zniknęły po roku 1980, oraz obsługiwały kilka innych tras, m.in. do Malešic czy trasę na Radlice.
Przebywając w Pradze warto kupić bilet 24-godzinny, który kosztuje 110 koron czeskich (około 16,8 zł). Dla planujących dłuższy pobyt przewidziano bilet 3-dniowy za 310 koron (ok. 47,5 zł). Oprócz tego, mamy również możliwość zakupu biletu 30-minutowego (24 korony = ok. 3,6 zł) lub 90-minutowego (32 korony = ok. 4,9 zł). Są to ceny biletów normalnych, ulgi dotyczą wszystkich rodzajów, oprócz biletu 3-dniowego.
Spośród tras wyróżnia się ta prowadząca na Barrandov, uruchomiona w 2003 roku. Kursują tam linie 6, 12, 14 i 20. Trasa obfituje w nowoczesne estakady, tunele i zjazdy. Każdy przystanek jest utrzymany w innej kolorystyce –białej, czerwonej, niebieskiej, żółtej i zielonej. Osiedle utrzymane jest w nowoczesnym klimacie, a linia tramwajowa stanowi jego cenne uzupełnienie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejnym interesującym miejscem jest –utrzymane w zupełnie innym klimacie niż poprzednie –Vysehrad. Dostać się można tam liniami nr 3, 7 i 17. We Wzgórzu Wyszehradzkim jest wydrążony tunel, przez który przejeżdżają tramwaje. Z obydwu stron jest on zakończony wyrzeźbionymi w skale bramami. Kierując się w kierunku północnym od tunelu, dojdziemy do Železničnímost, czyli mostu kolejowego. Możemy podziwiać z niego niezwykłą panoramą Pragi –przejeżdżające przez inne mosty tramwaje z Hradczanami w tle.
Jeszcze jednym miejscem, należącym do tych najbardziej oryginalnych, jest fragment ulicy Letenskiej, która znajduje się w dzielnicy Mala Strana. W tym miejscu tramwaje przejeżdżają pod kamienicami, a właściwie przez tunel, nad którym znajdują się kamienice.
Ciekawostką jest też muzeum MHD na Střešovicach, urządzone w 1993 r. starej zajezdni tramwajowej. Trafiły do niego nie eksploatowane już wagony T1, T2, T3 oraz trolejbusy i autobusy –łącznie 39 pojazdów. Wszystkie wozy stacjonują w jednej z dawnych hal zajezdni. Do dyspozycji zwiedzających przekazano też obszerną kolekcję historycznych zdjęć przedstawiających praską komunikację oraz wiele pamiątek z nią związanych.