TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Tramwaje Śląskie: Już tylko nowe tramwaje, nie będzie więcej modernizacji
Tramwaje Śląskie: Już tylko nowe tramwaje, nie będzie więcej modernizacji
infotram
16.10.2014 09:52
Tramwaje Śląskie: Już tylko nowe tramwaje, nie będzie więcej modernizacji
Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie przygotowuje się do nowych środków unijnych. W ramach szacowanego na ok. 700 mln zł projektu planuje m.in. budowę nowych odcinków linii w Sosnowcu i zakup 30-40 nowych tramwajów.
Jak poinformował PAP w środę członek zarządu Tramwajów Śląskich oraz dyrektor inwestycji i infrastruktury tej spółki Tadeusz Knapik, niezależnie od zmierzającego ku końcowi obecnego projektu modernizacji infrastruktury w regionie (za 850 mln zł brutto) Tramwaje Śląskie przygotowały i przekazały samorządowi woj. śląskiego kolejny – pod kątem nowych unijnych środków na lata 2014-2020. Według wcześniejszych informacji jego wartość wstępnie oszacowano na ok. 700 mln zł. Jednym z największych nowych przedsięwzięć ma być przedłużenie trasy linii nr 15 w Sosnowcu, która obecnie dociera do pętli w dzielnicy Zagórze. Tramwaje Śląskie już pewien czas temu przygotowały przedłużenie 'piętnastki’ do tzw. Placu Papieskiego, a od niedawna projektują też dalszy przebieg trasy do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka. Jej budowa także miałaby nastąpić do 2020 r.
Innym nowym odcinkiem sieci ma być połączenie torowisk na ul. Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach – nowy odcinek przewidziano wzdłuż ul. Grundmanna.
Na razie nie wiadomo, czy możliwa będzie planowana od wielu lat budowa linii tramwajowej do bytomskiej dzielnicy Miechowice. W tej sprawie trwają uzgodnienia, nie do końca załatwiona jest m.in. sprawa własności gruntów pod tę inwestycję. Projekt, który został wykonany w latach 90. ub. wieku, musiałby też zostać zaktualizowany, co w praktyce oznacza stworzenie go od nowa. Prócz nowych fragmentów sieci remontowane mają być kolejne odcinki istniejących torowisk. Zaplanowano m.in. remont i częściową rozbudowę do dwóch torów jednotorowej dziś w większości linii nr 11 w Świętochłowicach oraz remonty kolejnych odcinków linii nr 6/19 w Chorzowie i Bytomiu.
Innym nowym odcinkiem sieci ma być połączenie torowisk na ul. Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach – nowy odcinek przewidziano wzdłuż ul. Grundmanna.
Na razie nie wiadomo, czy możliwa będzie planowana od wielu lat budowa linii tramwajowej do bytomskiej dzielnicy Miechowice. W tej sprawie trwają uzgodnienia, nie do końca załatwiona jest m.in. sprawa własności gruntów pod tę inwestycję. Projekt, który został wykonany w latach 90. ub. wieku, musiałby też zostać zaktualizowany, co w praktyce oznacza stworzenie go od nowa. Prócz nowych fragmentów sieci remontowane mają być kolejne odcinki istniejących torowisk. Zaplanowano m.in. remont i częściową rozbudowę do dwóch torów jednotorowej dziś w większości linii nr 11 w Świętochłowicach oraz remonty kolejnych odcinków linii nr 6/19 w Chorzowie i Bytomiu.
Spółka planuje też zakup z nowych środków unijnych 30-40 niskopodłogowych tramwajów. Nie zakłada już modernizacji starych wozów. Jako zadanie rezerwowe przygotowała zakup kolejnych pojazdów z częściowym udziałem niskiej podłogi. Są one tańsze niż całkowicie niskopodłogowe i odporniejsze na zniszczone torowiska. Obecnie Tramwaje Śląskie kończą drugi etap projektu pod nazwą 'Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą’. Współfinansuje go Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Pierwotny zakres przedsięwzięcia (pierwszy jego etap) objął m.in. remonty 48 km torów w sześciu miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Dzięki temu, że w przetargach uzyskano niższe ceny, niż wcześniej zakładano, projekt rozszerzono o drugi etap. To m.in. modernizacja łącznie 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą, budowa nowoczesnej myjni w Katowicach i modernizacja układów sterowania ruchem. Wszystkie prace muszą być gotowe przed końcem 2015 r. Wartość brutto obu etapów to 851,47 mln zł.
Spośród 27 zadań pierwszego etapu dotąd zakończono 13. Rozpoczynają się też prace w ramach drugiego etapu – m.in. modernizacje torów wzdłuż ul. Jagiellońskiej i Katowickiej w Bytomiu czy wzdłuż ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, budowa nowego układu torów pod kątem przyszłego centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku i remont torowisk w centrum katowickiej dzielnicy Szopienice.
Po zawirowaniach wokół przetargu na 12 tramwajów ostatecznie jego dokumentacja została przesłana do kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeżeli nie wniesie on uwag, Tramwaje Śląskie podpiszą tak szybko, jak to możliwe, umowę z firmą Modertrans.
Tramwaje Śląskie są spółką akcyjną, jej akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic. W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic – Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec. W ostatnim czasie dołączyły Świętochłowice. Nowym projektem zainteresowane są jeszcze Mysłowice i Dąbrowa Górnicza.
Spośród 27 zadań pierwszego etapu dotąd zakończono 13. Rozpoczynają się też prace w ramach drugiego etapu – m.in. modernizacje torów wzdłuż ul. Jagiellońskiej i Katowickiej w Bytomiu czy wzdłuż ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, budowa nowego układu torów pod kątem przyszłego centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku i remont torowisk w centrum katowickiej dzielnicy Szopienice.
Po zawirowaniach wokół przetargu na 12 tramwajów ostatecznie jego dokumentacja została przesłana do kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeżeli nie wniesie on uwag, Tramwaje Śląskie podpiszą tak szybko, jak to możliwe, umowę z firmą Modertrans.
Tramwaje Śląskie są spółką akcyjną, jej akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic. W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic – Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec. W ostatnim czasie dołączyły Świętochłowice. Nowym projektem zainteresowane są jeszcze Mysłowice i Dąbrowa Górnicza.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022