Tramwaje nie pojadą między pl. Wielkopolskim a rondem Śródka
1 sierpnia wstrzymanyzostanie ruch tramwajowy pomiędzy placem Wielkopolskim a rondem Śródka wPoznaniu.
Dwa dni później zmieniona zostanie organizacja ruchu przysamym rondzie. Remont torowiska może spowodować spore utrudnienia w tymrejonie. Prace potrwają do końca wakacji. Termin remontu tras tramwajowychdochodzących do ronda Śródka został tak zaplanowany, żeby był jak najmniejuciążliwy dla pasażerów komunikacji, a także kierowców. Okres wakacji letnich,kiedy w mieście mniej osób porusza się komunikacją publiczną, jest najlepszym czasemna tego typu prace.
Prace na rondzie Śródka były niezbędne z uwagi na bardzo złystan nawierzchni torowej. Od ostatniej przebudowy w 2005 roku szyny na łukach irozjazdach oraz same zwrotnice nie nadawały się do dalszej użytkowania.Wymagały kompleksowej wymiany. Zaniechanie tych prac zagrażałoby bezpieczeństwupasażerów i częstymi wykolejeniami. Jednocześnie planowane na przyszły rokprace inwestycyjne w ramach przebudowy ronda Rataje i realizacji ProgramuCentrum uniemożliwiłyby wstrzymanie wówczas ruchu przez rondo. W 2020 rokuwiększość tramwajów z centrum na wschodnią część Poznania kierowana będziewłaśnie przez Śródkę.
Ostatni etap prac naŚródce
Rondo Śródka jest specyficzne. Z uwagi na niewielki rozmiarwyspy środkowej rozjazdy zlokalizowane są w jezdni, a zwrotnice pomiędzyprzejściami dla pieszych a jezdnią. Jakakolwiek naprawa tych elementów wymagazamknięcia przejazdu przez rondo dla samochodów.
Zakres prac na rondzie Śródka i w jego okolicach jest bardzoszeroki. Aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców,pasażerów i pieszych, prace podzielono na etapy.
Remont torowiska i sieci trakcyjnej przy rondzie, ale takżewzdłuż ulic odchodzących od niego, rozpoczął się pod koniec sierpnia. Najpierwprace toczyły się wzdłuż ul. Warszawskiej, w lipcu nieczynny dla tramwajów byłodcinek od Śródki do ul. Kórnickiej. Ostatnim etapem wakacyjnego remontu w tejokolicy jest odcinek pomiędzy rondem a placem Wielkopolskim.
Roboty na węźle rozjazdowym Śródka od strony ul. Wyszyńskiegobędą miały podobny przebieg jak te od strony ul. Jana Pawła II. Prowadzoneprace, podobnie jak w dwóch poprzednich etapach, będą polegały na wymianiedwóch rozjazdów, nawierzchni torowej (na łuku przed mostem Chrobrego) idrogowej(przy ul. Wolnica).
Informacje dlakierowców
1 sierpnia rozpoczną się prace na pl. Wielkopolskim i mościeBolesława Chrobrego, natomiast dwa dni później roboty związane z rozpoczęciemII etapu na rondzie Śródka.
Przy placu Wielkopolskim zamknięty będzie wyjazd w stronęul. Wolnica. Możliwy będzie wjazd i wyjazd na ul. 23 Lutego. Na mościeBolesława Chrobrego wyłączony zostanie lewy pas ruchu jezdni w stronę rondaŚródka.
Najważniejsze zmiany będą przeprowadzone jednak na rondzieŚródka. Zamknięty zostanie ruch tramwajowy od strony ul. Wyszyńskiego, couniemożliwi bezpośredni przejazd w relacji Podwale – Jana Pawła II orazWarszawska – Jana Pawła II. Aby przejechać w kierunku ul. Jana Pawła IIstworzona zostanie przewiązka usytuowana za przystankiem tramwajowym na ul.Wyszyńskiego.
Prace przy rondzie Śródka spowodują znacznie większeutrudnienia niż prace wykonywane w poprzednich etapach remontu. W szczególnościdotyczyć to będzie lewoskrętu z ul. Warszawskiej oraz przejazdu z ul. Podwalena wprost. W związku z powyższym wprowadzone zostaną dodatkowe tabliceinformujące, zachęcające kierowców do omijania ronda Śródka oraz obrazującezasady poruszania się na tym obszarze podczas prowadzonych prac.
W godzinach od 7 do 19 przewiduje się wyłączeniesygnalizacji świetlnej na rondzie oraz sterowanie ręczne ruchem poprzezuprawnione służby Policji oraz Nadzoru Ruchu MPK.
Dostępne relacje na rondzie Śródka podczas prowadzonychprac:
– wlot ul. Wyszyńskiego (kierunek wyjazdowy z miasta) –wytyczone zostaną 2 przewiązki. Pierwsza służyć będzie do zawracania, a drugaumożliwi wyjazd transportu publicznego z dworca autobusowego bezpośrednio wlewo w ul. Wyszyńskiego (pod nadzorem służb MPK),
– wlot ul. Warszawskiej: wlot zostanie zwężony do 3 pasówruchu. Lewy pas będzie umożliwiał skręt w lewo poprzez przewiązkę zlokalizowanąza skrzyżowaniem, środkowy pas umożliwi jazdę na wprost, a prawy – skręt wprawo w kierunku ul. Podwale,
– ul. Podwale: wlot zostanie ograniczony do 2 pasów (tylkodla skrętu w prawo), przy czym prawy pas przeznaczony będzie wyłącznie dlaautobusów,
Proponowane objazdy ronda Śródki:
– kierowcom jadącym do autostrady A2 sugerujemy korzystaniez obwodnicy wschodniej,
– wjeżdżającym do miasta od strony ul. Warszawskiej wkierunku zachodnim sugerujemy dojazd do centrum poprzez ciąg ulic: Browarna /Dymka / Baraniaka / Berdychowo (dla pojazdów o masie poniżej 8 ton),
– jadącym od zachodu (Rataje) na wschód – dojazd do centrumpoprzez ulice: Hetmańską, Królowej Jadwigi, Berdychowo – most Rocha.
