Tramwaje w Dyneburgu

infotram
18.08.2014 09:26

Dyneburg (Daugavpils) to drugie pod względem ludności miasto Łotwy (100 tys.). Leży nad rzeką Dźwiną, na południowym wschodzie kraju, nieopodal granicy z Litwą i Białorusią. W mieście funkcjonują trzy linie tramwajowe poruszające się po trasach o łącznej długości 25 km.
Plany uruchomienia trakcji tramwajowej w Dyneburgu sięgają roku 1895 –wtedy pojawiły się pierwsze projekty. Ostatecznie budowa linii zakończyła się dopiero w 1946 roku – dość późno, w porównaniu do pozostałych sieci znajdujących się na obecnym terenie Łotwy (Ryga –1882 r., Lipawa –1898 r.). Tory od początku miały standardowy w ZSRR rozstaw –1524 mm. Pierwsza linia miała długość 5,7 km i łączyła dworzec kolejowy i ścisłe centrum miasta z osiedlem znajdującym się przy Liepājas iela, gdzie wybudowano zajezdnię, obecnie funkcjonującą wyłącznie jako zakład odnowy taboru. 3 lata po otwarciu linii wybudowano odnogę z centrum na zachód miasta do twierdzy wojskowej. W 1962 roku przedłużono pierwszą linię od zajezdni przy Liepājas iela do fabryki włókien chemicznych, gdzie powstała później zajezdnia funkcjonująca obecnie, a w 1970 roku ze względu na duże wykorzystanie zdecydowano się dobudować drugi tor. W roku 1987 rozpoczęto rozbudowę sieci w kierunku wschodnim –dobudowano linię przez las do niewielkiego osiedla położonego nad jeziorem Stropu. W takim kształcie dyneburska sieć tramwajowa funkcjonuje po dziś dzień.
Obecnie każda z funkcjonujących linii spełnia inne role i ma odrębny charakter. Kręgosłupem komunikacyjnym jest linia 1 –rozpoczyna trasę przy pętli Butļerova iela przy zajezdni. Przejeżdża przez gęsto zamieszkane osiedla wzdłuż Jatnieku iela, następnie przy ul. 18 Listopada dołącza do linii 3 jadącej jednym torem do spokojnej pętli przy jeziorze Stropu. Po przekroczeniu wiaduktem linii kolejowej wkracza w ścisłe centrum, a następnie przejeżdżając obok uniwersytetu i głównego miejskiego deptaku kończy trasę przy głównym dworcu kolejowym. Linia kursuje w godzinach 4-1, przez większość dnia z częstotliwością 9-11 minut. Na niej najczęściej ujrzymy składy dwuwagonowe. Linie 2 i 3 mają mniejsze znaczenie –obsługują słabiej zamieszkane rejony miasta z częstotliwością 25-28 minut, kursują do około godz. 22. Klimatyczny odcinek linii 2 do pętli Forštadte jest godny polecenia miłośnikom drewnianej, parterowej zabudowy i szutrowych dróg, wzdłuż których przebiega tor.

1_760

Park taborowy składa się z 44 wagonów. Większość nadal stanowią radzieckie wagony RWZ-6 (20 sztuk) i KTM-5 (12 sztuk). Jest też jeden wagon KTM-8K. W 2002 roku sprowadzono z Niemiec 12 używanych wagonów Tatra T3, jednak, nie wiedzieć czemu, priorytetowo na linie wypuszcza się wagony radzieckiej produkcji. Wszystkie wagony posiadają tzw. odbieraki pałąkowe. W 2013 roku ogłoszono przetarg na dostawę 14 nowych fabrycznie wagonów, który wygrał białoruski Biełkommunmasz (swoją ofertę zgłosiła także Pesa Bydgoszcz). Pod koniec zeszłego roku przyszedł pierwszy wagon.

2_760

Po mieście porusza się duża liczba autobusów wielkopojemnych, które obsługują wiele linii i oferują wyższy niż tramwaje komfort podróży. Jednak to tramwaje spełniają kluczową rolę w transporcie miejskim. Czas przejazdu jest relatywnie krótki, częstotliwość dobra, a wagony schludne i zadbane. Sukcesywnie remontowane są też torowiska na najważniejszych odcinkach. W każdym tramwaju spotkamy konduktora, który sprzeda bilet jednorazowy za 0,43 Euro (co ciekawe, w weekendy jest taniej –0,21 Euro). W taryfie znajdują się również bilety ulgowe i miesięczne. Dyneburskie tramwaje przewożą rocznie ok. 9 mln pasażerów.