Tramwaje Śląskie wyjaśniają – nowe wagony z klimatyzacją

infotram
31.07.2017 14:19

45 nowych tramwajówzamawianych przez Tramwaje Śląskie po raz pierwszy w historii będzie miałoklimatyzację – poinformowała PAP spółka. Wymóg klimatyzacji w pojazdach corazczęściej wprowadza w swoich przetargach organizator komunikacji miejskiej wregionie.

Ogłoszenia przetargowe wraz ze specyfikacją wymogów pojawiłysię na stronach spółki w sobotę. W poniedziałek jej rzecznik Andrzej Zowadaprzekazał PAP, że nowe wozy po raz pierwszy w historii będą miały nie tylkowyszczególnione w przetargu klimatyzatory w kabinach motorniczych, lecz takżeurządzenia klimatyzujące część pasażerską.

„Choć w opisie przedmiotu zamówienia one są opisane w takisposób, że może się wydawać, że ta część pasażerska nie jest klimatyzowana –nie jest tak. Po raz pierwszy tramwaje zamawiamy z urządzeniami klimatyzacji” -podkreślił Zowada.

Jak wyjaśnił, spółka opisała ten wymóg określając zakresytemperatur, jakie wewnątrz pojazdu musi zapewniać jego „system wentylacji,ogrzewania i schładzania”. Dla temperatury zewnętrznej (mierzonej w cieniu) wzakresie 22-25 stopni Celsjusza ma to być temperatura wnętrza 22 stopnie, a dlatemperatury zewnętrznej powyżej 25 stopni – we wnętrzu powinno być co najmniejo trzy stopnie chłodniej.

„To zależy od wykonawcy, jakie urządzenie zaproponuje. Wspecyfikacji opisany jest efekt, jaki ma zostać osiągnięty” – zaznaczył Zowada.

Wyjaśnił, że taki zapis zastosowano ze względu na częstąwymianę na przystankach nie tylko pasażerów, ale też powietrza (średnio cokilkaset metrów, przeciętnie co dwie minuty). To dlatego zgodnie zespecyfikacją przy wysokich temperaturach zewnętrznych w tramwaju ma być „conajmniej” o trzy stopnie chłodniej, podczas gdy w stale zamkniętej kabiniemotorniczego – przy temperaturze zewnętrznej 35 stopni – może być najwyżej 25stopni Celsjusza.

Wymóg klimatyzacji w pojazdach coraz częściej umieszcza wprzetargach na obsługę poszczególnych linii organizator komunikacji miejskiej wkluczowej części konurbacji katowickiej – Komunikacyjny Związek KomunalnegoGórnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Jak przekazała PAP w poniedziałek rzeczniczka Związku AnnaKoteras, wraz z obecnie zamawianymi przez Przedsiębiorstwa KomunikacjiMiejskiej w Katowicach i Sosnowcu nowymi pojazdami, przewoźnicy w regionie będądysponowali już ok. 300 klimatyzowanymi autobusami. Takich wozów jeździ obecniena liniach ok. 200.

„W nowoogłaszanych przetargach na obsługę poszczególnychlinii już ten wymóg klimatyzacji na ogół pojawia się” – zaznaczyła Koteras.”Wiąże się to z systematycznym podnoszeniem jakości świadczonych usług.Najpierw wymagaliśmy niskiej podłogi, potem odpowiednich wyświetlaczy, terazklimatyzacji. Na liniach pojawiają się coraz lepsze pojazdy” – zaznaczyłarzeczniczka KZK GOP.

Obecnie codziennie zrzeszający 29 miast i gmin woj.śląskiego KZK GOP wypuszcza na drogi regionu w dni robocze ok. 720 autobusów(różnych przewoźników) i ponad 200 tramwajów (spółki Tramwaje Śląskie).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządówspółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących sięod Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).