Tramwaje w Hiszpanii
infotram
30.03.2010 14:46
Tramwaje w Hiszpanii
Obecnie Hiszpania znajduje się na liście państw inwestujących w budowę nowych systemów tramwajowych. Nowych, ponieważ wszystkie oryginalne zostały całkowicie zamknięte. Jedynym wyjątkiem jest tutaj tramwaj Sóller niezmiennie kurujący po miasteczku na wyspie Majorka. „Tramwaj Słońce”otwarty w roku 1913 kursuje po dziś dzień i jest obsługiwany przez historyczne pojazdy. Trzy wagony silnikowe oraz trzy doczepne pochodzą z roku 1913. Przedsiębiorstwo eksploatuje również pięć wagonów silnikowych zakupionych jako używane z Lizbony, które po przystosowaniu do nietypowej szerokości torów wynoszącej 914 mm kursują po dziś dzień. Wszystkie pozostałe systemy tramwajowe w Hiszpanii zostały wybudowane od podstaw w przeciągu minionych 10 lat. Poniższa tabela zawiera zestawienie obecnie kursujących i bliskich ukończenia systemów tramwajowych wraz z ich planowanymi przedłużeniami. W zestawieniu brakuje kilka najnowszych projektów, które zyskały aprobatę do realizacji stosunkowo niedawno i nie posiadają jeszcze ostatecznie sprecyzowanego statusu.
Systemy tramwajowe
Miasto
|
Populacja miasta
(w tys.)
|
Rok otwarcia
|
Aktualna długość sieci (km)
|
Linie w budowie i projektowane (km)
|
Tabor w ruchu
|
Tabor zamówiony
|
Alicante
|
332
|
2003
|
53
|
72
|
9 Tramwaje dwusystemowe Vossloh
11 Flexity Outlook
|
–
|
Barcelona
|
1615
|
2004
|
29,2
|
0
|
37 Citadis 302
|
–
|
Bilbao
|
354
|
2002
|
4,5
|
1,3
|
8 CAF
|
–
|
Granada
|
236
|
b/d
|
0
|
15,9
|
0
|
–
|
Kadyks
|
130
|
2011 (plan)
|
0
|
38
|
0
|
b/d
|
Madryt
|
3573
|
2007
|
36
|
0
|
64 Citadis 302
|
–
|
Malaga
|
558
|
2011 (plan)
|
0
|
16,5
|
–
|
CAF
|
Murcja
|
424
|
2007
|
2,2
|
14,5
|
Citadis 302 wypożyczony z Madrytu
|
–
|
Saragossa
|
699
|
2011 (plan)
|
0
|
12,8
|
0
|
21 CAF
|
Sewilla
|
700
|
2007
|
19,4
|
17
|
17 CAF
|
–
|
Sóller
|
13
|
1913
|
4,9
|
0
|
7 silnikowe +
3 doczepne
|
–
|
Teneryfa
|
220
|
2007
|
15,1
|
0
|
20 Citadis 302
|
–
|
Vélez-Málaga
|
70
|
2006
|
4,7
|
1,3
|
3 CAF
|
–
|
Vitoria
|
235
|
2008
|
9
|
0
|
11 CAF
|
–
|
Walencja
|
810
|
1999
|
26
|
10
|
25 CAF/Siemens
16 Flexity Outlook
|
14 Flexity Outlook
6 Tramwaje dwusystemowe Vossloh
|
Pierwszy współczesny system tramwajowy w Hiszpanii został otwarty w 1999 roku w mieście Walencja. Sieć licząca obecnie 26 km zostanie w przeciągu najbliższych lat rozbudowana o kolejne 10. Z racji swojego pionierskiego charakteru kursują na niej dosyć oryginalne tramwaje powstałe w konsorcjum CAF i Siemens, których przewoźnik posiada 25. W późniejszym czasie przewoźnik zakupił 16 tramwajów Flexity Outlook produkowane przez Bombardiera, natomiast niedawno zostało złożone zamówienie na kolejne 14 pojazdów tego typu. Dodatkowo tramwaje w Walencji zakupią 6 tramwajów dwusystemowych produkowanych przez Vossloh, tożsamych z pojazdami w Alicante.
