Tramwaje w Polsce: lata 1866-1945

infotram
27.03.2013 09:42
Na początku XIX wieku trwała już epoka przemysłowa. Do europejskich miast napływało coraz więcej mieszkańców wsi. Rozwój terytorialny wymuszał wprowadzenie transportu umożliwiającego szybkie podróżowanie na duże odległości i przewóz dużej liczby osób. Początkowo uruchomiono tramwaje konne. Zwierzęta wymagały jednak ogromnych nakładów na utrzymanie, karmienie i dodatkowo zanieczyszczały ulice. Wprowadzono więc tramwaje parowe. Ta technika nie pozwalała jednak na szybki rozruch wagonów.
Historia tramwaju elektrycznego rozpoczyna się w latach 1880-1881, kiedy to Fiodor Pirocki i Werner Siemens uruchomili pierwsze tramwaje elektryczne w Berlinie i Sankt Petersburgu. Napęd elektryczny wymagał wprawdzie budowy sieci napowietrznej, lecz umożliwiał częste i szybkie rozruchy wagonów. Dodatkowo, przewodu napowietrznego nie trzeba karmić, nie marznie on w zimę i nie jest on kapryśny w zależności od temperamentu swego i woźnicy.
gdansk436_760
Miasta polskie rozwijały się różnie, zależnie od tego, pod czym zaborem się znalazły. Najwyższy poziom techniki był w Prusach, stąd to tam uruchamiano najwięcej systemów tramwajowych. W latach 1873-1880 tramwaje konne ruszyły w Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. Do tych miast wkrótce dołączył szereg mniejszych miejscowości. Mniej rozwinięte gospodarczo były północne Austro-Węgry i stąd nieco później niż w Prusach, bo w latach 1880-1895, ruszyły tramwaje w Bielsku-Białej, Krakowie i Lwowie. W międzyczasie trwała dalsza ekspansja tramwajów w Prusach. Do 1900 r. otwarto kolejne 9 systemów w: Bytomiu i Katowicach (obecnie cały GOP), Bydgoszczy, Elblągu, Grudziądzu, Legnicy, Słubicach, Toruniu, Wałbrzychu i Zgorzelcu. Tramwaje trafiały do coraz mniejszych miast.
Najgorzej wyglądała sytuacja w zaborze rosyjskim. Tramwaje uruchomiono w 1866 r. w Warszawie, a więc najwcześniej spośród wszystkich obecnych polskich miast. Pozostałe ośrodki miejskie w dziedzinie transportu pozostawały 20 lat za niemieckimi miastami. Dopiero w latach 1893-1898 powstały kolejne systemy w Białymstoku, Łodzi i Wilnie. Były to jednak tramwaje konne (za wyjątkiem Łodzi), podczas gdy w Niemczech w tym czasie uruchamiano już tramwaje elektryczne.
Trakcja elektryczna wykazała szereg zalet nad konną, stąd rozpoczęto elektryfikacje wszystkich dużych systemów tramwajowych. Prawdziwy boom elektryfikacji przypadł na lata 1896-1901, kiedy to zelektryfikowano tramwaje w 11 miastach: Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wlkp., Grudziądzu, Jeleniej Górze, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Wrocławiu i Zgorzelcu. W ogonie tego peletonu znalazła się Warszawa, gdzie tramwaje elektryczne ruszyły dopiero w 1908 r.
Do pierwszej wojny światowej powstało jeszcze kilka systemów tramwajowych w mniejszych miastach, z których paradoksalnie żaden nie dotrwał dzisiejszych czasów. W latach 1903-1912 tramwaje ruszyły w 8 miastach: Cieszynie, Gubinie, Inowrocławiu, Kostrzynie, Koszalinie, Olsztynie, Słupsku i Tarnowie. Z tych systemów 3 znajdowały się w Austro-Węgrach, a 5 w Prusach. Były to tramwaje elektryczne.
Największa ekspansja transportu tramwajowego miała więc miejsce w ostatnich trzech dziesięcioleciach XIX wieku, a na początku XX w. tramwaje ruszyły również w kilku mniejszych miastach. Pierwsza wojna światowa zatrzymała rozwój tramwajów, a liczne istniejące linie zostały zdewastowane.
W okresie międzywojennym ekspansja tramwajów zatrzymała się. Miał na to wpływ rozwój motoryzacji. W działaniach wojennych szczególnie przydatne okazały się samochody, których szerszy użytek rozpoczął się pod początku XX wieku. Rozwój techniki w tym polu pozwolił opracować autobusy, które umożliwiły prowadzenie transportu w sposób szybszy i efektywniejszy niż transport konny, a jednocześnie bez konieczności budowy torowiska, tak jak miało to miejsce w wypadku tramwajów. W rezultacie, kolejne powstające systemy transportu zbiorowego opierały się na autobusach. W międzywojniu nie powstał żaden nowy system tramwajowy, zlikwidowano natomiast tramwaje w Cieszynie (z przyczyn politycznych). W miastach z istniejącymi liniami tramwajowymi prowadzono rozbudowę tras.
Drugiej wojny światowej nie przetrwały tramwaje w Tarnowie, zaś jeszcze przed włączeniem w polskie granice lub bezpośrednio po zakończeniu wojny zniknęły systemy tramwajowe w kolejnych 6 miastach: Gubinie, Kostrzynie, Koszalinie, Słubicach, Tarnowie i Zgorzelcu. Likwidacje te zrealizowano z przyczyn ekonomicznych (wycofanie tramwajów na rzecz autobusów, zniszczenia wojenne) i politycznych (podział miast przez nowe granice państwowe).
Rys. 1. Okres funkcjonowania sieci tramwajowych w Polsce.

tramwaje_polska

Tab. 1. Systemy tramwajowe w Polsce.
Sieć
Początek
Likwidacja
Elektryfikacja
Białystok
1895
1915
tylko konne
Bielsko-Biała
1895
1971
nd.
Bydgoszcz
1888
 
1896
Cieszyn
1911
1921
nd.
Częstochowa
1959
 
nd.
Elbląg
1895
 
nd.
Gdańsk
1873
 
1896
Gorzów Wielkopolski
1899
 
nd.
Grudziądz
1896
 
1899
Gubin
1904
1938
nd.
Inowrocław
1912
1962
nd.
Jelenia Góra
1897
1969
1900
Katowice (GOP)
1894
 
1898
Kostrzyn nad Odrą
1903
1945
1925
Koszalin
1911
1938
nd.
Kraków
1882
 
1901
Legnica
1882
1968
nd.
Łódź
1898
 
nd.
Olsztyn
1907
1965
nd.
Poznań
1880
 
1898
Słubice
1898
1945
nd.
Słupsk
1910
1959
nd.
Szczecin
1879
 
1896
Tarnów
1911
1942
nd.
Toruń
1891
 
1901
Wałbrzych
1898
1966
nd.
Warszawa
1866
 
1908
Wrocław
1877
 
1893
Zgorzelec
1897
1945
1898
 (nd. = nie dotyczy)