Tramwaje w Polsce: lata 1866-1945
infotram
27.03.2013 09:42
Tramwaje w Polsce: lata 1866-1945
Na początku XIX wieku trwała już epoka przemysłowa. Do europejskich miast napływało coraz więcej mieszkańców wsi. Rozwój terytorialny wymuszał wprowadzenie transportu umożliwiającego szybkie podróżowanie na duże odległości i przewóz dużej liczby osób. Początkowo uruchomiono tramwaje konne. Zwierzęta wymagały jednak ogromnych nakładów na utrzymanie, karmienie i dodatkowo zanieczyszczały ulice. Wprowadzono więc tramwaje parowe. Ta technika nie pozwalała jednak na szybki rozruch wagonów.
Historia tramwaju elektrycznego rozpoczyna się w latach 1880-1881, kiedy to Fiodor Pirocki i Werner Siemens uruchomili pierwsze tramwaje elektryczne w Berlinie i Sankt Petersburgu. Napęd elektryczny wymagał wprawdzie budowy sieci napowietrznej, lecz umożliwiał częste i szybkie rozruchy wagonów. Dodatkowo, przewodu napowietrznego nie trzeba karmić, nie marznie on w zimę i nie jest on kapryśny w zależności od temperamentu swego i woźnicy.
Miasta polskie rozwijały się różnie, zależnie od tego, pod czym zaborem się znalazły. Najwyższy poziom techniki był w Prusach, stąd to tam uruchamiano najwięcej systemów tramwajowych. W latach 1873-1880 tramwaje konne ruszyły w Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. Do tych miast wkrótce dołączył szereg mniejszych miejscowości. Mniej rozwinięte gospodarczo były północne Austro-Węgry i stąd nieco później niż w Prusach, bo w latach 1880-1895, ruszyły tramwaje w Bielsku-Białej, Krakowie i Lwowie. W międzyczasie trwała dalsza ekspansja tramwajów w Prusach. Do 1900 r. otwarto kolejne 9 systemów w: Bytomiu i Katowicach (obecnie cały GOP), Bydgoszczy, Elblągu, Grudziądzu, Legnicy, Słubicach, Toruniu, Wałbrzychu i Zgorzelcu. Tramwaje trafiały do coraz mniejszych miast.
Najgorzej wyglądała sytuacja w zaborze rosyjskim. Tramwaje uruchomiono w 1866 r. w Warszawie, a więc najwcześniej spośród wszystkich obecnych polskich miast. Pozostałe ośrodki miejskie w dziedzinie transportu pozostawały 20 lat za niemieckimi miastami. Dopiero w latach 1893-1898 powstały kolejne systemy w Białymstoku, Łodzi i Wilnie. Były to jednak tramwaje konne (za wyjątkiem Łodzi), podczas gdy w Niemczech w tym czasie uruchamiano już tramwaje elektryczne.
Trakcja elektryczna wykazała szereg zalet nad konną, stąd rozpoczęto elektryfikacje wszystkich dużych systemów tramwajowych. Prawdziwy boom elektryfikacji przypadł na lata 1896-1901, kiedy to zelektryfikowano tramwaje w 11 miastach: Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wlkp., Grudziądzu, Jeleniej Górze, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Wrocławiu i Zgorzelcu. W ogonie tego peletonu znalazła się Warszawa, gdzie tramwaje elektryczne ruszyły dopiero w 1908 r.
Do pierwszej wojny światowej powstało jeszcze kilka systemów tramwajowych w mniejszych miastach, z których paradoksalnie żaden nie dotrwał dzisiejszych czasów. W latach 1903-1912 tramwaje ruszyły w 8 miastach: Cieszynie, Gubinie, Inowrocławiu, Kostrzynie, Koszalinie, Olsztynie, Słupsku i Tarnowie. Z tych systemów 3 znajdowały się w Austro-Węgrach, a 5 w Prusach. Były to tramwaje elektryczne.
Największa ekspansja transportu tramwajowego miała więc miejsce w ostatnich trzech dziesięcioleciach XIX wieku, a na początku XX w. tramwaje ruszyły również w kilku mniejszych miastach. Pierwsza wojna światowa zatrzymała rozwój tramwajów, a liczne istniejące linie zostały zdewastowane.
W okresie międzywojennym ekspansja tramwajów zatrzymała się. Miał na to wpływ rozwój motoryzacji. W działaniach wojennych szczególnie przydatne okazały się samochody, których szerszy użytek rozpoczął się pod początku XX wieku. Rozwój techniki w tym polu pozwolił opracować autobusy, które umożliwiły prowadzenie transportu w sposób szybszy i efektywniejszy niż transport konny, a jednocześnie bez konieczności budowy torowiska, tak jak miało to miejsce w wypadku tramwajów. W rezultacie, kolejne powstające systemy transportu zbiorowego opierały się na autobusach. W międzywojniu nie powstał żaden nowy system tramwajowy, zlikwidowano natomiast tramwaje w Cieszynie (z przyczyn politycznych). W miastach z istniejącymi liniami tramwajowymi prowadzono rozbudowę tras.
Drugiej wojny światowej nie przetrwały tramwaje w Tarnowie, zaś jeszcze przed włączeniem w polskie granice lub bezpośrednio po zakończeniu wojny zniknęły systemy tramwajowe w kolejnych 6 miastach: Gubinie, Kostrzynie, Koszalinie, Słubicach, Tarnowie i Zgorzelcu. Likwidacje te zrealizowano z przyczyn ekonomicznych (wycofanie tramwajów na rzecz autobusów, zniszczenia wojenne) i politycznych (podział miast przez nowe granice państwowe).
Rys. 1. Okres funkcjonowania sieci tramwajowych w Polsce.
Tab. 1. Systemy tramwajowe w Polsce.
Sieć
|
Początek
|
Likwidacja
|
Elektryfikacja
|
Białystok
|
1895
|
1915
|
tylko konne
|
Bielsko-Biała
|
1895
|
1971
|
nd.
|
Bydgoszcz
|
1888
|
|
1896
|
Cieszyn
|
1911
|
1921
|
nd.
|
Częstochowa
|
1959
|
|
nd.
|
Elbląg
|
1895
|
|
nd.
|
Gdańsk
|
1873
|
|
1896
|
Gorzów Wielkopolski
|
1899
|
|
nd.
|
Grudziądz
|
1896
|
|
1899
|
Gubin
|
1904
|
1938
|
nd.
|
Inowrocław
|
1912
|
1962
|
nd.
|
Jelenia Góra
|
1897
|
1969
|
1900
|
Katowice (GOP)
|
1894
|
|
1898
|
Kostrzyn nad Odrą
|
1903
|
1945
|
1925
|
Koszalin
|
1911
|
1938
|
nd.
|
Kraków
|
1882
|
|
1901
|
Legnica
|
1882
|
1968
|
nd.
|
Łódź
|
1898
|
|
nd.
|
Olsztyn
|
1907
|
1965
|
nd.
|
Poznań
|
1880
|
|
1898
|
Słubice
|
1898
|
1945
|
nd.
|
Słupsk
|
1910
|
1959
|
nd.
|
Szczecin
|
1879
|
|
1896
|
Tarnów
|
1911
|
1942
|
nd.
|
Toruń
|
1891
|
|
1901
|
Wałbrzych
|
1898
|
1966
|
nd.
|
Warszawa
|
1866
|
|
1908
|
Wrocław
|
1877
|
|
1893
|
Zgorzelec
|
1897
|
1945
|
1898
|
(nd. = nie dotyczy)
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022