Alicante i Walencja są ze sobą powiązane wspólnym przewoźnikiem, dzięki czemu system tramwajowy w Alicante był początkowo obsługiwany tramwajami CAF/Siemens z Walencji, do czasu dostarczenia przez Bombardiera nowych tramwajów. System w Alicante jest bardzo ciekawy, ponieważ jest to w zasadzie przebudowana i rozbudowana sieć wąskotorowa, która po modernizacji pełni funkcję nowoczesnego tramwaju miejskiego i dalekobieżnego obsługiwanego tramwajami dwusystemowymi, stąd jego duża długość i ambitne plany rozbudowy obejmujące pozostałą część linii wąskotorowej.
Największe miasta Hiszpanii jak Madryt i Barcelona od lat inwestowały w rozbudowę sieci metra, które uchodzą za jedne z najbardziej rozległych w Świecie, jednak mimo tego samo metro nie jest wystarczające i w obu miastach otwarto uzupełniające je systemy tramwajowe. Tramwaje w Barcelonie zostały otwarte w 2004 roku i składają się z sześciu linii tworzących twa oddzielone od siebie układy torowe. Podobny zestaw występuje w Madrycie, gdzie tramwaje ruszyły w 2007 roku na trzech niezależnych układach torowych. Dwa z nich znajdują się w Madrycie, natomiast trzeci w pobliskim mieście Parla. Zarówno w Madrycie, jak i w Barcelonie wykorzystywane są tramwaje Citadis 302 wyprodukowane w hiszpańskich zakładach Alstom.
Ciekawa sytuacja występuje w Sewilli, gdzie są dwie linie tramwajowe, z czego jedna jako tradycyjny tramwaj uliczny, natomiast druga funkcjonuje jako tramwaj szybki. Obie linie są obsługiwane tramwajami produkcji CAF. Najpierw została otwarta krótka linia (1,4 km) tradycyjnego tramwaju, natomiast w roku 2009 ruszyły tramwaje na drugiej linii o długości 18 km. Jej budowa została rozpoczęta z myślą o systemie metra, jednak przez lata koncepcja ulegała zmianie i ostatecznie powstała jako trasa szybkiego tramwaju z odcinkiem w tunelu oraz na estakadach. Podobna linia budowana jest w mieście Malaga, natomiast 30 km na wschód od miasta Malaga leży miejscowość Vélez-Málaga, gdzie od 2006 roku w ruchu jest jedna linia tramwajowa.
Tuż po Walencji, jako drugi współczesny system tramwajowy w Hiszpanii, została otwarta pilotażowa linia w Bilbao. Niestety sukces medialny związany z otwarciem nowej linii nie przełożył się na rozbudowę i obecnie prowadzone są prace nad krótkim wydłużeniem. Podobny pilotażowy system został uruchomiony w mieście Murcja, gdzie uruchomiono odcinek długości 2,2 km obsługiwany tramwajami Citadis 302 (najprawdopodobniej wypożyczonymi z Madrytu). Obecnie trwają prace nad rozbudową systemu w tym mieście.
W 2007 roku dokonano również otwarcia tramwajów na wyspie Tneryfa, a dokładniej w mieście Santa Cruz de Tenerife. System składający się z dwóch linii jest obsługiwany tramwajami Citadis 302 i został wybudowany z myślą o obsłudze ruchu turystycznego. W niedalekiej przyszłości planowana jest rozbudowa o trasy międzymiastowe i zastosowanie tramwajów dwusystemowych. Natomiast w roku 2008 zainaugurowano przewozy tramwajowe w mieście Vitoria, gdzie pasażerów wożą tramwaje CAF.
Mocno zaawansowane prace trwają w miastach Kadyks i Saragossa, gdzie tramwaje mają ruszyć w roku 2011. W przypadku Saragossy tramwaje dostarczy CAF, jednak producenta taboru dla Kadyksu nie udało się ustalić zwłaszcza, iż system ten ma wykorzystywać tramwaje dwusystemowe. Budowa tramwajów postępuje również w mieście Granada.
Również w Hiszpanii tramwaje notują triumfalny powrót po okresie całkowitej eksterminacji tego środka transportu. W dużych miastach tramwaj pozwala niskim kosztem uzupełnić sieć metra, w średnich na zastąpienie nierealnych planów metra, natomiast dla małych ośrodków podnosi ich rangę przyciągając większą liczbę turystów.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022