Tramwaje Śląskie i miasto Chorzów przebudują ul. Hajducką
Jedną z głównycharterii w centrum Chorzowa – ul. Hajducką – zamierzają przebudować wspólniemiejscowy magistrat i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Jak podało w środęmiasto, w trwającym przetargu wyłoniono już wykonawcę.
Chodzi o jedno z dwóch postępowań dotyczących arterii wcentrum Chorzowa – przebiegających w zwartej zabudowie, mieszcząc pasy ruchusamochodów i torowiska tramwajowe.
Ulice Hajducka oraz Powstańców są ostatnimi tego typu wChorzowie, które w ostatnich latach nie doczekały się remontu. Na węższej ul.Hajduckiej torowisko jest dwutorowe i pokrywa się z pasami ruchu samochodów. Naul. Powstańców tramwaje jeżdżą pojedynczym torem w osi szerokiej jezdni w jednąstronę.
W poprzednich latach Tramwaje Śląskie oraz miastowspółpracowały już przy podobnych inwestycjach: miasto w części drogowej,spółka – tramwajowej. W ten sposób m.in. przebudowano ul. Armii Krajowej,przecinającą miasto od Katowic po Świętochłowice. Obecnie w podobnej formuleremontowana jest ul. 3 Maja – łącząca centrum ze Świętochłowicami.
Także teraz, w trwających od listopada ub. roku dwóchprzetargach, miasto dołączyło do postępowań koordynowanych przez tramwajowąspółkę, poprzez swój Miejski Zarząd Ulic i Mostów. W środę poinformowało orozstrzygnięciu przetargu na przebudowę ul. Hajduckiej – wybrano ofertę firmySilesia Invest za 22,8 mln zł brutto (ta sama spółka pracuje już na ul. 3Maja).
Przebudowa torowiska i jezdni ma tam objąć niespełna 900-metrowyodcinek – od al. Bojowników o Wolność i Demokrację do ul. Wolności. Torowiskoma zostać ułożone na płytach prefabrykowanych, przy zakładanych korektach jegoprzebiegu na wybranych fragmentach. Sieć trakcyjna ma zostać przeniesiono zbudynków na słupy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zaplanowano też przeniesienie lokalizacji dwóch przystankówi przebudowę skrzyżowania ul. Hajduckiej z BOWiD (znajdzie się tam sygnalizacjaświetlna). Na prace przewidziano 18 miesięcy (z zakładanym wyłączeniem ruchutramwajów).
W przypadku ul. Powstańców zakładana jest kompleksowamodernizacja 600-metrowego torowiska (również zostanie ułożone na płytachprefabrykowanych). Podobnie tam sieć trakcyjna ma trafić na nowe słupyoświetleniowo-trakcyjne. Zbudowane zostaną nowe: nawierzchnia jezdni, chodniki imiejsca postojowe. W postępowaniu na te prace jeszcze nie wybranonajkorzystniejszej oferty.
Tramwaje Śląskie prowadzą oba te zadania w ramach projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii. Cały składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok.885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mlnzł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.(PAP)
„