Tramwaje Śląskie rozpoczęły budowę nowej linii w Sosnowcu

infotram
22.09.2020 09:15

Budowę pierwszej od38 lat nowej linii tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoliioficjalnie zainaugurowała we wtorek, w Dzień bez Samochodu, spółka TramwajeŚląskie. Licząca blisko 4 km trasa będzie przedłużeniem obecnej linii nr 15 naosiedlu Zagórze w Sosnowcu.

Umowę na inwestycję podpisano pod koniec kwietnia br.Konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty ma ją wykonać w ciągu 33miesięcy. Wartość umowy to prawie 109 mln zł brutto. Przedsięwzięcie jest ujętew wartym ponad 1 mld zł unijnym projekcie modernizacji infrastrukturytramwajowej w centralnej części woj. śląskiego.

Jak przypomniał we wtorek prezydent Sosnowca ArkadiuszChęciński, obecna trasa do sosnowieckiego Zagórza była ostatnią nową liniątramwajowej w aglomeracji, oddaną do użytku 28 października 1982 r. Zakończonajest pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużejczęści rozległego osiedla. Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji,jednak nie zostały zrealizowane.

„To ważny moment dla naszego miasta i myślę, że każdy, ktorozumie transport zrównoważony, ekologiczny wie, że tylko szyna, tylko tramwaji pociąg robi ten efekt, który byśmy chcieli: czystego woj. śląskiego, czystejGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” – akcentował Chęciński.

„Budowa linii tramwajowych jest potrzebna, szczególnie przeztakie osiedla, jak to. Nasze miasta, jak Sosnowiec, starzeją się: ludzie musząmieć łatwiejszy dostęp do transportu publicznego. Musi być on blisko ludzi, aprzez to nie może on dymić. Wokół szyny transport autobusowy – to wszystko musisię spinać, aby dojazd do każdego miejsca był jak najszybszy i ekologiczny” –mówił prezydent Sosnowca.

Nowa blisko czterokilometrowa linia ma biec oddotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie zprzelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks.Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcićw prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętlaplanowana jest na rondzie Jana Pawła II.

Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastrukturyprzystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul.Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzeniacentrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad toramitramwajowymi.

W pierwszym przetargu, który trwał w pierwszej połowie 2019r., spłynęła tylko jedna oferta – znacznie powyżej budżetu 97,3 mln zł brutto.W drugim postępowaniu było pięć ofert. Najtańszą, za 106,9 mln zł brutto,złożyło konsorcjum firm: Estavel, Justmar i MZUM.PL; kolejną – za prawie 109mln zł brutto – konsorcjum Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Tramwajewybrały droższą ofertę, wyżej punktując doświadczenie osób wyznaczonych doinwestycji.

Wykonawca rozpoczął zadanie od optymalizacji projektubudowlanego i uzyskania decyzji administracyjnych. Spodziewa się pierwszych znich w najbliższych tygodniach; wówczas część prac już ruszy. Docelowo będą oneprowadzone na trzech frontach, pokrywających się z trzema fragmentami liniiotaczającymi osiedle.

Prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik przypomniał wponiedziałek, że spółka jest na etapie projektowanie kolejnego odcinka nowejlinii, od ronda Jana Pawła II do ronda Żołnierzy Wyklętych, pod kątem kolejnejunijnej perspektywy finansowej. Odcinek ten zamknąłby pętlę tramwajową wokółznacznej części miasta.

W dalszej perspektywie spółka rozważa poprowadzenie nowegopołączenia wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich do Dąbrowy Górniczej; trwają teżrozmowy z władzami Katowic nt. szybkiego połączenia tego miasta z Sosnowcemprzez dzielnice Milowice i Dąbrówka.

Niezależnie Tramwaje prowadzą kolejne modernizacjeistniejących odcinków sieci w mieście, m.in. linii nr 26 od Dańdówki do mostuul. przy Orląt Lwowskich.

Nowy odcinek sieci w Sosnowcu jest jedną z większych częściprojektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego przez TramwajeŚląskie pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020. Projekt oszacowanopierwotnie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (1,088 mld złbrutto; przy ok. 562 mln zł dotacji).(PAP)