Tramwaje Śląskie i miasto Bytom przebudują ul. Katowicką

infotram
08.08.2017 07:21

Jedną z bardziejzniszczonych ulic w śródmieściu Bytomia, ul. Katowicką, którą wiedzie odcinekgłównej trasy tramwajów w kierunku Katowic odnowią wspólnie miasto i samorządowaspółka Tramwaje Śląskie.

Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów tamtejszej liniitramwajowej to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje gospółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakładam.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowychtramwajów.

Ul. Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul.Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównymwęzłem tramwajowym w tym mieście. Dla ruchu samochodowego nie jest ona głównąarterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic -i jedynym jej jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia i Katowic.

W kontekście obecnego unijnego projektu Tramwajów Śląskichpowstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul.Katowickiej. Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, atakże samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

Tramwaje Śląskie sfinansują – przy wsparciu unijnymiśrodkami – przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wrazz dobudową drugiego toru. Miasto zapłaci za przebudowę jezdni i chodników matym odcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejscpostojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma z kolei odpowiadać zaprzebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy dobudynków w pasie drogowym – w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.

Przetarg na zamawiane przez wszystkie trzy podmioty praceogłosiły już Tramwaje Śląskie. Projekt zakłada m.in. poprowadzenie ruchutramwajów i samochodów wspólną jezdnią (obecnie pojedynczy tor tramwajowy jesttam w większości wydzielony z jezdni).

Odpowiednio wytłumione tory tramwajowe mają zostać ułożonena prefabrykowanych płytach żelbetowych, a nawierzchnię – wraz z miejscamipostojowymi – ma utworzyć kostka kamienna. Na ul. Katowickiej powstać mają teżnowe chodniki i ścieżka rowerowa – z kostki brukowej. Całość ozdobią donice zdrzewami. Oferty w tym przetargu można składać do 12 września.

Obecnie Tramwaje Śląskie w ramach unijnego projektu prowadząprzetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji. Chodzi o: przebudowętorowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu, przebudowęmostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul.Stara Cynkownia w Bytomiu, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul.Bytomskiej w Świętochłowicach (od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowaniaz ul. Krasickiego) oraz o budowę i modernizację infrastruktury torowo-sieciowejw ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu – do drogi ekspresowej S86.

Z końcem lipca br. ruszyły też przetargi na zakup łącznie 45nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Niezależnie odzakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują wunijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe itorowe).

Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwojuinfrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupemtaboru tramwajowego” ma być zrealizowany przy wsparciu środków ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej wkonurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata2007-2013 – miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nimok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a takżeodnowiły układy sterowania ruchem.