Tramwaje na Ratajach ? jaki wariant wybrano?

infotram
09.02.2016 13:56

Które warianty modernizacji trasy tramwajowej na poznańskichRatajach zostaną zrealizowane? Właśnie zakończył się proces konsultacjispołecznych koncepcji przebudowy linii. Poznański Urząd Miasta informuje, że modernizacjaobejmie odcinek trasy tramwajowej w ciągu ul. Kórnickiej (od skrzyżowania z ul.Jana Pawła II do os. Lecha – bez tunelu) oraz w ciągu ul. Żegrze (od os. Lechado ronda Żegrze). Generalnym założeniem jest wykonanie torów o nowoczesnychparametrach technicznych i technologicznych.

W ramach projektu uwzględniony zostanie także ruchpieszo-rowerowy oraz drogowy. Wszystkie stosowane elementy wyposażeniaprzystanków będą tworzyć spójną kompozycyjnie całość oraz będą charakteryzowaćsię funkcjonalnością, zapewniającą wysoki komfort pasażerom.

Koncepcja w ubiegłym roku została przedstawiona mieszkańcom,którzy zgłaszali swoje uwagi. Postulaty zostały przeanalizowane pod kątemtechnicznym. W związku z tym pojawiły się dwa warianty koncepcyjne:

Przystanek Kórnicka” pozostaje w obecnejlokalizacji, zgodnie z postulatami strony społecznej oraz opinią MiejskiejPracowni Urbanistycznej w Poznaniu; zostanie jednak kompleksowo zmodernizowanyi wydłużony do długości krawędzi peronowej = 45,0 m.

Przystanek „Polanka” z uwagi na postępujący rozwójzabudowy mieszkaniowej, uchwały Wspólnot Mieszkaniowych ul. Milczańskiej i RadyOsiedla Rataje, opinię Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu (w tymzapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) oraz analizę zasięguprzestrzennego przystanku, zdecydowano o rozsunięciu istniejących peronów iutworzenie – zamiast jednego – dwóch przystanków:

? „PolankaI”, który zlokalizowany będzie bliżej istniejącego przejazdu drogowego wciągu ulic Katowicka i Milczańska (przejazd – zgodnie z postulatami mieszkańcóworaz zapisami planu miejscowego – zostanie zamknięty dla samochodów -pozostanie wyłącznie przejście pieszo-rowerowe przez torowisko tramwajowe),

? „PolankaII”, który będzie zlokalizowany przy osiedlu Zielony Taras.

Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców os.Polanka, przystanek „Polanka I” został zaprojektowany po wschodniejstronie przejścia przez torowisko, bliżej osiedla, co nie będzie miałoistotnego wpływu na długość dojścia mieszkańców centralnej części osiedla wporównaniu ze stanem istniejącym, a dzięki dodaniu dodatkowego przystanku(„Polanka II”) znacznie zwiększy się dostępność mieszkańcówpozostałych osiedli do tramwaju.

Przystanek „os. Tysiąclecia” (wraz zinfrastrukturą towarzyszącą) zostanie w pełni zmodernizowany i dostosowany dopotrzeb osób niepełnosprawnych.

Przystanek „os. Czecha” – zgodnie z postulatamistrony społecznej – pozostanie w dotychczasowej lokalizacji, zostanie w pełnizmodernizowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (pojawi siędodatkowe dojście – przejście dla pieszych – w poziomie jezdni ul. Chartowo).Dodatkowo, dzięki korektom projektowym, przystanek zostanie przebudowany dostandardu zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego, co ułatwiprzesiadki.

Przystanki w ciągu ul. Żegrze pozostają w obecnych lokalizacjach,zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Przebudowa ronda Żegrze zostanie przeprowadzona pod kątemplanowanego wydłużenia trasy tramwajowej w ciągu ul. Unii Lubelskiej do nowejpętli „Falista”. Na rondzie zostanie zlikwidowane przejściepodziemne, które zostanie zastąpione przez przejście dla pieszych w poziomiejezdni ul. Hetmańskiej.