Tramwaje Śląskie podpisały umowę z Modertransem

infotram
04.12.2014 10:14
Tramwaje Śląskie podpisały umowę z Modertransem na dostawę 12 wagonów tramwajowych z udziałem niskiej podłogi nie mniejszym niż 20 % (zadanie nr 68) w ramach realizacji Projektu pn.: „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą –etap II”, przewidzianego do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”. Na razie nie wiadomo, jakie wagony dostarczy poznański producent. Z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że będzie to zmodyfikowany Moderus Beta. Nasze pytanie skierowane w tej sprawie do Modertransu pozostało jednak bez odpowiedzi. Oby konstrukcyjnie tramwaj wypadł lepiej niż firma marketingowo…
Z SIWZ-u wiemy, że powinny to być fabrycznie nowe tramwaje dwukierunkowe, wieloczłonowe, z członem niskopodłogowym zapewniającym udział niskiej podłogi nie mniej niż 20 % w stosunku do powierzchni podłogi całego przedziału pasażerskiego, o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości. Zamówienie obejmuje także dostawę pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Tramwaje muszą być przystosowane do jazdy po torach o szerokości 1435 mm i zasilania napięciem stałym o znamionowej wartości 600V (potencjał dodatni –przewód jezdny, potencjał ujemny – na szynach) oraz posiadać mikroprocesorowe sterowanie i napęd oparty o technikę prądu przemiennego. Wagony powinny być także łatwe w obsłudze, wygodne dla użytkowników, estetyczne, przeznaczone do ruchu miejskiego i podmiejskiego, o niskim jednostkowym zużyciu energii elektrycznej i małych kosztach utrzymania bieżącego. W budowie pudła preferowana jest konstrukcja modułowa oraz zastosowanie rozwiązań zapewniających odporność na korozję i uszkodzenia mechaniczne podczas eksploatacji tramwaju, stosowanych współcześnie przy budowie konstrukcji pojazdów szynowych. Przewidywany okres eksploatacji wagonów przy założeniu przebiegu 60.000 km rocznie powinien wynosić 30 lat. Tramwaje powinny zachować prawidłowe parametry techniczno-eksploatacyjne w zakresie temperatur otoczenia od –30OC do + 40OC (temperatura w cieniu), przy wilgotności względnej 98 % w warunkach zapylenia ulicznego i być odporne w okresie zimowym na działanie soli i innych środków chemicznych oraz na nawiewy śniegu. Wagony powinny zapewniać bezawaryjny przejazd przy ograniczonej prędkości do 5 km/h przez torowisko zalane wodą o wysokości lustra wody do 60 mm nad główką szyny na długości 50 mb.
Szczeciński Moderus Beta
Całkowita końcowa wartość zamówienia to 58 302 000 PLN z VAT, przy początkowej, szacunkowej wartości zamówienia 63 025 200 PLN z VAT. W przetargu startowała także FPS Cegielski, której oferta jednak dwukrotnie została przez Tramwaje Śląskie odrzucona.
Modertrans dotychczas nie dostarczył żadnegopojazdu dwukierunkowego. Moderusy Beta z częściowo niską podłogą kursują w Poznaniu i Szczecinie.