– jadących od strony północnej (ul. Lechicka) zachęcamy doobjazdu ronda Śródka poprzez węzeł Antoninek.
Zmiany w komunikacjipublicznej przy Śródce
Od 1 sierpnia na odcinku od ronda Śródka do pl.Wielkopolskiego nie będą kursowały tramwaje. Do nocy z 2 na 3 sierpnia pracebędą prowadzone poza pasami ruchu drogowego – w tarczy samego ronda oraz wobrębie przejścia dla pieszych przy przystanku.
Wykonany został tymczasowy przejazd pozwalający na wyjazdautobusów z dworca Śródka bezpośrednio w lewo w ul. Wyszyńskiego. Dzięki temuautobusy jadące w kierunku ul. Garbary (T8, 167 i 911) nie będą musiałyobjeżdżać ronda.
Aby ułatwić podróżowanie od ronda Śródka w stronę centrum,uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T8. Będzie ona dojeżdżać doAl. Marcinkowskiego i zawracać na wysokości placu Wolności.
Uruchomiona zostanie linia nr 4, jednak jej trasa – z uwagina prace na ul. Wyszyńskiego – ulegnie skróceniu. „Czwórka” będzie kursować odpętli Połabska do pl. Wielkopolskiego.
Innymi trasami niż w lipcu będą poruszać się linie nr 8 i17. „Siedemnastką” będzie można dojechać do pętli Zawady przez Św. Marcin imost Rocha. Druga, poza „siódemką”, linia tramwajowa na Zawady, nie tylkowzmocni komunikacyjnie obszar Śródki, ale także pozwoli części mieszkańców,którzy dojeżdżają od wschodniej strony, przesiadkę na tramwaj już na pętli naZawadach. Tramwaje linii nr 8 zamiast przez plac Wielkopolski pojadą przez ul.Św. Marcin, most Rocha, Jana Pawła II i dalej na pętlę przy ul. Warszawskiej.
Ciąg dalszy prac naul. Głogowskiej
1 sierpnia rozpocznie się także kolejny etap remontu na ul.Głogowskiej – w rejonie pętli Górczyn, a dwa dni później prace, powodująceutrudnienia dla kierowców, na skrzyżowaniu Głogowska / Ściegiennego.
W związku z wymianą nawierzchni torowej i drogowej w tymmiejscu wprowadzona zostanie następująca organizacja ruchu:
– skręt w lewo od wiaduktu Kosynierów Górczyńskich w ul.Ściegiennego będzie możliwy przez przewiązkę zlokalizowaną bezpośrednio zaskrzyżowaniem,
– jadąc od ul. Krzywej, żeby dostać się na wiadukt lub ul.Ściegiennego, również trzeba będzie skorzystać z tej przewiązki,
– zachowana będzie jedynie relacja w prawo z ul.Ściegiennego w stronę wiaduktu – objazd łącznicami zjazdową i wjazdową nawiadukt.
Ul. Głogowska nie jest dostępna dla tramwajów pomiędzymostem Dworcowym a ul. Hetmańską. Od 1 sierpnia nie będą one dojeżdżały równieżdalej, do pętli Górczyńskiej. Trasy linii nr 8 i 14 zostaną skrócone doprzystanku Głogowska/Hetmańska. Do tego węzła – a dokładnie do przystankutymczasowego zlokalizowanego na czas prowadzonych prac przy zajezdni MPK Poznań- dojeżdżać też będą autobusy linii nr 610, 614, 616, 701, 702, 703, 704 i 710,co ułatwi pasażerom przesiadkę.
Ulicą Głogowską, aż do przystanku Poznań Główny nadal będąkursowały autobusy linii nr 149, 175 i 180, obsługiwane taborem o większejpojemności.
Dodatkowo, aby ułatwić przemieszczanie się w tym rejonie, wdni robocze na trasie Poznań Główny – Ostatnia uruchamiana będzie liniaautobusowa za tramwaj T5. Na tzw. dolnej trasie PST – z Piątkowa do DworcaZachodniego – nadal będzie kursował tramwaj linii nr 19 (w dni robocze, wgodzinach szczytu).
Pasażerowie, aby „ominąć” miejsca, w których będą występowaćutrudnienia, mogą korzystać z połączeń kolejowych. Posiadacze ważnego w strefieA biletu okresowego na sieć mogą podróżować po Poznaniu także pociągami PrzewozówRegionalnych i Kolei Wielkopolskich pomiędzy stacjami posiadającymi w nazwiePoznań oraz Kiekrz (bez konieczności zakupu dodatkowego biletu na kolej). Taoferta z pewnością zainteresuje podróżnych z okolic stacji kolejowych PoznańWschód, Poznań Antoninek czy Poznań Górczyn.
„