Tramwaje Śląskie celują w 44 nowe wagony

infotram
01.01.2017 18:51

Warty ok. 885 mln złprojekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiejzłożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych spółka Tramwaje Śląskie.Zakłada on remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup 44tramwajów.

Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwojuinfrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupemtaboru tramwajowego” ma być realizowany przy wsparciu środków ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami projekt zostałpodzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje jużprzygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej.

Zakres prac objętych pierwszym etapem projektu zostałszczegółowo określony w ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze przetargowej nawybór inżyniera kontraktu ? właśnie dla zadań pierwszego etapu. Z ogłoszeniaprzetargowego wynika, że cztery części I etapu projektu obejmą prace szacowanełącznie na 369,8 mln zł.

W pierwszej części pierwszego etapu projektu ujęto:modernizację linii w ciągu ul. 3 Maja w Chorzowie (łącznie 4760 metrów torupojedynczego), przebudowę linii w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach odul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego (1500 m), modernizację torowiska w ul.Hajduckiej w Chorzowie (1400 m), modernizację torowiska w chorzowskiej ul.Powstańców od ul. Chrobrego do Rynku (700 m), przebudowę infrastruktury wzdłużul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej (3300 m i 900 m), wymianę 4 rozjazdówna pętli Chebzie (50 m) i modernizację torowisk na terenie Zakładu UsługowoRemontowego w Chorzowie (600 m).

W drugiej części zawarto: budowę nowej linii tramwajowej wSosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II (7100 m),przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie (6300 m), przebudowęinfrastruktury w ciągu ul Będzińskiej w Sosnowcu wraz z tamtejszą pętlą (3000m), przebudowę torów w jezdni ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu (1920m), przebudowę torowiska w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej (5600 m)oraz budowę i modernizację infrastruktury w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcuod ul. Sobieskiego do trasy S86 (3400 m).

Trzecia część przewiduje: przebudowę infrastruktury wzdłużul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu (1200 m) oraz przebudowę mostunad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do ul. Stara Cynkownia w Bytomiu(800 m). W samym Bytomiu prace mają objąć przebudowę infrastruktury wzdłuż ul.Zabrzańskiej od ul. Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego (4000 m), przebudowętorowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej (3300 m), przebudowętorowiska w ul. Katowickiej (dobudowa drugiego toru; 1500 m), przebudowętorowiska w ul. Piekarskiej wraz z ul. Sądową (1350 m) oraz przebudowę linii odul. Sądowej do Stroszka (12800 m).

W czwartej części uwzględniono budowę nowej linii wzdłuż ul.Grundmanna w Katowicach (1000 m), modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej,Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach (1420 m), przebudowęprzejazdu przez ul. Knurowską w Zabrzu (110 m), przebudowę torowiska w ciąguul. Wolności w Zabrzu od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki (2850 m) oraz odbrowaru do granicy z Rudą Śląską (7260 m).

Według wcześniejszych informacji Tramwajów Śląskich planydotyczące całego projektu obejmowały także bytomskie torowiska wzdłuż ul.Wrocławskiej oraz ul. Frycza-Modrzewskiego (do granicy Rudy Śląskiej), odcineklinii wzdłuż ul. Katowickiej w Chorzowie (od Metalowców do wiaduktukolejowego), wydzielone odcinki torów w Dąbrowie Górniczej wzdłuż ul.Sobieskiego (od pętli przy Urzędzie Pracy w okolice ul. Sienkiewicza), KrólowejJadwigi (od rejonu ul. Konopnickiej do Alei Róż) oraz Piłsudskiego (od okolicul. Granicznej do Kasprzaka).

Wcześniejsze zapowiedzi dotyczyły także ul. Chorzowskiej wRudzie Śląskiej oraz krótkiego odcinka wzdłuż ul. Zabrzańskiej w tym mieście,linii wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu wraz z krótkim fragmentem ul. 11listopada (do ul. Andersa), linii wzdłuż ul. Chorzowskiej, Łagiewnickiej orazKatowickiej w Świętochłowicach, a także odcinka linii wzdłuż ul. Bytomskiej wZabrzu (od ul. Drzymały do pętli).

Katowice przygotowują ponadto budowę nowej linii od pętli wBrynowie do południowych dzielnic miasta. Sosnowiec w ostatnich miesiącachsygnalizował też wolę, prócz budowy nowego odcinka od pętli Zagórze do PlacuPapieskiego, pociągnięcia stamtąd kolejnego torowiska na północ, wzdłuż ul.Braci Mieroszewskich do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej (zprzekroczeniem w rejonie pętli Zagórze przedłużenia mającego powstać wpierwszym etapie).

Niezależnie od prac związanych z infrastrukturątorowo-sieciową, należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów spółkaTramwaje Śląskie przewiduje w ramach obecnego projektu zakup 44 nowoczesnychwagonów tramwajowych oraz zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe itorowe).

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej wkonurbacji katowickiej ? realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata2007-2013 – miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nimok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a takżeodnowiły układy sterowania ruchem.