Tramwaje Siemens
Firma Siemens została założona w 1847 r. i od ponad 130 lat produkuje tramwaje. Powstało już ponad 500 niskopodłogowców z rodziny Combino, a obecnie oferowany jest nowy model –Avenio.
Siemens Combino – aluminium kontra stal
Combino to tramwaj modułowy opracowany w latach 1994-1996, szeroko opisywany na łamach Infotram. Artykuł o Combino z pudłem aluminiowym i Combino Plus z pudłem stalowym tutaj.
Siemens Avenio – sprawdzona, stalowa konstrukcja
Avenio to następca Combino –nowy w 100% niskopodłogowy tramwaj o budowie modułowej. Pojazd powstał na bazie konstrukcji poprzednika. Nadwozie wykonano ze spawanej stali Corten zabezpieczonej gruntowaniem katodowym KTL. Pierwsze egzemplarze Avenio zostaną dostarczone na początku bieżącego roku.
Opracowując Avenio producent wziął pod uwagę komfort jazdy, odporność na zużycie i przyjazność dla środowiska. Pojazd jest przegubowy, a napęd rozmieszczono tak, by uzyskać równomierny rozkład mas. Wózek posiada dwustopniowe zawieszenie. Producent deklaruje, że wymiana kół jest konieczna dopiero po przejechaniu około pół miliona kilometrów. Konstrukcję przystosowano do zamontowania zasobnika energii, co pozwala uniknąć rozwieszania sieci i rozstawiania słupów w zabytkowych centrach miast.
Avenio jest dostępne w kilku wariantach długości i może być jedno- lub dwukierunkowe. Człony pojazdu są 9-metrowe i można je złączyć w minimalnie 2-modułowy i 18-metrowy pojazd, a maksymalnie w 8-modułowy i 72-metrowy pojazd. Każdy człon może być wyposażony w jedne lub dwie pary drzwi, zajmujące do 30% całkowitej długości. Maksymalna prędkość jazdy to 80 km/h.
Avenio zostało zamówione przez Hagę (40 sztuk 35-metrowych tramwajów), Monachium (8 sztuk 37-metrowych tramwajów) i Doha –stolicę Kataru (19 szt.). Tramwaj tego typu ma też trafić do Tel Avivu. Pierwsze dostawy Avenio są przewidziane na luty 2014 r. Prototypowy egzemplarz zaprezentowano w Monachium już w listopadzie 2013 r.
Dane techniczne Avenio dla Monachium:
Układ konstrukcji
|
4 człony, jednokierunkowy
|
Układ osi
|
Bo’2’Bo’Bo’
|
Napięcie
|
750 V
|
Szerokość toru
|
1 435 mm
|
Długość
|
36 850 mm
|
Szerokość
|
2 300 mm
|
Średnica koła max/min
|
600/520 mm
|
Udział niskiej podłogi
|
100%
|
Wysokość wejścia
|
300 mm
|
Pojemność pasażerska (4 os/m2)
|
216
|
Liczba siedzeń
|
69
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Maksymalne nachylenie wzdłużne toru
|
6%
|
Masa własna
|
47 t
|
Avenio M – powrót do aluminium
Avenio M to powrót Siemensa do konstrukcji aluminiowej. Modułowa budowa Avenio M umożliwia uzyskanie pojazdu 3-, 5- lub 7-członowego, liczącego 20-43 metry, dostosowanego do wąskiego lub normalnego toru.
Siemens Ultra Low Floor to konstrukcja zaprojektowana dla Wiednia. Tramwaj ten wyróżnia się szczególnie niską podłogą o wysokości nieznacznie mniejszej niż 200 mm. Tak niska podłoga wiąże się z wysokimi wymaganiami w stosunku do torowisk. ULF posiada portalowe, jednoosiowe wózki napędowe umieszczone pomiędzy członami i występuje w odmianach 3- i 5-członowej. Pojazdy są obecnie produkowane dla Wiener Linien, które dla powiększenia floty 150 sztuk zamówiło kolejne 150 ULFów z dostawami w latach 2006-2015. ULFy można spotkać również w rumuńskim mieście Oradea.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022