Tramwaje Szczecińskie kupują wagon do samodzielnego montażu

infotram
26.12.2013 22:15

Tramwaje Szczecińskie kupują tramwaj do samodzielnego montażu. Przewoźnik właśnie ogłosił przetarg na dostawę nowych elementów, podzespołów, wyposażenia oraz części mechanicznych i elektrycznych, niezbędnych do zmontowania jednego przegubowego, wieloczłonowego, częściowo niskopodłogowego wagonu wraz z niezbędnym specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz sprawowanie nadzoru nad jego montażem. W zasadzie w Polsce wagony takie, jakie chcą pozyskać Tramwaje Szczecińskie buduje dwóch producentów –Modertrans i Protram, choć ostatnio poszerzenie swojego portfolio o taki, niskobudżetowy wagon, zapowiedziała również bydgoska PESA. Szczecin, po ostatnich zakupach wagonów niskopodłogowych, postanowił najwyraźniej poeksperymentować z wagonami niskowejściowymi. Specyfikacja przetargowa zakłada w zasadzie niskopodłogowość jednego z członów, przewoźnik chce bowiem zbudować wagon z obniżoną podłogą na od 25 do 50% długości pojazdu. Takie wagony jeżdżą obecnie m.in. w Poznaniu, dostarczył je Modertrans, Wrocławiu, wyprodukowane przez Protram czy w Warszawie, i GOP-ie, zbudowane przez Konstal-Alstom. Kilku przewoźników, MPK Kraków, ZKM Gdańsk czy ostatnio Tramwaje Elbląskie, zdecydowało się na dobudowanie członu niskopodłogowego do zakupionych z Zachodu pojazdów. Trudno jednak przypuszczać, aby w szczecińskim przetargu wystartował ktoś spoza dwójki Modertrans i Protram. Wagon ma być wyposażony w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, wi-fi, biletomat czy akumulatory umożliwiające zjazd awaryjny. Tramwaj ma mieć od 28 do 32 m długości i szerokość od 2,3 do 2,4 m. Jego pojemność to 190 osób, z czego minimum 60 miejsc siedzących oraz dwa dla wózków inwalidzkich.

Moderus Beta w Poznaniu

Jak wspomnieliśmy przewoźnik chce samodzielnie zbudować wagon. I tak do zadań wykonawcy będzie należało:

1) opracowanie pełnej dokumentacji technicznej (konstrukcyjnej, instalacyjnej itp),

2) dostarczenie pełnej, kompletnej dokumentacji montażowej,

3) dostarczenie pełnego wykazu niezbędnego asortymentu podzespołów, części, materiałów, wyposażenia, itp. do montażu tramwaju,

4) dostawa połączonych razem członów nadwozia polakierowanego w barwach zamawiającego, z wklejonymi szybami oraz zamontowaną sklejką podłogową i osadzonych na nowych, kompletnych wózkach tramwajowych oraz pełnego i kompletnego asortymentu podzespołów, części, materiałów, wyposażenia, itp. do montażu tramwaju,

5) pomoc i pełnienie nadzoru technicznego nad pracami montażowymi wykonywanymi przez pracowników zamawiającego,

6) uruchomienie, sprawdzenie poprawności działania wszystkich dostarczonych i zamontowanych systemów/ podzespołów i wyposażenia,

7) wykonanie wszystkich niezbędnych badań, czynności, procedur związanych z uzyskaniem dopuszczenia tramwaju do ruchu drogowego,

8) uzyskanie homologacji na wyprodukowany (zmontowany) tramwaj,

9) dostarczenie dokumentacji technicznej,

10) pomoc pracownikami wykonawcy w razie zagrożenia terminu wykonania prac montażowych tramwaju,

11) w przypadku występowania podwykonawców/ dostawców podzespołów wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia pomocy i nadzoru technicznego z ich strony.

Do zadań zamawiającego będzie natomiast należało:

1) przechowanie dostarczonego przez wykonawcę asortymentu podzespołów, części, materiałów,

wyposażenia do montażu tramwaju,

2) montaż tramwaju z dostarczonych podzespołów, części i materiałów pod nadzorem wykonawcy,

3) wykonanie pod nadzorem wykonawcy montażu w terminie do 100 dni kalendarzowych od daty

dostarczenia podzespołów, części i materiałów.

Tramwaj ma pojeździć co najmniej 25 lat w warunkach szczecińskich, a więc uwzględniającychczynniki pogodowe czy infrastrukturalne.

Oferty można składać do 30 stycznia 2014 roku. Wybrana zostanie ta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów kryteria określone w specyfikacjach, w zaproszeniu do składania ofert lub do negocjacji. Dziś podstawą taboru Tramwajów Szczecińskich, liczącego ponad 200 wagonów, są tramwaje Konstal 105N, 105 Na, także po modernizacji do standardu Moderus Alfa, 105N2k/2000, Tatra KT4Dt i T6A2, a także najnowsze nabytki –Swingi.