Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje w Gold Coast

infotram
30.08.2010 16:09
Pojmowanie tramwaju znacznie zmieniło się na przestrzeni ostatnich 20 lat. Obecnie ten środek transportu jest uznawany za bardzo wydajny i stanowiący świetną alternatywę dla często nieosiągalnego metra. Nie inaczej jest w australijskim mieście Gold Coast, gdzie niedawno rozpoczęto budowę pierwszej linii tramwajowej.
Wizualizacja końcowego węzła przesiadkowego w Broadbeach. Fot. Gold Coast Rapid Transit
Miasto Gold Coast liczy ponad 500 tysięcy obywateli i stanowi zarazem szósty co do wielkości ośrodek miejski w Australii. Z racji swoich rozmiarów posiada rozległy system transportu publicznego, który bazuje w głównej mierze na autobusach. Pasażerowie mogą również korzystać z linii kolejowej o rozstawie szyn 1067 mm. Większość pociągów kursuje do lotniska w Brisbane, znacznie usprawniając dojazd licznym turystom. W Glod Coast funkcjonują również dwa systemy kolejki jednoszynowej, aczkolwiek są to systemy obsługujące obiekty komercyjne. Pierwszy z nich o długości 2 km łączy oceanarium z Sea World Nara Resort. Linia otwarta w 1986 roku była pierwszą tego typu w Australii, a po zakończeniu Expo 1988 w Brisbane zyskała drugi skład. Drugi system kolejki jednoszynowej ma długość 1,3 km, trzy przystanki i łączy kasyno z centrum handlowym Oasis. Istnieją plany przedłużenia linii do centrum konferencyjnego i targowego. Jednak pomimo tego największy udział w transporcie ma motoryzacja indywidualna. Odpowiednio szerokie drogi radzą sobie z dużym natężeniem ruchu, jednak wraz z dalszymi prognozami zwiększenia się populacji miasta zdecydowano się na rozwój transportu indywidualnego, a najlepszym rozwiązaniem okazał się właśnie tramwaj.
Mapa przyszłej linii tramwajowej. Fot. Gold Coast Rapid Transit
W 1998 roku podjęto decyzję o opracowaniu studium wykonalności budowy linii tramwajowej w Gold Coast. Po wybraniu wykonawcy prace nad opracowaniem ruszyły w 2001 roku i zostały zakończone trzy lata później. Koszt opracowania wyniósł 650 tysięcy dolarów australijskich. W późniejszym okresie rozpoczęto działania mające na celu opracowanie sposobu sfinansowania inwestycji, natomiast odpowiednie porozumienie udało się zawrzeć w 2009 roku. W jego ramach rząd prowincji Queensland przeznaczy na projekt 464 miliony dolarów, kolejne 365 milionów wyłoży rząd Australii, natomiast pozostałe 120 milionów to wkład miasta Gold Coast. Pierwsza linia ma mieć długość 13 km, 15 przystanków i połączyć Griffith University z Broadbeach prowadząc przez główne generatory ruchu. Na stacji końcowej Broadbeach powstanie duży przystanek ułatwiający przesiadki z tramwaju do autobusów. Trasa ma w większości prowadzić środkiem głównej drogi. Linia ma mieć standardowy rozstaw szyn oraz zasilanie z sieci napowietrznej 750 V DC. Rozwiązanie to utrudni ewentualną integrację z koleją, jednak z drugiej trony zmniejszy koszty zakupu taboru, który będzie odpowiadał typowym europejskim standardom. Tabor dla nowego systemu ma być niskopodłogowy z niskim poziomem emisji hałasu, zdolny do przewozu 160-300 pasażerów oraz wyposażony w klimatyzację. W wizualizacjach użyto tramwajów Citadis 302, jednak ostateczny dostawca nie został jeszcze wybrany i będzie zależny od firmy, która otrzyma koncesję. Docelowo tramwaje mają kursować całą dobę, z częstotliwością 7-8 minut w szczycie.
Wizualizacja tramwajów w okolicach Southport. Fot. Gold Coast Rapid Transit
Oficjalnie budowę zainaugurowano w sierpniu 2010 roku, wraz z rozpoczęciem budowy stacji początkowej University Hospital. Kontrakt na jej wykonanie przydzielono firmie Leighton Holdings. Jednak główny kontrakt w systemie partnerstwa publiczno prywatnego dotyczącego zaprojektowania, budowy, prowadzenia czynności operatorskich i serwisowych ma dopiero zostać przyznany w marcu 2011 roku. Aktualnie wybrano trzy konsorcja starające się o otrzymanie kontraktu: Gold Coast Connect (MTR Corp, John Holland, Itochu Corp i Royal Bank of Scotland Group), Move Gold Coast (Veolia Transport, Alstom, Leighton Contractors i Macquarie Capital Group) oraz GoldlinQ (Keolis, Downer EDI, Bombardier Transportation, McConnell Dowell Constructors i Plenary Group). Oficjalna inauguracja nowego systemu ma nastąpić w 2014 roku. Docelowo tramwaje w Gold Coast mają doprowadzić do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 114 tysięcy ton przez pierwsze 10 lat eksploatacji. Przewidywany jest wzrost udziału transportu zbiorowego z obecnych 4 do 10 procent w roku 2026. Przewiduje się zmniejszenie wykorzystania prywatnych samochodów o 10 %, jak również stworzenie 6300 nowych miejsc pracy zarówno bezpośrednich jak i pośrednich.
Wizualizacja tramwajów w okolicach Surfers Paradise. Fot. Gold Coast Rapid Transit
Gold Coast ma szansę dołączyć do nowoczesnych ośrodków miejskich posiadających transport tramwajowy. Budowa nowego systemu jest zawsze wyzwaniem, jednak jej realizacja w społeczeństwie uzależnionym od własnych samochodów może budzić konflikty. Zwłaszcza, że część ulic zostanie zwężona, a niektóre z nich zostaną zredukowane do jednego pasa w jedną stronę. Jest to wysoki koszt, jednak dzięki temu tramwaj będzie posiadał wydzielone torowisko, co przełoży się na wysoką prędkość handlową. Warto również pamiętać, iż nowa linia tramwajowa ma w dużej mierze służyć turystom licznie odwiedzającym miasto i jego atrakcyjne plaże. Nowa linia tramwajowa zwiększy atrakcyjność miasta nie tylko dla mieszkańców ale również turystów prowadząc do dalszego dynamicznego rozwoju.