Tramwaje w Hiszpanii

infotram
30.03.2010 14:46
Obecnie Hiszpania znajduje się na liście państw inwestujących w budowę nowych systemów tramwajowych. Nowych, ponieważ wszystkie oryginalne zostały całkowicie zamknięte. Jedynym wyjątkiem jest tutaj tramwaj Sóller niezmiennie kurujący po miasteczku na wyspie Majorka. „Tramwaj Słońce”otwarty w roku 1913 kursuje po dziś dzień i jest obsługiwany przez historyczne pojazdy. Trzy wagony silnikowe oraz trzy doczepne pochodzą z roku 1913. Przedsiębiorstwo eksploatuje również pięć wagonów silnikowych zakupionych jako używane z Lizbony, które po przystosowaniu do nietypowej szerokości torów wynoszącej 914 mm kursują po dziś dzień. Wszystkie pozostałe systemy tramwajowe w Hiszpanii zostały wybudowane od podstaw w przeciągu minionych 10 lat. Poniższa tabela zawiera zestawienie obecnie kursujących i bliskich ukończenia systemów tramwajowych wraz z ich planowanymi przedłużeniami. W zestawieniu brakuje kilka najnowszych projektów, które zyskały aprobatę do realizacji stosunkowo niedawno i nie posiadają jeszcze ostatecznie sprecyzowanego statusu.
Tramwaj Sóller. Fot. Olaf Tausch, Wikimedia Commons, GFDL
Systemy tramwajowe
Miasto
Populacja miasta
(w tys.)
Rok otwarcia
Aktualna długość sieci (km)
Linie w budowie i projektowane (km)
Tabor w ruchu
Tabor zamówiony
Alicante
332
2003
53
72
9 Tramwaje dwusystemowe Vossloh
11 Flexity Outlook
Barcelona
1615
2004
29,2
0
37 Citadis 302
Bilbao
354
2002
4,5
1,3
8 CAF
Granada
236
b/d
0
15,9
0
Kadyks
130
2011 (plan)
0
38
0
b/d
Madryt
3573
2007
36
0
64 Citadis 302
Malaga
558
2011 (plan)
0
16,5
CAF
Murcja
424
2007
2,2
14,5
Citadis 302 wypożyczony z Madrytu
Saragossa
699
2011 (plan)
0
12,8
0
21 CAF
Sewilla
700
2007
19,4
17
17 CAF
Sóller
13
1913
4,9
0
7 silnikowe +
3 doczepne
Teneryfa
220
2007
15,1
0
20 Citadis 302
Vélez-Málaga
70
2006
4,7
1,3
3 CAF
Vitoria
235
2008
9
0
11 CAF
Walencja
810
1999
26
10
25 CAF/Siemens
16 Flexity Outlook
14 Flexity Outlook
6 Tramwaje dwusystemowe Vossloh
 
Pierwszy współczesny system tramwajowy w Hiszpanii został otwarty w 1999 roku w mieście Walencja. Sieć licząca obecnie 26 km zostanie w przeciągu najbliższych lat rozbudowana o kolejne 10. Z racji swojego pionierskiego charakteru kursują na niej dosyć oryginalne tramwaje powstałe w konsorcjum CAF i Siemens, których przewoźnik posiada 25. W późniejszym czasie przewoźnik zakupił 16 tramwajów Flexity Outlook produkowane przez Bombardiera, natomiast niedawno zostało złożone zamówienie na kolejne 14 pojazdów tego typu. Dodatkowo tramwaje w Walencji zakupią 6 tramwajów dwusystemowych produkowanych przez Vossloh, tożsamych z pojazdami w Alicante.
Tramwaj CAF Siemens w Walencji. Fot. Andrés Ignacio Martínez Soto, Wikimedia Commons, CC-BY-SA 2.5 Flexity Outlook dla Walencji i Alicante. Fot. Bombardier
Alicante i Walencja są ze sobą powiązane wspólnym przewoźnikiem, dzięki czemu system tramwajowy w Alicante był początkowo obsługiwany tramwajami CAF/Siemens z Walencji, do czasu dostarczenia przez Bombardiera nowych tramwajów. System w Alicante jest bardzo ciekawy, ponieważ jest to w zasadzie przebudowana i rozbudowana sieć wąskotorowa, która po modernizacji pełni funkcję nowoczesnego tramwaju miejskiego i dalekobieżnego obsługiwanego tramwajami dwusystemowymi, stąd jego duża długość i ambitne plany rozbudowy obejmujące pozostałą część linii wąskotorowej.
Największe miasta Hiszpanii jak Madryt i Barcelona od lat inwestowały w rozbudowę sieci metra, które uchodzą za jedne z najbardziej rozległych w Świecie, jednak mimo tego samo metro nie jest wystarczające i w obu miastach otwarto uzupełniające je systemy tramwajowe. Tramwaje w Barcelonie zostały otwarte w 2004 roku i składają się z sześciu linii tworzących twa oddzielone od siebie układy torowe. Podobny zestaw występuje w Madrycie, gdzie tramwaje ruszyły w 2007 roku na trzech niezależnych układach torowych. Dwa z nich znajdują się w Madrycie, natomiast trzeci w pobliskim mieście Parla. Zarówno w Madrycie, jak i w Barcelonie wykorzystywane są tramwaje Citadis 302 wyprodukowane w hiszpańskich zakładach Alstom.
Citadis 302 w Madrycie. Fot. Andreas Nagel, wikimedia Commons, CC-BY-SA 2.0 Tramwaje w Sewilli. Fot. CAF
Ciekawa sytuacja występuje w Sewilli, gdzie są dwie linie tramwajowe, z czego jedna jako tradycyjny tramwaj uliczny, natomiast druga funkcjonuje jako tramwaj szybki. Obie linie są obsługiwane tramwajami produkcji CAF. Najpierw została otwarta krótka linia (1,4 km) tradycyjnego tramwaju, natomiast w roku 2009 ruszyły tramwaje na drugiej linii o długości 18 km. Jej budowa została rozpoczęta z myślą o systemie metra, jednak przez lata koncepcja ulegała zmianie i ostatecznie powstała jako trasa szybkiego tramwaju z odcinkiem w tunelu oraz na estakadach. Podobna linia budowana jest w mieście Malaga, natomiast 30 km na wschód od miasta Malaga leży miejscowość Vélez-Málaga, gdzie od 2006 roku w ruchu jest jedna linia tramwajowa.
Tuż po Walencji, jako drugi współczesny system tramwajowy w Hiszpanii, została otwarta pilotażowa linia w Bilbao. Niestety sukces medialny związany z otwarciem nowej linii nie przełożył się na rozbudowę i obecnie prowadzone są prace nad krótkim wydłużeniem. Podobny pilotażowy system został uruchomiony w mieście Murcja, gdzie uruchomiono odcinek długości 2,2 km obsługiwany tramwajami Citadis 302 (najprawdopodobniej wypożyczonymi z Madrytu). Obecnie trwają prace nad rozbudową systemu w tym mieście.
W 2007 roku dokonano również otwarcia tramwajów na wyspie Tneryfa, a dokładniej w mieście Santa Cruz de Tenerife. System składający się z dwóch linii jest obsługiwany tramwajami Citadis 302 i został wybudowany z myślą o obsłudze ruchu turystycznego. W niedalekiej przyszłości planowana jest rozbudowa o trasy międzymiastowe i zastosowanie tramwajów dwusystemowych. Natomiast w roku 2008 zainaugurowano przewozy tramwajowe w mieście Vitoria, gdzie pasażerów wożą tramwaje CAF.
Tramwaj dwusystemowy Vossloh w Alicante. Fot. Wikimedia Commons, Public Domain
Mocno zaawansowane prace trwają w miastach Kadyks i Saragossa, gdzie tramwaje mają ruszyć w roku 2011. W przypadku Saragossy tramwaje dostarczy CAF, jednak producenta taboru dla Kadyksu nie udało się ustalić zwłaszcza, iż system ten ma wykorzystywać tramwaje dwusystemowe. Budowa tramwajów postępuje również w mieście Granada.
Również w Hiszpanii tramwaje notują triumfalny powrót po okresie całkowitej eksterminacji tego środka transportu. W dużych miastach tramwaj pozwala niskim kosztem uzupełnić sieć metra, w średnich na zastąpienie nierealnych planów metra, natomiast dla małych ośrodków podnosi ich rangę przyciągając większą liczbę turystów.